גילי כהן: "ועדת חודק - רק יריית הפתיחה לטיפול באשראי"

גילי כהן, לשעבר מנהל ההשקעות הראשי באקסלנס וחבר בוועדת חודק: "אנחנו בתור משקיעים צריכים גם לקחת בחשבון שהחוב שניתן הוא לפירמה, לא לבעל השליטה" ■ "אם בעל שליטה יכול לסייע, זה רק בונוס"

גילי כהן, לשעבר מנהל ההשקעות הראשי באקסלנס וחבר בוועדת חודק, אמר היום (ג') בפורום שוק החוב הנערך ע"י מדרוג בשיתוף "גלובס" כי "אנחנו בתור משקיעים צריכים גם לקחת בחשבון שהחוב שניתן הוא לפירמה, לא לבעל השליטה. טוב הלב של בעל שליטה כזה או אחר, הוא לא שיח מקצועי".

"אם בעל שליטה יכול לסייע, זה רק בונוס", הבהיר כהן, "שמעתי הרבה ניתוחים על השוק לפני ואחרי ועדת חודק, אבל עדיין מוקדם לבחון. ועדת חודק היתה רק יריית פתיחה לתהליך הטיפול בשוק האשראי. נוכל להתחיל לבדוק את המלצות הוועדה רק בעד כמה שנים", אמר.

"אין מה לעשות, החיים הכלכליים הם מחזוריים ונוצרות בעיות בלתי נמנעות. במצב בו גופי השקעה עובדים מול החברות, לא בהידברות כמו בנקים, אלא דרך שטר נאמנות ותנאים קשיחים, נדרשת הרבה יותר רגישות מצד כל הגורמים המעורבים".

כהן הוסיף כי שוק ההון לעולם לא יצליח לתת אשראי כמו בנקים אבל חייבת להיות חלוקה נכונה יותר בבטוחות ושהבנקים יתחילו לראות בשוק ההון שחקן לגיטימי. וזאת למרות שכבר כ-50% מהאשראי לסקטור העסקי מגיע משוק ההון. שוק ההון חייב לדרוש את חלקו, לייצר חפיפה בין האשראי הבנקאי לחוץ בנקאי.

"ועדת חודק לא סופית, זו קריאת כיוון, וכעת תהיה אבולוציה של המסקנות. חייבות להיות התאמות לאורך הדרך, בעיקר כדי להכניס את כל הנסיון הפרקטי והמומחיות הרבה יותר לגופים, תאפשר להסתכל על אשראי אחרת", אמר.

"המטרה שיהיה חוב טוב יותר - שהנושים יקבלו מה שמגיע להם, לא שהדירוגים יהיו טובים יותר. מה כן עובד? הפערים המקצועיים נסגרו. שוק ההון סגר את הפער מול חברות הביטוח. יחידות האשראי משמעותיות ורציניות יותר בבתי השקעות", הוסיף.

ועדות ההשקעה מעורבות הרבה יותר מקודם בקבלת ההחלטות. אך אליה וקוץ בה, אנשי המקצוע עדיין לא מספיק ברמה, והרבה פעמים הרצון להימנע מסיכון, קל יותר. ופה יש גבול לא ברור בין צדקנות למקצוענות. אם ועדות ההשקעה תתעסק במה יגידו, יש בעיה.

בהתפלגות תיק האשראי לעולם יהיו נכסים עם הסתברות לדיפולט, ואין מה לפחד מזה.

מה לא עובד?

גילי כהן הסביר כי יש עדיין בעיות בין משרד האוצר לרשות ני"ע אבל על מנת להסדיר את שוק האשראי, הרמה הרגולטורית חייבת להתאגד. "ככל שהשיח בין הרגולטורים ובין כל גופים ההשקעה ללא אבחנה בין קרנות לגופי חסכון לטווח ארוך, רק יעזור לשוק", אמר.

כהן הוסיף כי "כמו כן, יש עדיין תופעה של חברות שלא ניתן לנהל איתן מו"מ לגבי שטר הנאמנות שלהם. בעיקר גופים השייכים למערכת הבנקאית וגופים של המדינה, בהם אין לעיתים דיון".

כהן הצביע על בעיה נוספת, נוצר ענף חדש של עורכי של הסדרים, או כאלה שמלבים את הצדדים להתחיל לייצר תהליך משפטי. "יש דומיננטיות יתר של עו"ד מסוימים וסוחרי חוב בעיתיים, הם עובדים באינטנסיביות, ומשאיר את אנשי ההשקעות מחוץ לתחום. זה לא קורה בחברות שהן צוק איתן אלא יותר בכאלה שהן בבעיה", אמר.