הערכות: תעריפי החשמל עלולים להתייקר ב-2.5%

זאת, כתוצאה מ"בור" של חצי מיליארד שקל בתזרים המזומנים של חברת החשמל ■ הודיעה היום כי תיאלץ לגייס הון על מנת למלא את המחסור שנוצר לה

תעריפי החשמל עשויים להתייקר בפעם השנייה השנה, כתוצאה מ"בור" של חצי מיליארד שקל בתזרים המזומנים של חברת החשמל. החברה הודיעה היום (ד') כי תיאלץ לגייס הון על מנת למלא את המחסור שנוצר, צעד שיגדיל עוד יותר את מצבת חובותיה, הנאמדת כיום בכ-60 מיליארד שקל.

החברה העריכה עם זאת, כי הממשלה ורשות החשמל יסייעו לה במציאת פתרון למצוקה התזרימית, כשהכוונה היא לייקור נוסף בתעריפי החשמל לצרכנים. אם יוחלט לכסות את מלוא הגירעון באמצעות התעריף, צפוי הדבר להביא להתייקרות של 2.5% בתעריפי החשמל.

רשות החשמל, הגוף המפקח על חברת החשמל, העלתה לפני חודשיים את התעריף לצרכנים הביתיים ב-9% בשל השיבושים באספקת הגז ממצרים.

עדכון דינמי

במסגרת זו נקבע מנגנון עדכון דינמי, המעדכן את התעריף בכל פעם שנרשמת סטייה של יותר מ-2.5%. מבדיקת "גלובס" עולה, כי כיום התעריף אינו חורג מגבולות הסטייה, אולם לא מן הנמנע כי תתרחש חריגה כזו כבר בימים הקרובים.

בהודעה שפרסמה הבוקר, מאשרת חברת החשמל את חשיפת "גלובס", שלפיה חלה בשבועות האחרונים ירידה של 25% בתפוקת מאגר הגז הישראלי מרי-B של חברת ים תטיס. מאז הופסקה הזרמת הגז ממצרים, נותר מאגר מרי-B המקור היחיד לגז עבור תחנות הכוח של חברת החשמל.

הירידה בכמות הגז מאלצת את חברת החשמל להגדיל את רכישות הסולר - המשמש דלק חלופי לגז. להערכת החברה, ירידת התפוקה של ים תטיס תעלה כ-100 מיליון שקל.

בנוסף מדווחת החברה כי מזג האוויר הנוח ששרר בארץ באוגוסט גרם לה לאובדן הכנסות בהיקף של כ-400 מיליון שקל כתוצאה מהקטנת הביקושים לחשמל. דוברת רשות החשמל, נורית פלתר-איתן, מסרה כי "הרשות, כתמיד, תבחן את הטענות בדבר מצוקה תזרימית, לאחר שהחברה תספק נתונים מדויקים המבססים את טענותיה, ותידרש לסוגיה בראיה כלל ממשלתית".

מאגר מרי-B מתרוקן, ותפוקתו צפויה לרדת משמעותית במחצית השנייה של 2012. מאגר נועה הקטן, שנמצא בשלבי פיתוח, אמור להתחיל בהזרמת גז למשק באמצע 2012, ולפצות באופן חלקי על המחסור הגז. פתרון נוסף שיאפשר יבוא גז טבעי נוזלי באמצעות מכליות שיתחברו למצוף מול חופי חדרה יתחיל לפעול ככל הנראה לקראת סוף 2012. הפתרון המלא למצוקת הגז אמור להגיע לקראת אמצע 2013, כשתחל הזרמת הגז ממאגר תמר.

החלה הנחת הצינור שיוביל גז מתמר לישראל

החלה הנחת הצנרת ממאגר תמר בביצוע אונייה של Allseas. מדובר בצנרת כפולה של 150 ק"מ. הצנרת תזרים 12 מיליארד מ"ק (BCM) גז בשנה. הגז יגיע לפלטפורמת ההפקה שתיבנה בצמוד לאסדה של ים תטיס במרי-B. את הפלטפורמה מקימה Kiewit בעלות של כ-800 מיליון דולר.

מאיפה נביא גז
 מאיפה נביא גז