הצמיחה בבריטניה - מתחת לצפי; האטה במכירות באירופה

(עדכון) - שטף נתוני מאקרו שליליים באירופה: מדד מנהלי הרכש בגוש האירו עמד על 49.1 נק' - מתחת לצפי ■ שר התעסוקה בספרד מזהיר: "נפספס תחזיות הצמיחה"

בגוש האירו פורסמו היום (ד') מספר נתוני מאקרו חשובים, ביניהן האומדן הסופי של מדד מנהלי הרכש שהצביע על ירידה בפעילות הייצור, נתון המכירות הקמעונאיות בגוש האירו, וכן סימנים המעידים על התכווצות הכלכלה בבריטניה וספרד.

האומדן הסופי של מדד מנהלי הרכש, הצביע על התכווצות הכלכלה באירופה בחודש ספטמבר. מדד נהלי הרכש של 17 החברות בגוש האירו עמד על רמה של 49.1 נקודות, זאת לעומת רמה של 50.7 נקודות בחודש אוגוסט - ובהשוואה לאומדנים מקדימים שהצביע על קריאה של 49.2 נקודות. נזכיר כי רמת המדד מעל ל-50 נקודות משקפת את המשך התרחבות פעילות הייצור, בעוד נתון מתחת לרמה זו משקפת התכווצות בפעילות.

"ההתכווצות הקלה שחווינו בספטמבר מתיישבת עם ההאטה בצמיחה בחווינו במחצית הראשונה של השנה, ורומזת כי נחווה צמיחה מתונה גם ברבעון השלישי של השנה", מעריך כריס ויליאמסון (Chris Williamson), מנהל השקעות במרקיט.

עוד פורסם נתון המכירות הקמעונאיות בגוש האירו, שירד ב-0.3% בחודש אוגוסט. בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה, הנתון נפל ב-1% - בעוד בשוק ציפו לירידה של 0.2% בלבד.

ההאטה בצמיחה בבריטניה

בבריטניה הודיעה הממשלה המקימות כל הצמיחה הפיננסית ברבעון השני הייתה ברמה נמוכה יותר מכפי שהוערך, ברמה של 0.1% - זאת, לעומת ציפיות בשוק לצמיחה ברמה של 0.2% ברבכעון השני. ההוצאה הפרטית נפלה ב-0.8% ברבעון - הנפילה החדה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2009. בשיעור שנתי מסוף הרבעון השני, התמ"ג בבריטניה עלה ב-0.6%.

"בריטניה צפוייה במקרה הטוב, להציג צמיחה חיובית נמוכה השנה", אמר כריס סקיקלונה (Chris Scicluna), מנהל מחלקת המחקר ב-Daiwa. "הסיכונים המתגברים במערכת הפיננסית העולמית והמשבר באירופה, מגבירים את הסיכון שהכלכלה באירופה תידרדר למיתון נוסף".

ספרד תפספס התחזיות

בנוסף, הודיעה ממשלת ספרד כי היא צפוייה לפספס את תחזיות הצמיחה השנתיות שלה, בראי ההאטה בצמיחה המקומית - כך העריך היום שר התעסוקה ולריאנו גומז (Valeriano Gomez), בריאיון לסוכנות CNBC.

בריאיון הצהיר השר כי הוא צופה שהממשלה "ככל הנראה לא תגיע" ליעד צמיחה שנתית של 1.3%, כפי שהוכרז בהערכות ממשלתיות קודמות. "צמיחה של 1% השנה היא סבירה - אבל לא תספיק כדי לייצר מקומות עבודה חדשים".