התפטרות המתמחים: נתניהו זימן לדיון את נציגי הבריאות והאוצר

(עדכון) - ביה"ד: השעיית התפטרות המתמחים בתוקף לפחות עד לדיון מחר ■ הפרקליטות והאוצר דורשים צווי ריתוק למתמחים, אך לפי שעה מנכ"ל משרד הבריאות נמנע ממהלך כזה

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד, הבהירה הערב (ד') למתמחים כי השעיית ההתפטרות שלהם תישאר בתוקף עד להחלטה אחרת של בית הדין, בדיון שצפוי מחר (ה') ב-14:00. ארד הורתה לזמן לדיון גם את מנהלי בית-החולים שבהם המתמחים צפויים להתפטר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן הערב ללשכתו לדיון את נציגי משרד הבריאות והאוצר. נתניהו שב ומבקש מהרופאים המתמחים להשעות את ההתפטרות שלהם בכמה ימים כדי לבחון את ההצעות לשיפור תנאי העסקתם. נתניהו שב והדגיש כי הוא מבין את מצוקתם וקורא להם למצות את המשא-ומתן, כי "זהו צעד חיוני לטובת מערכת הבריאות הציבורים, לרופאים ולחולים בישראל".

בתוך כך, במשרד האוצר ובפרקליטות המדינה דרשו היום ממנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, להפעיל את סמכותו ולחתום על הוצאת צווי ריתוק מכוח התקנות לשעת חירום, כדי למנוע את התפטרות המתמחים. זאת גם אם בית הדין הארצי לעבודה יאפשר להם להתפטר מחר - כך נודע ל"גלובס". יצוין כי ניתן יהיה להוציא צווי ריתוק לחלק מהעובדים גם אם יתפטרו ממקום עבודתם.

עד כה פרופ' גמזו נמנע מקבלת החלטה בעניין, כדי למצות את ההידברות בין הצדדים לפחות עד שעות הערב המאוחרות. יצוין כי במהלך נטישת בתי-החולים בשנת 1983 חתם מנכ"ל משרד הבריאות דאז, פרופ' ברוך מודן, על צווים כאלה, ואולם הרופאים לא כיבדו אותם.

האפשרות להוצאת צווי ריתוק הפכה לרלוונטית היום, לאחר שנציגי המתמחים מבתי-החולים במרכז הארץ החליטו לדחות את הצעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להשעות בשבוע וחצי את התפטרותם. המתמחים הבהירו כי יסכימו להשעיה נוספת אך ורק אם תוצע להם "הצעה קונקרטית".

לכאורה, מכתבי ההתפטרות שהגישו המתמחים אמורים להיכנס לתוקף כבר מחר, לאחר שהסכימו ביום שני האחרון להשעיה של 48 שעות. ואולם, החלטת בית הדין הארצי, שנתנה תוקף לאותה הסכמה, קבעה כי "הליכי ההשעיה יעמדו בתוקפם עד להחלטה אחרת של בית דין זה".

באוצר מתנגדים בתוקף לדרישות

עם זאת, מאחר שבמשרד האוצר חוששים כי המתמחים מתכוונים שלא להגיע מחר לעבודה על אף קביעת בית הדין ועל רקע פרשנות משפטית שניתנה להם, פנה הערב משרד האוצר בבקשה דחופה לבית הדין להוצאת צוו מניעה.

במהלך היום נפגשו נציגי המתמחים עם בכירי משרד האוצר והנהגת ההסתדרות הרפואית, שנאלצת לקבל מצב תקדימי בתחום יחסי העבודה הקיבוציים - שבו המדינה מנהלת משא-ומתן עם קבוצת עובדים אשר מתנערת מארגון העובדים היציג שלה, ועוד לאחר הסכם חתום.

המתמחים דורשים תוספות שכר של 7,000 שקל למתמחים ולמומחים; ביטול הסעיף בהסכם, שמאפשר למנהלי מחלקות לחייב גם רופאים מומחים בביצוע מספר תורנויות בחודש; וקיצור תקופת ההסכם, כך שיוכלו לחזור לשבות בעוד 4 שנים במקום 9.

במשרד האוצר מתנגדים בתוקף לדרישות הללו, שמהוות פתיחה מובהקת של ההסכם ונסיגה מאחד ההישגים החשובים לפחות לחולה הישראלי - תורנות של מומחים בתעריף כפול מזה של מתמחה, שתאפשר לחולים לפגוש אחר-הצהריים ובסופי שבוע יותר רופאים בעלי ניסיון.

הממונה על השכר אילן לוין הציע למתמחים סל כלכלי שישמש לטיפול בבעיות ולמתן פתרונות לאורך ההסכם - מעין תגי מחיר מינימאליים לתהליך. לוין הציע גם מודל העסקה "פול טיימר" בבתי החולים למומחים צעירים שיוותרו על תעסוקה מחוץ לבתיה"ח הציבוריים. כן הציע יום מנוחה שבועי והסעות לתורנויות שלהם.

עם זאת, באוצר טוענים כי איש לא הנחה אותם מניין יגיע המקור התקציבי. גם סגן שר הבריאות הבהיר בעבר כי הוא מבטיח להקצות סכום של כ-150 מיליון שקל מעבר להסכם שנחתם, בין היתר לטובת יישום מודל "פול טיימר" - התחייבות של רופא מומחה לעבוד אך ורק במערכת הציבורית גם מעבר לשעה 16:00, בתמורה לתוספת שכר של כ-10,000 שקל בחודש.

ליצמן הציע את המודל עבור אלף רופאים, ואולם בבתי החולים במרכז כבר הבהירו שלא יסכימו למודל בשכר שיפחת מכ-40 אלף שקל בחודש. באוצר שוקלים כעת להעמיד את אותם 150 מיליון שקל לטובת פתרונות אחרים.

בין המתפטרים: אשת יועץ ראש הממשלה

אמש (ג') נפגש ראש הממשלה נתניהו לראשונה עם נציגי המתמחים, שביקשו להיפגש עמו זה חודשים מספר. הפגישה יצאה לפועל רק בזכות תיווכו של יועז הנדל, ראש מערך ההסברה בלשכת ראש הממשלה, שאשתו היא רופאה מתמחה בעצמה הנמנית עם מהלך ההתפטרות.

גורמים מטעם המדינה הביעו חשש רב לניגוד עניינים מצדו של הנדל, במיוחד לאחר שנועד עמם במשרדו לפני הפגישה עם נתניהו. הגורמים חששו בעיקר משום שהפגישה תוכננה להיערך ביחידות, ללא נציגי ההסתדרות הרפואית - דבר המהווה תקדים כאמור ביחסי העבודה.

מאחורי הקלעים התרחשה דרמה של ממש: סגן שר הבריאות יעקב ליצמן וראשי האוצר שכנעו את נתניהו לכלול בפגישה גם את ראשי ההסתדרות הרפואית, ולפני הפגישה אף שוחחו איתו ארוכות כדי שיבין "מי נגד מי".

במשרד ראש הממשלה מסרו ל"גלובס" בתגובה: "ד"ר יועז הנדל אכן נשוי לרופאה מתמחה. ד"ר הנדל נפגש עם נציגי הרופאים המתמחים, אך אינו לוקח חלק במשא-ומתן".