האוצר: גביית המסים ב-2012 תהיה נמוכה מהצפוי

המשמעות: הגדלת הגירעון מעבר ליעד של 2% ■ בניגוד לקרן המטבע ולבנק ישראל, הותיר האוצר את תחזית הצמיחה על כנה - 4% - מתוך הבעת אמון על איתנות כלכלת ישראל ■ עדכון התחזית מגיע בשיא הדיונים על דוח טרכטנברג

משרד האוצר עדכן את תחזית הכנסות המדינה ממסים לשנת 2012 כלפי מטה בכ-5 מיליארד שקל (0.6% תוצר) - כך נודע ל"גלובס". התחזית בתקציב המדינה הנוכחי עומדת על 232.3 מיליארד שקל. לדברי גורמים באוצר, מדובר בעדכון ראשון כלפי מטה ובקרוב צפויים עדכונים נוספים, וכבר בשלב זה יעלה הגירעון לרמה של 2.6% תמ"ג - רמה גבוהה יותר מהיעד המקורי שנקבע בתקציב המדינה ל-2012, 2% תמ"ג בלבד (כ-17 מיליארד שקל).

שאלת הגדלת הגירעון הייתה אבן יסוד בדיונים בוועדת טרכטנברג. חברי הוועדה המליצו להגדילו ב-2013 וכתבו: "שמירה על מסגרת ההוצאה, כפי שממליצה הוועדה, אינה עקבית עם חלק מתרחישי הצמיחה הנוכחיים, עם עמידה בתקרת הגירעון, גם לאחר ביטול מתווה הפחתת המסים. לקראת הכנת תקציב 2013, אפשר שתידרש הממשלה להכריע". כעת מתברר, כי הגירעון יגדל כבר בשנה הבאה.

לדברי כמה גורמים באוצר, לא מדובר בשינוי דרמטי, שכן 5 מיליארד שקל מתוך 232 מיליארד שקל הם בגדר "טעות סבירה" (כ-2.2% מהכנסות המדינה). כמו כן נטען כי מה שהוגדר בחוק הוא "יעד הגירעון" ולא הגירעון עצמו, ולכן, כיעד, מדובר עדיין ביעד בר השגה ואין צורך לשנותו.

האוצר אופטימי

בניגוד לציפיות, משרד האוצר לא עדכן את תחזית הצמיחה ל-2012 והיא נותרה על 4%, גבוהה בהרבה מזו של בנק ישראל (3.2%). גם קרן המטבע הבינלאומית הורידה את תחזית הצמיחה של ישראל מ-3.8% ל-3.6% בלבד. איך מסבירים באוצר את הפערים? לדברי אנשי המשרד, מדובר בהבעת אמון באיתנות כלכלת ישראל.

יתרה מכך, בכירי המשרד מסרבים לדבר בשלב זה על "הצורך בקיצוצים בתקציב המדינה" וסבורים כי אין צורך בפתיחת התקציב ל-2012. הותרת התחזית על כנה היא צעד חריג של האוצר; בדרך כלל הוא נוהג לתת תחזיות קודרות כדי "להפחיד" ולצמצם את ההוצאה הציבורית.

אחת הביקורות שהשמיעו מאקרו-כלכלנים על התקציב הדו-שנתי שהגיש שר האוצר יובל שטייניץ בשנה שעברה הייתה חוסר הגמישות שלו לשינויים דרמטיים במציאות הכלכלית. גם הפעם, תחזיות שהיו סבירות לפני כשנה וחצי נראות כעת קצת מנותקות מהמציאות נוכח המשבר הכלכלי בעולם, המאיים גם על ישראל.

יעד הגירעון מול הגירעון בפועל
 יעד הגירעון מול הגירעון בפועל