אלביט מערכות חשפה ה"אוחז" - מערכת לאיסוף מודיעין

המערכת תשמש כוחות צבאיים לאיסוף של מודיעין בזמן אמת באזורי לחימה ולציון של מטרות לתקיפה באמצעות טילים מונחי לייזר

חברת אל-אופ, הזרוע האלקטרו-אופטית של אלביט מערכות , חשפה היום (ד') את המערכת החדישה שלה, שמכונה "אוחז" (Engager). המערכת תשמש כוחות צבאיים לאיסוף של מודיעין בזמן אמת באזורי לחימה ולציון של מטרות לתקיפה באמצעות טילים מונחי לייזר.

המערכת מוטמנת בקרקע, לרוב בנקודה שולטת מעל תא שטח מוגדר, וניתן להסוות אותה בקלות הודות למזעור של טכנולוגיות מתקדמות בתחום האלקטרו-אופטי. ה"אוחז" מיועדת ליחידות לאיסוף מודיעין, כוחות רגלים וכוחות מיוחדים באזורי עימות.

המערכת מסוגלת לעקוב למשך פרקי זמן ארוכים אחרי אובייקטים שפועלים באזור שבו מגלים הכוחות עניין, לתעד את תנועתם ולספק לגביהם התרעות בזמן אמת. כושרה של המערכת לפעול באופן עצמאי ממעיט את חשיפת הכוחות המשתמשים בה לסכנה, משום שהיא לא מחייבת תחזוקה אינטנסיבית כמו החלפת סוללות בתדירות תכופה מדי.

אתגרים באיסוף הטקטי

אחד היתרונות המובהקים במערכת קשור ליכולת לוותר על תצפיתנים ששוכבים למשך פרקי זמן ארוכים בסמוך ליעד עוין, כדי לאסוף מודיעין לפני מבצע: צילומים של ה"אוחז" משודרים בזמן אמת אל נקודת שליטה ובקרה של הכוחות המפעילים את המערכת, באיכות טובה.

באלביט מערכות אמרו כי המערכת מסוגלת לצלם ביום ובלילה, גם בתנאים של מזג אוויר סוער. הטווח היעיל של מערכת האיסוף משתנה בהתאם למטרה המוגדרת: כ-4.5 קילומטר במקרה שהגורם שנתון למעקב הוא אדם וכ-8 קילומטר כשהאובייקט הוא כלי רכב.

עם השלמת מלאכת איסוף המידע, המערכת הופכת לציין לייזר שמכוון אל המטרה האמורה נשק מונחה, כמו טיל שנורה מכלי טייס או משוגר לעברה מן הקרקע. ציון הלייזר שמעביר ה"אוחז" מאפשר פגיעה מדויקת וחיסול של המטרה. באלביט מערכות אמרו היום כי המערכת פותחה בהתאם לדרישות של שדה הקרב המודרני, שאחת מהן היא פשטות ההפעלה והקפדה על ממשק נוח.

"המערכת עונה על האתגרים המרכזיים באיסוף הטקטי שהם הצורך להקטין את האיום על צוותי תצפית ולשפר את יכולת האיסוף המרחבית", אמר מנכ"ל אל-אופ, עדי דר. בחברה הוסיפו כי מספר צבאות בעולם מגלים עניין בטכנולוגיה.

אלביט מערכות ערכה היום, במקביל, יום פתוח לעיתונאים ולאנליסטים. יוסי אקרמן, נשיא החברה, התייחס לאי הוודאות בשוקי העולם וזהו הרבעון החמישי ברציפות שבו צבר ההזמנות של אלביט גדל, למרות הצמצום של תקציבי הביטחון במדינות רבות, כולל ישראל. צבר ההזמנות של אלביט מערכות נאמד ביותר מ-5 מיליארד דולר.