לאחר נפילת המניה: שביט בוחן הצעת רכש במשביר

למשביר ולחברה הבת אג"ח בהיקף כולל של 200 מ' ש', הנסחרות בתשואה של עד 16% ■ מניית החברה צנחה ב-50% מתחילת השנה ומשקפת שווי חברה של 170 מיליון שקל

רמי שביט אולי הציב לעצמו יעד להפוך את המשביר לצרכן לקבוצה הקמעונאית המשמעותית בישראל, אך בדרך לשם - ולאחר שמניית החברה צנחה בחצי מאז תחילת השנה - שביט בוחן אפשרות למחוק את מניותיה מהמסחר בבורסה. כיום, כארבע שנים וחצי לאחר שהנפיק את המשביר בבורסה בת"א, היא נסחרת לפי שווי של כ-170 מיליון שקל בלבד.

נכון להיום מחזיק שביט בכ-87% ממניות המשביר לצרכן, הסובלת מסחירות נמוכה, ובימים לא מעטים כלל לא מתקיים בה מסחר. כך, לדוגמה, החל היום המסחר במניה בירידה של 6%, כשבשעות הצהריים היא עברה לעלייה בשיעור דומה, במחזור של אלפי שקלים בודדים.

בדוחות הרבעון השני שפרסמה המשביר, בסוף אוגוסט, ציינה החברה כי בעלי המניות ומשקיעים שונים שוקלים "אפשרויות שונות בקשר עם מניותיה של החברה המוחזקות בידי הציבור, ביניהן הצעת רכש חלקית ו/או מלאה".

מלבד מניות הנפיקה המשביר לצרכן לא מעט איגרות חוב בשוק. לאחר גיוס של כ-30 מיליון שקל באפריל השנה, עומדות סך התחייבויות האג"ח של החברה על כ-200 מיליון שקל, מהן היא נדרשת לשלם פחות מ-20 מיליון שקל בשנה הקרובה. סדרות האג"ח נסחרות בתשואות של עד 16%.

בעקבות אסטרטגיה אגרסיבית של צמיחה באמצעות רכישות, פועלת כיום המשביר לצרכן במספר תחומים קמעונאיים, ביניהם בתי כלבו הנושאים את שמה, רשת הדראגסטורים "ניו פארם", תיירות באמצעות חברת קשרי תעופה ומכירת ציוד משרדי באמצעות הרכש האחרון, חברת אופיס דיפו.

האסטרטגיה הזו הפכה את המשביר לחברה ממונפת בה הון העצמי של כ-70 מיליון שקל בלבד מממן מאזן בהיקף של 1.45 מיליארד שקל, מתוכו התחייבויות שוטפות בהיקף כולל של 1.1 מיליארד שקל (מחציתן לספקים ונותני שירותים).

למרות מבנה ההון המאיים ותוצאות עסקיות הרחוקות מלהרשים, לשביט אין ספקות לגבי הצלחת התוכניות שרקם, וזו כנראה הסיבה לכך שבחודש האחרון הוא השקיע יותר מ-10 מיליון שקל ברכישת אג"ח ומניות של המשביר ושל החברה הבת.

שביט מאמין כי שיפור השורה העליונה בדוחות תוביל עם הזמן גם לשיפור הרווחיות של הרשת. בשנת 2010 רשמה המשביר הכנסות של כ-2.6 מיליארד שקל - עלייה של 8% לעומת 2009 - וזאת לאחר קפיצה של 11% בהכנסות אותה שנה לעומת זו שקדמה לה. ההכנסות במחצית 2011, שהגיעו ל-1.5 מיליארד שקל, ממשיכות את המגמה ומשקפות זינוק של כ-15%.

הכנסות המשביר נתמכות במועדון הלקוחות 365 המונה 581 אלף בתי אב, ומספק מנוע צמיחה ובסיס להגדלת ההכנסות דרך שילובם בפעילויות הנרכשות על ידי הקבוצה, וכן בדרך של שיתופי פעולה.

אלא שהצעדים שנוקט שביט לצורך ההתרחבות החברה מכבידים בינתיים על השורה התחתונה. דוגמה לכך היא הרכישה האחרונה של אופיס דיפו ישראל, שנרכשה בסוף 2010 תמורת 179 מיליון שקל. זו האחרונה מתקשה לספק את הסחורה, והסבה למשביר הפסד תפעולי של יותר מ-11 מיליון שקל במחצית 2011. בעבר ספגה המשביר הפסדים גדולים בהרבה מניסיון כושל להיכנס לתחום האופנה באמצעות רכישת רשת ג'אמפ, אשר הסבה לה הפסד מצטבר של יותר מ-50 מיליון שקל.

שביט ממשיך לטענתו לקדם במרץ תוכניות להקמת רשת של 32 סניפי סופרמרקטים, המתוכננת להיפתח במהלך 2013, אך ויתר לאחרונה על ניסיון להיכנס לתחום הסלולר, לאחר שבדיקות שערך העלו ספקות גדולים בדבר הכדאיות בצעד זה. פיתוח פעילויות אלה, כמעט מיותר לציין, כרוכות בעלויות גדולות, שלעיתים, כמו במקרה הסלולרי תורמות לשורת ההוצאות בלבד.

כל אלה, יחד עם העובדה כי חלק מהפעילויות של המשביר מתאפיינות בתנודתיות גבוהה (לדוגמה זרוע התיירות, קשרי תעופה, שהסבה לחברה הפסד של יותר מ-13 מיליון שקל במחצית השנה הנוכחית), גורמות לשורה התחתונה של המשביר להתאפיין בחוסר יציבות: רווח של 20 מיליון שקל ב-2010 כולה, ולאחריו הפסד כבד של 23 מיליון שקל במחצית 2011.

תוצאות המשביר לצרכן לפי תחומי פעילות
 תוצאות המשביר לצרכן לפי תחומי פעילות