"ג'ובס השאיר תשתית חזקה"

מניית אפל רשמה עלייה של כ-9,000% מאז חזרתו של ג'ובס לחברה ב-1997 ■ בשנתיים האחרונות החברה יותר מהכפילה את שוויה

סטיב ג'ובס, המייסד האגדי של חברת אפל, הלך הלילה (ה') לעולמו בגיל 56 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן ובבעיות בריאותיות אחרות. ג'ובס היה האחראי הראשי לבנייתה של חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם במונחי ערך שוק, ולכך שאפל רשמה בשנים האחרונות שיעורי צמיחה מדהימים למרות היקפי המכירות הגדולים שלה.

החידושים וההמצאות של אפל בראשות ג'ובס שינוי את העולם בכלל ואת עולם ההיי-טק בפרט, בדגש על תעשיות המחשוב האישי, המוסיקה וגם חלקים נרחבים של תעשיית התקשורת.

כעת, כמובן, שואלים את עצמם רבים בעולם לאן מועדות פניה של החברה. "סטיב ג'ובס הניח תשתית איתנה לשנים רבות קדימה. אמר לבלומברג Tim Bajarin, אנליסט טכנולוגיה בחברת Creative Strategies. "השאלה הגדולה יותר היא באיזו מהירות הם ימשיכו לחדש ולהוציא מוצרים וטכנולוגיות חדשות בהתבסס על התשתית הזו".

מניית אפל רשמה עלייה של כ-9,000% מאז חזרתו של ג'ובס לחברה ב-1997. בשנתיים האחרונות החברה יותר מהכפילה את שוויה, בעוד חלק ממתחרותיה כמו מיקרוסופט או אינטל רושמות עליות מתונות בהרבה או אפילו צונחות בעשרות אחוזים (היולט-פקארד).

החברה פרסמה גם דף מיוחד באתר הבית שלה, בו נכתב בין היתר כי "אפל איבדה גאון יצירתי והעולם איבד אדם מדהים... סטיב מותיר אחריו חברה שרק הוא היה יכול לבנות, ורוחו לעולם תהיה היסוד של אפל".

ג'ובס התפטר מתפקידו כמנכ"ל אפל באוגוסט והעביר את המושכות לטים קוק. הוא נלחם בסרטן ובבעיות בריאותיות מזה שנים ובעבר נעדר לתקופות ממושכות בהן החליפו קוק בתפקיד, אולם באוגוסט הגיעה ההתפטרות הסופית והמוחלטת, מה שהעיד על מצבו הקשה. במכתב ששיגר לדירקטוריון במעמד ההתפטרות, כתב ג'ובס כי אין הוא יכול עוד להמשיך לכהן בתפקיד.

אנליסטים רבים המסקרים את החברה העריכו בעבר שמניות אפל יצנחו ברגע שג'ובס יעזור, אולם כעת נראה שהם וגם המשקיעים מרגישים קצת אחרת. האנליסט של פייפר ג'פרי Gene Munster העריך שמניית אפל תצנח בכ-25% לאחר לכתו של ג'ובס אולם כעת הוא מציב מחיר יעד של 607 דולר למניה.

קיימים גם לא מעט אנליסטים שהציבו מחירי יעד גבוהים הרבה יותר לאור התוצאות האחרונות של החברה אבל התחרות ההולכת ומתגברת מצידן של חברות אחרות מציבה אתגרים לא פשוטים בפני הנהלת החברה ועובדיה, בראשות טים קוק.