"טורקיה לא מעוניינת במלחמה עם ישראל; לא רוצים אסון"

כך טוען בכיר טורקי בשיחה עם ה"וול סטריט ג'ורנל" ■ ה"ג'ורנל": ארה"ב לוחצת על טורקיה בשיחות סגורות נוכח האיומים שלה על קפריסין וישראל

ארה"ב לוחצת בחשאי על טורקיה לסגת בה מעמדותיה הקיצוניות - כך מדווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל". הברית בין ארה"ב לטורקיה עלתה על שרטון בעקבות העמדה הנוקשית של טורקיה ביחסיה עם ישראל סביב פרשת המשט לעזה, וכן בעקבות האיומים האחרונים שהשמיעה טורקיה כלפי קפריסין בנוגע לקידוחי הגז באי, על ידי חברת נובל אנרג'י האמריקנים.

"מזכירת המדינה הילרי קלינטון אמרה לגורמים טורקיים בשיחות פרטיות לסגת מהאיומים שלהם לשלוח ספינות קרב לקפריסין", נכתב בדיווח, על בסיס דבריו שמסר לעיתון מקור בכיר בממשל האמריקני. "גורמים בממשל בארה"ב מודאגים גם מכוונתה של טורקיה לשלוח ספינות קרב שילוו ספינות אזרחיות בדרכן לעזה, מה שעלול ליצור עימות צבאי בין ישראל לטורקיה".

מהדיווח עולה עוד כי אסטרטגים הן בארה"ב והן באירופה דורשים מממשל אובמה להתוות קו נוקשה יותר כלפי טורקיה, באמצעות שימוש בדיפלומטיה אגרסיבית יותר ואף ע"י שימוש בצי האמריקני. "אך שימוש בצעד כזה עלול להכעיס את אנקרה", נכתב בדיווח.

מורטון אברמוביץ', לשעבר שגריר ארה"ב בטורקיה, אמר ל"ג'ורנל" כי להערכתו הטורקים לא מתכוונים להיכנס לעימות עם האמריקנים: "אני לא חושב שהטורקים מחפשים לפתוח בעימותים אבל לעולם אי אפשר לדעת מה יכול להתפתח בסביבה הזו". כאשר נשאל כיצד תנהג ארה"ב עם יתפתח עימות בין ישראל לטורקיה, ענה: "ארה"ב תצדד בישראל".

גורמים בממשל הטורקי מסרו ל"ג'ורנל" בשיחות שלא לציטוט כי טורקיה לא מעוניינת במלחמה, לא עם ישראל ולא עם קפריסין. "אף אחד לא מחפש פה אסון; אנחנו מודעים למצב", אמר בכיר טורקי ל"ג'ורנל".