מגורים: מתחם אגמים בנתניה מתקשה להמריא

שנה אחרי השקה גרנדיוזית שכללה טיסה בשמי השכונה, התחרות והשוק הקפוא מקשים על הפרויקט הנתנייתי החדש להתרומם

לפני שנה בדיוק, באוקטובר 2010, נולדה שכונה חדשה בנתניה. מה לא היה במסיבת ההשקה? אוהל ענק לארוחת בוקר, סיור-שטח ברכבי שטח, ארוחת צהריים בשמורת טבע והשיא - טיסה בשמי מה שהוכרז: "הדבר הבא" בנדל"ן בשרון.

באירוע, שעלה למארגנים מיליון שקל, חברו יחד שבע חברות נדל"ן שעתידות היו לבנות 2,500 דירות שהאירוע היה אמור למתג כיוקרתיות ומתחרות בשכונה אחרת בנתניה - עיר ימים.

המארגנים התפארו במחירי הקרקע שעלו בשיעור 35% בתוך שנתיים, ודיווחו על תחרות עזה במכרזי המינהל על כל פיסת קרקע בשטח. הזוכים במרכזים ב-2008 שילמו מחיר ששיקף כ-270 אלף שקל לקרקע לכול יחידת דיור בשכונה, ב-2010 כבר שילמו כ-360 אלף שקל בממוצע ובמכרז האחרון, שבו זכתה אפריקה ישראל מגורים, המחיר הגיע ל-431 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור.

תוכניות הבנייה של היזמים במקום כללו אז, והיום, דירות גדולות בלבד והמחירים - גבוהים בהתאם. הציפייה הייתה שאלפי הדירות ימשכו קהל משפרי דיור מכל אזור השרון ובכלל.

אבל ציפיות לחוד ומציאות לחוד: מאז ההשקה המכירות מדשדשות, וההסברים לכך הם ההיצע בשכונה, בעיר וביישובים סמוכים שהיה גדול על הביקוש; המרחק הגדול לים, בהשוואה לשכונת "עיר ימים", גודלן המיוחד של הדירות, שייקרו את מחירן בהשוואה לאלטרנטיבות, והשכונות הסמוכות לה, שהן הפחות טובות של העיר.

הצלחת שכונת קרית-השרון, השכנה ממזרח, הייתה במיתוגה כשכונה נפרדת מהעיר, מעבר לכביש החוף, דבר שמשך רוכשים מכל האזור. במקרה של אגמים, בעיקר בגלל מיקומה והאלטרנטיבות מסביב, הדבר לא חזר על עצמו. כמה אירוני שלצד הפרויקט שנקרא בשם "אגמים" כדי לשוות לו דימוי יוקרתי, נמצאת שמורת הטבע שכינויה: "שלולית החורף".

נקודת אור

עדיין מדובר במתחם גדול שנמצא במרכז הארץ. אם מצוקת הדיור תימשך, גם הדירות המתחם הזה יימכרו כמו כל השאר. והנה רעיון - רק בשבוע שעבר המליצה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לשר הפנים לאשר פיצול דירות. אולי זו ההזדמנות ליזמי המתחם שתכננו רק דירות גדולות להזרים לשכונה גם דירות קטנות וזולות בהרבה