טבע משיקה תחליף חלב לתינוקות; המחיר: 46-75 שקל

טבע משיקה מתחרה למטרנה ולסימילאק ■ תשקיע עשרות מיליוני שקלים בהשקה ומצפה לכבוש נתח שוק של יותר מ-15% עד 2015 ■ קמעונאים: "בתחליף החלב של טבע אין בשורה לצרכן"

חברת טבע חשפה היום (א') את מחירי תרכובת המזון לתינוקות של חברת נוטרישה, שהיא צפויה להשיק בסוף החודש בשם המותג "נוטרילון".

החברה מציעה אריזה של 400 גרם במחיר של 46 שקל ואריזה של 800 גרם במחיר של 75 שקל. מדובר בפער זניח, של כמה שקלים בודדים, בין המחירים הללו לבין מחירי המחירון של המוצרים המתחרים מטרנה קר וסימילאק אדוואנס (5%-10% לאריזת חיסכון). לטענת החברה, המחיר בפועל היה נמוך במעט בעקבות מבצעים.

לפי הערכות, טבע תשקיע בהשקה עשרות מיליוני שקלים, ולדברי אנשי החברה היא מצפה להחזיר את ההשקעה רק בשנה החמישית.

לדברי דן דניאלי, מנכ"ל תחום הפארמה בטבע ישראל, החברה מצפה לכבוש עד שנת 2015 נתח שוק של יותר מ-15%.

"טבע לא מביאה בשורה טובה לצרכן מבחינת מחיר. אם מישהו מביא בשורה, הוא צריך להוזיל את המוצר ב-30% לפחות", אומר ל"גלובס" רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, שמטיל ספק בפוטנציאל החדירה של המותג החדש. "לא נראה לי שתהיה פה איזו בשורה, יכול להיות שבטווח הארוך ועם סבלנות, הוא ייקח אולי נתח שוק. בטווח הקצר, איזו אמא תלך לקנות את המוצר אם הוא לא יהיה זול ב-30%? אם יש לך מטרנה ב-40 שקל ומוצר חדש ב-25 שקל, תנסי את החדש בתנאי שהמוצר לא פחות טוב ממטרנה וסימילאק. למה להחליף מוצר בשביל 3-4 שקלים?".

במזרח אירופה זול יותר

המחיר שמציעה טבע כפול כמעט מרף המחיר שקבעו מובילי חרם הקוטג' למטרנה 700 גרם - 45 שקל. יתר על כן, מחיר "נוטרילון" 800 גרם באוקראינה עומד על 42 שקל בלבד, והוא נמוך יותר מהמחיר שבו מציעה טבע את האריזה הקטנה של המוצר.

הדר מרחב-נאמן, מנהלת יחידה ה-OTC ומוצרי צריכה בטבע ישראל, אומרת בהתייחס לפערי המחיר הללו: "במזרח אירופה יש פערים. אין לי מה לומר. כל מדינה והתמחור שלה. אנחנו דומים במחיר לרוב מדינות מערב אירופה".

לדבריה, "הבשורה המרכזית היא בערכים התזונתיים והבסיסיים. יש במוצר תערובת מרכיבים ייחודית ומוכחת שמפחיתה הידבקות במחלות ילדים שכיחות ובמחלות של מערכת העיכול".

- אופטימיל ניסו, השקיעו מיליוני שקלים ונכשלו.

"סף הכניסה לקטגוריה הוא הביטחון שיש להורים בתרכובת המזון לתינוקות (תמ"ל), לרבות מי מייצר ומי משווק. האם לאופטימיל היה את זה? לא. אופטימיל היה סוג של מותג פרטי. הציבור לא יודע מי השיק אותו ומי יצר אותו, וסף הכניסה לא עבר את הציבור".

מלחמת הרכיבים של תחליפי החלב

בצל פרשת רמדיה, מתכוננים בטבע לתהליך אטי של החדרת המוצר לתודעת ההורים. טבע מדגישה את המחקרים של ענקית המזון נוטרישה ואת הרכיבים הייחודיים למוצר - פרה-ביוטיקה המשלב תרכובות FOS/GOS המוגן בפטנט - ומבטיחה "יותר הגנה לתינוק".

כל חברה והדגל שלה: באחרונה השיקה סימילאק את פורמולת אדוונס הכוללת תוספת חיידקים טובים לשיפור ההגנה החיסונית ותוספת הרכב שמנים ייחודי לספיגה משופרת, ומטרנה מתגאה ברכיב LC PUFA, חומצות שומן ממשפחת האומגה התורמות להתפתחות שכלית.

בטבע הגיבו היום על היעדרו של רכיב LC PUFA מהפורמולה שהיא משיקה ואמרו: "כל אחת מהחברות בוחרת לבחון, לחקור ולהוסיף רכיבים בעלי ערך מוסף עם רמת מחקר נדרשת ועל-פי יכולתה.

"במקרה של 'נוטרילון', שילוב הרכיבים FOS/GOS הוא הערך המוסף הבריאותי והחיסוני המשמעותי, הנתמך בעשרות פרסומים מדעיים. רכיבים נוספים, כגון LC PUFA, מוספים בכל פורמולה על-פי שיקול-הדעת של החברה. בהרבה מדינות פורמולת נוטרישה אינה כוללת LC PUFA. בהמשך החברה תשקול להוסיף את הרכיב הזה".

בשלב זה לא תימכר פורמולת "נוטרילון" בכשרות מהדרין, ובהמשך תושק סדרת מוצרים מתמחים (פורמולה עדינה לבטן, היפואלרגי, מזון לפגים ועוד).

בתוך כך השיקה היום סימילאק את פורמולה "ג'נטל" ללא לקטוז (במקום פורמולת טופ פרי). הפורמולה תשווק באריזת 375 גרם ובמחיר של 45 שקל.

המוצר של טבע אין בשורה במחיר
 המוצר של טבע אין בשורה במחיר