כיצד קיבל פישר את ההחלטה להוריד את הריבית ל-3%?

פרוטוקולי הריבית לחודש אוקטובר: שלושה מבין חברי המועצה המייעצת לפישר המליצו להותיר את הריבית ללא שינוי על 3.25%, ושניים מהם המליצו על הורדה של 0.25%

בנק ישראל מפרסם היום (ב') את פרוטוקולי החלטת הריבית לחודש אוקטובר, אשר במסגרתה כזכור החליט נגיד הבנק סטנלי פישר להוריד את שיעור הריבית במשק ב-0.25% ל-3%, באופן שהפתיע את רוב רובם של החזאים בשוק.

על פי הפרוטוקולים, שלושה מבין חברי המועצה המייעצת לפישר המליצו להותיר את הריבית ללא שינוי על 3.25%, ושניים מהם המליצו על הורדה של 0.25% - המלצה אותה כאמור בחר פישר לאמץ.

בדיון במועצה המצומצמת בבנק ישראל צוין כי האינדיקטורים הכלכליים שהתפרסמו לאחרונה ממשיכים להצביע על כך שהפעילות במשק הישראלי המשיכה להתרחב אך בקצב איטי יותר יחסית ל 2010 - והרבעון הראשון של 2011. "עיקר ההאטה בהתרחבות באה כתוצאה מהתמתנות הביקושים העולמיים והשפעתם על הייצוא. בתקופה האחרונה גוברים החששות מפני תפנית שלילית בפעילות בארה"ב ובגוש האירו והסיכונים הגיאו-פוליטיים", נכתב בפרוטוקול.

כמו כן, נדונו מחירי הדירות: "קצב עליית המחירים אמנם מהווה התמתנות ביחס לחודשים הקודמים, אך הינו עדיין מהיר. גם בשוק השכירות נמשכת העלייה בקצב גבוה. עם זאת, ההערכות הן כי הגידול בהתחלות הבניה מחד וצעדי בנק ישראל בתחום המשכנתאות והצעדים שנקט משרד האוצר במיסוי על נדל"ן, מאידך, יתרמו להתמתנות קצב עליית המחירים".

המועצה דובר גם בסיכונים מהסביבה העולמית, הכוללים בעיקר את התעצמות משבר החוב של מדינות בפריפריה של האירו, כפי שמתבטאים בעליית מרווחי ה-CDS של יוון והורדת דירוג של איטליה, והחשש להתפשטות המשבר אל מערכת הבנקאות, שמתבטא בהורדת דרוג האשראי של בנקים גדולים בארה"ב, צרפת ואיטליה, וכן את הירידה בתחזיות הצמיחה והגידול בסחר העולמי. "סיכונים אלו עלולים להוביל לפגיעה בפעילות המשקית בישראל ובעיקר בסקטור המייצא", סוכם בפרוטוקול.