העוני מתרחב: כ-30% מאוכלוסיית ישראל בסיכון לעוני

הלמ"ס: שיעור העוני בקרב ילדים בישראל עומד על 29%, הגבוה מכל מדינות ה-OECD

כ-30% מאוכלוסיית ישראל נמצאה בסיכון לעוני בשנת 2009 לעומת 26% בשנת 2001. שיעור האוכלוסייה בסיכון לעוני בישראל גבוה באופן ניכר בהשוואה למדינות האיחוד האירופי, כך עולה מדו''ח פני החברה השוואתי שמפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ממנו עולה תמונה עגומה למדי לגבי הסיכון לעוני בקרב משקי בית בישראל לעומת אירופה.

לפי הלמ"ס, השיעור הגבוה ביותר של אוכלוסייה בסיכון לעוני מבין מדינות האיחוד האירופי בשנת 2009 היה ביוון וספרד, 20%. חלק מהפער הרחב בין ישראל למדינות האיחוד האירופי נובע ממאפיינים ייחודיים לישראל לרבות שיעור המשפחות מרובות ילדים הגבוה, וכן המספר הקטן יחסית של מפרנסים במשקי בית אלו.

יתרה מזו, שיעור משקי הבית של משפחות חד-הוריות עם ילדים תלויים הנמצאים בסיכון לעוני בישראל, עמד על 39%, זאת לעומת 34% בממוצע באירופה. בכ-91% ממשקי הבית בישראל שבהם יש מבוגר אחד עם ילדים, בראש משק הבית עמדו נשים. יצוין כי בישראל שיעור משקי בית חד-הוריים נמוך יחסית למדינות האיחוד האירופי. עוד נתון מדאיג שעולה כי שיעור העוני בקרב ילדים בישראל עומד על 29%, הגבוה מכל מדינות ה-OECD.

לפי הדו''ח הגורמים המרכזיים לכך הם שיעור עוני גבוה בקרב משקי בית ישראלים עם שלושה ילדים ומעלה, ושיעור גבוה של משקי בית אלה באוכלוסיית ישראל יחסית למדינות ה-OECD. כידוע, הגורמים העיקריים המסבירים עוני בקרב ילדים הם: ילדים אשר גרים במשקי בית של משפחה חד-הורית וילדים הגרים במשקי בית ללא מפרנסים.

ישראל גם מצטיינת בתחום זה: שיעור העוני בקרב משקי בית ישראלים עם זוג הורים ללא מפרנס (89%) ועם מפרנס אחד בלבד (35%) גבוה מכל מדינות ה-OECD. לעומת זאת, שיעור העוני בקרב משקי בית עם זוג הורים עובדים בישראל (4%) דומה לממוצע מדינות ה-OECD.