יוכפלו זכויות הבנייה בת"א תמורת רכבת תחתית

התקדמות במו"מ בין העירייה למדינה על הפיכת הקו הירוק של הרכבת הקלה בקרליבך-אבן גבירול לתחתית, בהתאם לדרישת ראש העירייה חולדאי ■ עלות התשתית נאמדת בכ-2 מיליארד שקל

הגדלה דרמטית של זכויות הבנייה בנכסים בת"א בתמורה לרכבת תחתית - זו הצעת הפשרה המסתמנת בדיונים בין המדינה לעיריית ת"א, כך נודע ל"גלובס". לפי ההצעה, יוגדלו זכויות הבנייה במיקומים שונים מכ-400% לסביבות 700%-800%.

ההשבחה המאסיבית תכניס לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים באמצעות הכנסות ממסים, שיקזזו את ההוצאה הענקית הכרוכה בהפיכת הקו הירוק של הרכבת הקלה מקו עילי לתת-קרקעי. הגדלת הזכויות לא מתוכננת לחול לאורך התוואי של הקו הירוק בהכרח. לדברי העירייה, "גם מגרש שמצוי באזור הקריה, בסמוך לקו האדום, רלוונטי ליוזמה".

גורם המעורב בפרויקט אמר ל"גלובס" שאומדנים ראשוניים מעלים שההשבחה הנדל"נית עשויה לממן לבדה את עלות הפרויקט, המוערכת ב-1.5-2 מיליארד שקל. הקמת רכבת תחתית בציר קרליבך-אבן גבירול (בקו הירוק) עשויה לאפשר גם הוספה של אלפי יחידות דיור לגוש הגדול, שפוטנציאל הדירות בו מוערך היום ב-25-30 אלף דירות.

מספר היחידות המותרות לבנייה בגוש מוגבל כיום בשל אילוצי הקיבולת של מערכת התחבורה מהגוש לת"א, אך הפיכה של הרכבת הקלה לרכבת תחתית תאפשר הגדלה משמעותית של נפח התנועה.

טור הנדסי

"גלובס" חשף בחודש שעבר כי חודשו המגעים בין העירייה למדינה סביב הקמת הרכבת התחתית לאורך ציר קרליבך-אבן גבירול. מדובר בוויכוח רב-שנים שמעכב את סיום התכנון של הקו הירוק. יצוין שיש הסכמה על קו תת-קרקעי בקטע שבין לווינסקי ועד צומת מעריב.

הקו הירוק אמור להיות הקו הבא של הרכבת הקלה בגוש דן, אחרי הקו האדום שהקמתו החלה לאחרונה. אורך הקו יהיה 24 ק"מ ממערב ראשל"צ ועד לירקון, עם אפשרות להארכתו עד הרצליה בעתיד. הקו הירוק תוכנן כקו רכבת קלה או עילית, אולם ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, מתנגד לתוכנית.

חולדאי דורש שחלקו המרכזי של הקו, 2.5 ק"מ מצומת מעריב ועד קצהו הצפוני של רחוב אבן גבירול, יהיה תת-קרקעי. רשמית, הסכימה המדינה לממן רק רכבת עילית, ודרשה שעיריית ת"א תממן את העלות הנוספת במלואה. אומדן העלות נע בין 1.5 ל-2 מיליארד שקל.

במו"מ הקודם, ב-2008, הציע אודי אדירי, רכז תחבורה באגף התקציבים באוצר דאז, ליישם נוסחה שלפיה חלקה של העירייה יגדל בטור הנדסי, ככל שהקטע התת-קרקעי יוארך. המדינה טענה שהנוסחה מאפשרת להאריך את הקטע התת-קרקעי עד בניין העירייה, אך חולדאי דחה את הפשרה.

בתקופתו של אודי ניסן כממונה על התקציבים, הוחלט לבצע תכנון מפורט של שתי החלופות, בעלות של 7 מיליון שקל, במימון מלא של העירייה. אז עלתה ההצעה להגדיל את זכויות הבנייה כמקור מימון לפרויקט.

"מקווים להסכם"

מדובר בהצעה ראשונית, אולם גורם המעורב בפרויקט נשמע השבוע אופטימי. לדבריו, זהו "רעיון שכל הצדדים תומכים בו. יש התמקדות מחודשת בפרויקט, מתוך הבנה שחייבים להגיע לפתרון המחלוקת הזו".

עיריית ת"א מסרה בתגובה: "העירייה סבורה שיש חשיבות רבה מאוד לבניית קו ירוק במקביל לקו האדום, בצורה של קו תת-קרקעי מלווינסקי ועד נחל הירקון. אנחנו סבורים שניתן לייצר מקורות כספיים לקו הירוק על-ידי מקסום זכויות הבנייה באזור הקריה. עם זאת, מדובר במגעים ראשוניים שאנחנו מקווים שיבשילו להסכם שיאפשר את קידום הקו הירוק כקו תת-קרקעי בהקדם".