בורסות אירופה סגרו במגמה מעורבת, למרות סלובקיה

המסחר התנהל בירידות במשך מרבית היום בעקבות חשש שסלובקיה לא תצליח לאשר את חבילת הסיוע ליוון ■ ה"טרויקה" החליטה על הענקת סיוע ליוון בנובמבר

המסחר באירופה הסתיים היום (ג') במגמה מעורבת לאחר שהתנהל בירידות במשך מרבית היום בצל דיווחים בסוכנויות הידיעות לפיהן ההצבעה בפרלמנט הסלובקי על הגדלת קרן הסיוע האירופית ל-440 מיליארד אירו עלולה ליפול היום.

אתר מרקטוואץ' דיווח בצהריים כי מפלגת החופש והסולידריות בסלובקיה, היושבת בקואליציה, הודיעה כי חבריה לא ישתתפו היום בהצבעה על הגדלת קרן הסיוע האירופית. 16 מתוך 17 מדינות גוש האירו אישרו עד כה את הגדלת הקרן, שתאפשר את מתן חבילת הסיוע השנייה ליוון בהיקף 159 מיליארד אירו. אלא שייתכן שחבילת הסיוע תיפול בגלל סלובקיה, שכן לקואליציה אין כעת הרוב הדרוש להעברת ההצבעה בפרלמנט. הרחבת קרן ה-EFSF נועדה גם על מנת לאפשר לבנק המרכזי האירופי להגדיל את רכישות האג"ח הממשלתיות של המדינות עמוסות החובות.

האופוזיציה במדינה החליטה לנצל את ההצבעה על מנת לגרוף הון פוליטי. במאמצי הממשלה הסלובקית להעביר את ההצבעה, הם כרכו את תוצאות ההצבעה על חבילת הסיוע בהצבעת אי אמון בממשלה, במטרה ללחוץ על השותפה הקואליציונית הסוררת לתמוך במהלך. זה אומר במידה וההצבעה על חבילת הסיוע ליוון נופלת אז גם הממשלה הסלובקית נופלת, המהלך כאמור לא הרשים את מפלגת החופש והסולדריות שהמשיכה בהתעקשותה כי לא תשתתף בהצבעה.

במהלך היום הודיע יושב ראש האופוזיציה במדינה רוברט פיקו, שהאופוזיציה תתנגד להצעה שתועלה היום בנושא חבילת הסיוע ליוון, וזאת על מנת להפיל את הממשלה. אולם כשההצבעה על חבילת הסיוע בלבד תועלה שוב ביום שישי הוא יתמוך בה ויאפשר לה לעבור.

המשקיעים יכולים לנשום לרווחה קצת מעניין אחד: ה"טרויקה" החליטה להעניק את השלב הנוסף בחבילת הסיוע ליוון שעומדת על 8 מיליארד אירו. החבילה צפויה להינתן ליוון בתחילת נובמבר לאחר לאחר שהאיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית יחליטו לאשר את הדו"ח שנציגיה ה"טרויקה" חיברו לגבי עמדיתה של יוון ביעדים שהוצבו לה.

אתמול נרשמו עליות חדות באירופה ובארה"ב בעקבות הודעה של נשיא צרפת סרקוזי וקנצלרית גרמניה מרקל לפיה הם יציגו פתרון כולל למשבר החוב עד סוף החודש. היום החלו להיחשף פרטים על התוכנית, כאשר ייתכן שהאירופים יאפשרו "תספורת" גדולה על האג"ח הממשלתיות של יוון, ויחזקו במקביל את ההון העצמי של הבנקים כדי לאפשר להם להתמודד עם המחיקות. (לסיפור המלא)

הפגישה של מנהיגי האיחוד האירופי שנועדה לדון בין היתר בחבילת הסיוע ליוון נדחתה ל-23 באוקטובר, בטענה שזה ייתן קצת יותר זמן לגיבוש אסטרטגיה מתאימה לטיפול במשבר. אולם כעת מתברר, שזו לא הסיבה היחידה למהלך, ושיש הרבה מתנגדים לאסטרטגיה המתגבשת.

נשיא הבנק המרכזי האירופי תקף את החלטת הדחייה ואמר: "כשאתה מנהל משבר, הזמן הוא הגורם המכריע ביותר". זאן קלוד טרישה, נשיא הבנק המרכזי שנמצא בימיו האחרונים בתפקד, אמר גם "שהמשבר הגיע לרמה כל גך גדולה עדי כדי איום על המערכת הפיננסית של אירופה".

בזירת המאקרו, מדד הייצוא התעשייתי בבריטניה ירד ב-0.3% מאז יולי - ירידה חדשה יותר מכפי שחזו כלכלנים באוגוסט, שצפו ירידה של 0.2%. בכך מתחזקים הסימנים לקושי בהתאוששות הכלכלית ברבעון השלישי השנה.

אסיה בעליות

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום (ג') בעליות שערים חדות, על רקע המגמה האופטימית הסוחפת בימים האחרונים את השווקים הגלובליים למגמה חיובית. הסיבה: הודעה של מנהיגי גרמניה וצרפת על תוכנית להזרמת הון למערכת הפיננסית באירופה, במסגרת המוכנות לקראת התפרצות משבר החוב ביבשת. אמש, נזכיר, ננעל המסחר באירופה בעליות, וגם בארה"ב ננעלו המדדים המרכזיים בירוק - בהובלת הנאסד"ק שהוסיף 3.5% לערכו.

המסחר במזרח התנהל, כאמור, לאור העליות בשווקים הגלובליים ביממה האחרונה. זאת, לאחר שקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי הודיעו בפתיחת שבוע המסחר כי יינקטו בצעדים הדרושים לטיפול במשבר החוב, ויהגו תוכנית להזרמת אשראי לבנקים באירופה. בתוך כך, ננעל אמש המסחר בוול סטריט בעליות חדות - כשה-S&P500 נהנה מהעליות התוך-יומית הגבוהה ביותר מזה כחודש.

"בהתחשב באי-פתרון משבר החובות בגוש האירו, התקוות שגאו באחרונה עשויות להתברר כשגויות - ועדיין, אנחנו נשארים חיוביים באשר לשוק המניות", כתבו כלכלני Credit Agricole במזכר ללקוחותיהם. "העובדה שהיום לא יתפרסמו נתונים חיוניים, רומזת על כך שיש מעט מכשולים בפני הראלי הנוכחי".

מתקדמים לעבר פיתרון ליוון?

מדד ה-MSCI Asia Pacific, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, עלה היום ביותר מ-2% כאשר הבורסות חוות עליות נאות. "היו הרבה ספוקלציות סביב הבנקים, אולם נראה כי הערכות אלו פגו כאשר המהלך הסיני משיב את הביטחון", מסביר פיליפ פול (Philip Poole), אנליסט ב-HSBC. "יש מתח ניכר בשווקים, אבל נראה שאנחנו מתקדמים לעבר פיתרון גם לגבי יוון".

מניות הבנקים בסין במוקד

מניות הבנקים בהונג קונג זינקו, לאחר שנודע כי בית ההשקעות הממלכתי Central Huijin רכש מניות של 4 הבנקים הגדולים במדינה, במהלך שאנליסטים מפרשים כהבעת אמון וניסיון לייצב את המערכת הבנקאית. הבנקים שנהנים מהעליות הינם Agricultural Bank of China, Bank of China , Industrial & Commercial Bank of China וכן China Construction Corp .

"המהלך של Huijin מוכיח שהבנקים בסין הם בעדיפות עליונה על ידי הממשלה", הסביר גרייס וו (Grace Wu), אנליסט ב-Daiwa Capital. "התמיכה במניות הבנקים מובילה לעליות החדות".

גם מניות הרכב ריכזו עניין בשל עליות חדות. נציין את הונדה מוטור , יונדאי מוטור , וכן את טויוטה מוטור , שדיווחה על עלייה במכירות כלי הרכב בסין, בספטמבר.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]