פייסבוק משיקה אפליקציית אייפד ופלטפורמת דפדפן חדשה

אם סטיב ג'ובס היה בחיים הוא בוודאי היה שמח לשמוע על השקת אפליקציית פייסבוק רשמית לאייפד ■ מצד שני, פייסבוק משיקה פלטפורמת דפדפן לאפליקציות ולמשחקים שלה, ובכך מכריזה מלחמה על חנויות האפליקציות, בהן גם האפסטור

אם היה נדמה כי הרבה מאוד זמן (בערך שבועיים) לא שמענו על עוד איזה חידוש ששיחררה פייסבוק לרשת החברתית שלה, אמש (ב') הכריזה החברה בבלוג המפתחים שלה על מספר דברים חדשים ואנחנו קיבלנו תזכורת נוספת שבפייסבוק לא נחים לרגע.

סוף סוף, אפליקציית אייפד

לפני כמעט שנה נשאל מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, מדוע פייסבוק לא משחררת אפליקציה רשמית לטאבלט הפופולרי של אפל וצוקרברג ענה: "אייפד הוא לא מכשיר נייד. שאלה הבאה". ובכן, אתמול בערב התבשרנו כי צוקרברג, ככל הנראה, שינה את עמדתו, עם השקת אפליקציית האייפד הרשמית של פייסבוק.

האפליקציה אומנם הודלפה לפני מספר חודשים בעקבות גילוי הקוד שלה באפליקציית האייפון, ולמעשה הגרסה הרשמית לא רחוקה כמעט בכלל מאותה גרסה מודלפת. אולם, כעת היא ניתנת להורדה באופן רשמי בלינק הזה, או בגלישה לכתובת facebook.com/mobile/ipad ממכשיר האייפד שלכם ולחיצה על Get the App.

facebook_ipad_app1
 facebook_ipad_app1

האפליקציה החדשה, שהעיצוב שלה הוטמע גם באפליקציה הרשמית לאייפון שעודכנה אמש, מאפשר למעשה גישה נוחה, קלה ונעימה יותר לכמעט כל הפיצ'רים הקיימים היום בגלישה באמצעות דפדפן המחשב. בין היתר, האפליקציה כוללת את סרגל התפריטים המוכר, בו נמצאות הקבוצות שלנו, הניוז פיד (News Feed), רשימת החברים, ההודעות הפרטיות וכן גם תפריט ייעודי ליישומים מסוימים בתוך פייסבוק ובאפליקציות צד שלישי בחנות האפליקציות של אפל, האפסטור.

facebook_ipad_app3
 facebook_ipad_app3

דווקא הפיצ'ר שהכי בולט בהיעדרו באפליקציה החדשה הוא הטיימליין החדש שהוצג לפני כשבועיים, אבל עדיין לא הושק בקרב כלל המשתמשים. נכון להיום לא ברור אם הפיצ'ר הזה יגיע אי פעם לאפליקציות הרשמיות של פייסבוק, אך לעת עתה נגיד תודה על אפליקציה רשמית לאייפד.

פרויקט ספרטן, חי וקיים

כבר בחודש יוני השנה דווח כי פייסבוק עובדת על פרויקט חדש שזכה לכינוי 'פרויקט ספרטן (Project Spartan), המתוכנן להוות אלטרנטיבה לחנויות האפליקציות הממוסדות כגון האפסטור של אפל, האנדרואיד מרקט של גוגל ועוד. הרעיון הוא ליצור פלטפורמה לאפליקציות רשת המבוססת על שפת התכנות HTML 5 לדפדפנים, מה שלמעשה יאפשר לכל מכשיר עם דפדפן מובנה לשחק ולהפעיל אפליקציות בפייסבוק.

השמועות והדיווחים העמומים הפכו למציאות, ואמש השיקה פייסבוק את פלטפורמת הדפדפן החדשה שלה - Social Channels (ערוצים חברתיים) לכל הדפדפנים בכל המכשירים הניידים. הפלטפורמה החדשה, הנגישה בכתובת m.facebook.com בגלישה מהסלולר, מאפשרת למפתחי אפליקציות ולגולשים מספר אפשרויות חדשות:

Bookmarks (סימניות): גולשים שהתקינו אפליקציות ומשחקים בפרופיל הפייסבוק שלהם, יוכלו מעתה לגשת אליהם באמצעות האפליקציות הרשמיות של פייסבוק לאייפד ולאייפון, וכן מפלטפורמת הדפדפן החדשה. נכון לעכשיו, ישנם כמה משחקים ואפליקציות זמינים כגון World War, Social Poker, פליקסטר ועוד. בימים הקרובים אמורים להיות נגישים משחקים נוספים בהם גם גרסה מיוחדת של המשחק המפורסם FarmVille של זינגה.

facebook_ipad_app4
 facebook_ipad_app4

כאמור, הבאת המשחקים והאפליקציות לדפדפני המכשירים הניידים בצורה שעוקפת את חנויות האפליקציות, היא ללא ספק הכרזת מלחמה, בין היתר על האפסטור של אפל, אך פייסבוק לא עושה זאת בצורה בוטה מדי. בעוד שפייסבוק פותחת את האפשרות להריץ אפליקציות ומשחקים על מכשירי האייפון והאייפד ישירות מהדפדפן שלהם, מבלי שנצטרך לרכוש ולהוריד אותן מהאפסטור, היא תפנה את המשתמשים ישירות לאפסטור במידה ולא קיימת גרסת דפדפן לאפליקציית הפייסבוק שבה מעוניין המשתמש. כך, לדוגמה, אם תרצו לעשות שימוש באפליקציית פורסקוור המותקנת בפייסבוק שלכם, מתוך הדפדפן של האייפד, תופנו ישירות לחנות האפסטור ולאפליקציית ה-iOS הרשמית של פורסקוור כיוון שטרם פותחה עבורה גרסת דפדפן.

Requests (בקשות משחקים): באמצעות שיטת בקשות המשחקים החדשה, המשתמשים באייפד או באייפון, או בכל דפדפן נייד אחר, יוכלו לשלוח ולהגיב על בקשות משחקים של החברים שלהם. בנוסף, במידה וחבר שלכם מזמין אתכם למשחק מתוך הדפדפן הרגיל של המחשב שלו, תוכלו להגיב ולשחק איתו מתוך הדפדפן של המכשיר הנייד שלכם. אם קיימת גרסת HTML 5 לאותו משחק, השחקן בדפדפן הנייד יועבר אליה, ואם קיימת אך ורק גרסה של המשחק באפסטור, הוא יועבר לשחק באמצעותה.

News Feed (ניוז פיד): גישה למשחקים מתאפשרת כעת גם ישירות מהניוז פיד של המשתמשים, כך שאם מישהו מרשימת החברים פרסם סטטוס הקשור למשחק או אפליקציה מסוימת שהוא משתמש בה, ניתן יהיה לגשת אליה מתוך הפרסום שלו.

Facebook Credits (פייסבוק קרדיטס): מערכת התשלומים של פייסבוק גם היא זמינה מהיום באמצעות גרסת הדפדפן, כך שניתן יהיה לחוות את המשחקים והאפליקציות בפייסבוק באופן מלא, גם כשגולשים מתוך דפדפן נייד.

פייסבוק ללא ספק החלה מהלך שחברות כמו אפל, גוגל וגם מיקרוסופט לא ממש יאהבו אם יצלח. נכון לרגע זה הכל עוד טרי ואין עוד מבחר עצום של אפליקציות שיגרמו לכולנו להפסיק לרכוש אפליקציות באפסטור או באנדרואיד מרקט, אך חשוב תמיד לזכור כי לפייסבוק יש מאגר לקוחות עצום של 800 מיליון משתמשים שעלולים להישאב לתוך אפליקציות הרשת שלה ובכך לפגוע קשות ברווחיות של חנויות האפליקציות הממוסדות.

מה שבטוח, הראשונים להיפגע בעקבות אפליקציית האייפד החדשה הם שלל המפתחים שאחראים על אפליקציות הפייסבוק האלטרנטיביות לאייפד, שככל הנראה לא יראו עוד הורדות ורכישות. בנוסף, עם הרצת אפליקציות רשת על המכשירים הניידים שלנו, פייסבוק למעשה עוקפת גם את הכללים והחוקים של חנויות האפליקציות (האפסטור של אפל היא הדוגמה הטובה ביותר), ובכך למעשה לא כפופה להם.

החודשים האחרונים היו עמוסים מאוד בחידושים ושדרוגים לרשת החברתית המובילה בעולם, ותמיד כשזה נראה כאילו אין עוד לאן להגיע אנחנו מופתעים מחדש. עכשיו, כשכל המוצרים והשירותים להם ציפינו כל כך הרבה זמן כגון אפליקציית האייפד או אפשרות לחפש בהיסטוריית הסטטוסים שלנו כבר הושקו, מעניין לראות מה תהיה ההפתעה הבאה של פייסבוק.