אגרקסקו עוברת לידי ביקל ולמדן: מאות עובדים יפוטרו

‎‎רוכשי יצואנית התוצרת החקלאית ישלמו 17.6 מיליון שקל במזומן בתוך 3 שנים - כך אושר ע"י ביהמ"ש המחוזי בת"א ■ ‏‎‎גדעון ביקל: "נחזיר עטרה ליושנה"

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, הכריעה הבוקר (ג') כי פעילותה של יצואנית התוצרת החקלאית אגרקסקו, הנמצאת בפירוק, תימכר כ"עסק חי" לידי מגדל הפרחים גדעון ביקל ושותפו חן למדן.

ביקל ולמדן ישלמו בתמורה 17.6 מיליון שקל, מהם 10 מיליון שקל במועד העברת השליטה, והיתרה בתשלומים במהלך 3 השנים הבאות. יחד עם זאת, בתנאים מסוימים עשויה התמורה הכוללת שישלמו השניים להסתכם ב-42 מיליון שקל, בהתאם למכירות בעתיד.

ביקל ולמדן התחייבו להעסיק בשנה הקרובה לפחות 50 עובדי אגרקסקו, ‏שערב קריסתה העסיקה 475 עובדים, מתוכם 332 בישראל. פירוש הדבר הוא פיטורים של מאות מעובדי החברה.

‏גדעון ביקל הוא בעליה של חברת פרחי ביקל, שהוקמה בשנת 1976 ועוסקת בייצור ויצוא של פרחים וצמחי נוי שונים. בבעלות החברה חווה לגידול פרחים, בית אריזה מרכזי ליד מושב בית חנן בשטח של 225 דונם וסניף בהולנד.

בעסקה הנוכחית סוגר ביקל מעגל, לאחר שבעבר נחשב ל"מורד" באגרקסקו, כשהתחיל לייצא עצמאית וסחף אחריו בהמשך חקלאים נוספים. ל"גלובס" הוא אמר היום, כשנשאל לגבי תוכניותיו לחברה: "נחזיר עטרה ליושנה".

שותפו בעסקה, איש העסקים חן למדן, פועל בתחום הנדל"ן ומחזיק בשליטה בחברת אוריין הציבורית, העוסקת בשילוח בינלאומי ושירותים לוגיסטיים.‏

‏‏בחודשים האחרונים ניסה עו"ד שלמה נס, שמונה לנאמן אגרקסקו, לעניין שורה של משקיעים שונים בחברת הייצוא החקלאי שקרסה, אך לקו הסיום הגיעו רק שתי הצעתו. לבסוף גברה זו של ביקל ולמדן על הצעת קבוצה שכללה מגדלי פרחים ואת איש העסקים אהרון פורם, שהציעו תשלום של 17 מיליון שקל, מתוכם 3 מיליון שקל במועד העברת השליטה (והיתרה בתוך 4 שנים). הקבוצה אף התחייבה להעסיק 60-80 עובדים.

‏‏‏חייבת 110 מיליון אירו

‏אגרקסקו נכנסה להקפאת הליכים בסוף חודש יוני והחל מחודש שעבר עברה לשלב של פירוק. את 2010 סיימה בהפסד כבד של 33 מיליון אירו. היקף חובותיה במועד הקריסה עמד על 110 מיליון אירו, מתוכם 30 מיליון אירו (כ-150 מיליון שקל) חוב לגופים מוסדיים שרכשו את אג"ח החברה.

בין נושי החברה נמצאת גם משפחת עופר, לה חייבת אגרקסקו למעלה מ-60 מיליון אירו בגין רכישה והחכרה של שתי אוניות קירור.‏‏

לפני שנה תכננה מדינת ישראל, בעלת השליטה באגרקסקו, להנפיק את החברה. לצורך זה העריך משרד רואי החשבון קסלמן וקסלמן ‏PWC‏ את שווי החברה ב-110 מיליון אירו, שהם יותר מחצי מיליארד שקל.

אגרקסקו מייצאת מוצרי חקלאות של אלפי מגדלים תחת המותגים ‏‏Carmel‏ ו-‏Alesia‏, ל-80 מדינות ברחבי העולם. ‏‎‎‏

גדעון ביקל, הרוכש של אגרקסקו, מסר: "אני שמח על ההזדמנות להוביל את אגרקסקו לדרך חדשה. בשיתוף העובדים, המגדלים והלקוחות נפעל כדי להחזיר עטרה ליושנה, שאגרקסקו תשוב להיות ספינת הדגל של החקלאות הישראלית ואחת החברות המובילות בעולם בתחומה".