סמנכ"ל רשות המסים: יבוא מזון לא יוריד מחירים

סמנכ"ל בכיר לתכנון ולכלכלה ברשות המסים, ערן יעקב, בדוח שחיבר עבור ועדת קדמי: "הפחתת מכסים גורפת לא תביא להוזלה משמעותית, אם בכלל, של המחיר הסופי לצרכן"

סמנכ"ל בכיר לתכנון ולכלכלה ברשות המסים, ערן יעקב, מזהיר מחשיפת המשק ליבוא באמצעות הפחתה גורפת של מכסי מגן.

בדוח שחיבר לוועדה לבחינת רמת התחרותיות ומחירי המזון - בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי - מציין יעקב כי "הפחתת מכסים גורפת לא תביא להוזלה משמעותית, אם בכלל, של המחיר הסופי לצרכן (...), ולענפים שבהם המכס מהווה הגנה עיקרית כמו מוצרים חקלאיים - עלולה להיגרם פגיעה קשה ועד לכדי הכחדה".

יעקב בחן את משמעות הורדת המכסים במסגרת תת-ועדה שבה היו חברים גם נציגי מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר, אגף התקציבים באוצר וראש מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, בועז הירש.

בדוח שהגיש ציין יעקב כי "אנו בדעה שהפחתות המכסים צריכות להיות ממוקדות בענפים ספציפיים שייבחרו לאחר עבודת מטה יסודית ובהם אין ריכוזיות - כך שלהפחתת המכס תהיה השפעה על המחיר לצרכן, ייעול הענף והגברת התחרותיות בו, וזאת תוך בחינת כלל ההשלכות על כלל ענפי המשק. בענפים שקיימת בהם ריכוזיות, יש לבחון כלים רגולטיביים שונים כדי לאפשר כניסת מתחרים נוספים לענף".

בשונה מהמדיניות המוצעת לגבי תוצרת חקלאית, תת-הוועדה קבעה כי בהפחתת מכסים מדורגת על כלל מוצרי התעשייה לא תהיה פגיעה בתעשייה המקומית. עם זאת, יעקב וצוותו המליצו להסיר את מכסי המגן תוך שינוי הסכמי הסחר הקיימים.

הוועדה בראשות קדמי מתכוונת להמליץ על התניה של הורדת מכסי המגן וחשיפת המשק ליבוא, בחתימה על הסכמי סחר חוץ עם המדינות שמהן ייעשה היבוא.