המתווך בעסקת מכתשים וכמצ'יינה הסינית יקבל כ-10 מ' ד'

בנקאי ההשקעות זאב גולדברג הצליח לרתום את ענקית הכימיקלים מסין לרכישת יצרנית חומרי ההדברה הישראלית, מכתשים אגן בשבוע הבא, עם סגירת העסקה, הוא אמור לבוא על שכרו

בשבוע הבא צפויה להיחתם העסקה הגדולה ביותר שנעשתה, ככל הידוע, בין חברה ישראלית לתאגיד סיני. מדובר כמובן בעסקה שבה צפויה כמצ'יינה הסינית לרכוש את מכתשים אגן לפי מחיר המשקף שווי של 2.4 מיליארד דולר, מכור שבשליטת קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר.

המשקיעים במניות ובאיגרות החוב של חברות ההחזקה מקבוצת אי.די.בי ממתינים בנשימה עצורה לחתימת העסקה, שצפויה לשפר פלאים את מצבה הפיננסי של הקבוצה, ולהוריד את הלחץ שנוצר סביבה לאחרונה עקב הפסדים כבדים, שנבעו מההשקעה הממונפת של כור במניות קרדיט סוויס.

אבל לא רק המשקיעים באי.די.בי יברכו על המוגמר. אליהם יצטרף גם בנקאי השקעות ישראלי לשעבר, זאב גולדברג. ל"גלובס" נודע כי הוא זה שתיווך בעסקה, והשלמתה תאפשר לו לגרוף לכיסו הון עצום.

גולדברג הוא אחד המייסדים של חברת הייעוץ ובנקאות ההשקעות האמריקנית קומפס (Compass Advisers). העמלה שתגזור קומפס מוערכת ב-10 מיליון דולר, ואולי אף יותר, והיא תשולם על ידי הצד הקונה בלבד - כמצ'יינה. העמלה נגזרת משווי העסקה, ולפי המקובל בתחום המיזוגים והרכישות בוול סטריט, מדובר בכ-1% מהתמורה המשולמת.

על פי העסקה, כמצ'יינה תרכוש את מלוא מניות הציבור ביצרנית חומרי ההדברה מכתשים-אגן (53%) תמורת 1.27 מיליארד דולר, וכן 7% מהמניות שבידי כור תמורת 168 מיליון דולר. כלומר, היא תשלם בסך הכל 1.4 מיליארד דולר. כן כוללת העסקה הלוואת נון ריקורס של 960 מיליון דולר שתעמיד החברה הסינית לכור, אולם לא ידוע האם גם בגינה משולמת עמלה.

גולדברג, שהוא כאמור ישראלי לשעבר, חי כבר 25 שנים בניו יורק ועוסק דרך קומפס בבנקאות להשקעות וייעוץ, בארה"ב, מערב אירופה וסין. בעסקה הנוכחית הוא ייצג את כמצ'יינה, מתוך היכרות מוקדמת עם יו"ר התאגיד הסיני, רן ז'יאן שינג, דרך משרדי קומפס בסין.

הסיפור שנגע לליבו של יו"ר כמצ'יינה

גולדברג הוא שהגה את החיבור למכתשים אגן מתוך קשריו והיכרותו עם מספר גורמים בכירים בשוק ההון הישראלי, ביניהם מנכ"ל מכתשים-אגן עצמו, ארז ויגודמן. את ויגודמן הכיר גולדברג במסגרת המיזוג של שטראוס ועלית, בתקופה בה שימש ויגודמן כנשיא קבוצת שטראוס. קומפס הייתה בין היועצים למיזוג.

עסקאות נוספות שביצעה קומפס עבור לקוחותיה האמריקנים והאירופים שנגעו לחברות ישראליות כללו את מכירת חברת "המימד החדיש" לענקית התוכנה האמריקנית BMC בשנת 1999 תמורת 675 מיליון דולר, המיזם המשותף של מי עדן ודנונה שהוקם ב-2003 עסקאות שביצעה נייס, ועוד. לפי אתר האינטרנט של החברה, בין לקוחותיו של גולדברג ניתן למצוא גם את קוקה קולה, פרוקטר אנד גמבל, פפסיקו, נסטלה, איי.בי.אם וכן ישקר ואמדוקס הישראליות.

על אף קשריו לישראל, גולדברג אינו דמות מוכרת בשוק ההון המקומי, ולא ניתן למצוא ראיונות עימו בתקשורת המקומית. בתחילת השנה, הוא התראיין לרשת CNBC האמריקנית אודות העסקה, והסביר מדוע הסינים מתעניינים בתחום חומרי ההדברה. "עבור הסינים, חומרי הדברה קשורים לביטחון תזונתי ובסין כידוע יש הרבה פיות להאכיל", אמר.

על החיבור בין שתי החברות הוא אמר כי "שתיהן צריכות אחת את השנייה, וכל אחת יכולה ליהנות מהחוזקות של מקבילתה. למכתשים אגן יש לא רק את זרוע ההפצה שלה, במעל ל-100 מדינות, היא גם נהנית מניהול מעולה. אין לה פריסה בסין, והעסקה פותחת עבורה את השוק הסיני". גולדברג העריך עוד כי "בשוק הגלובלי התיאבון גדול, והעסקאות הגלובליות ימשכו".

החיבור בין מכתשים אגן לכמצ'יינה לא נעשה רק בעסקה הנוכחית. מתברר כי בנקי השקעות גדולים כמו גולדמן זאקס כבר ניסו לתווך בין החברות בעבר ללא הצלחה. יחד עם זאת, הניסיונות הללו יצרו היכרות מוקדמת בין הצדדים, וזו היוותה בהמשך גורם בעל השפעה חיובית מהותית.

בראיון שנתן גולדברג ל"ניו יורק טיימס" בינואר השנה, הוא סיפר על הקשר האישי שרקם עם יו"ר כמצ'יינה, רן ז'יאן שינג. גולדברג, חלק עם יו"ר החברה הסינית סיפור אודות קרוב משפחה שסובל מבעיה רפואית, ודבריו נגעו לליבו של ז'יאן שינג. "הוא יצא מגדרו כדי לעזור והיחסים בינינו הפכו לאישיים", סיפר גולדברג לעיתון האמריקני. הקשר החם שנוצר בין השניים היווה בהמשך גורם מכריע בעסקה עם מכתשים אגן.