גלעד שליט חוזר הביתה: ממשלת ישראל אישרה הלילה העסקה שנחתמה עם החמאס לשחרורו

(עדכון) - הממשלה אישרה את העסקה - ברוב של 26 בעד מול 3 מתנגדים ■ נתניהו: "זה ההסכם הטוב ביותר שניתן היה להשיג" ■ אביבה שליט: "השמחה שלנו היא בלתי ניתנת לתיאור" ■ ההערכות הן כי שליט יחזור עד ערב חג שני

ממשלת ישראל אישרה הלילה (ג') בישיבה מיוחדת ברוב של 26 מול 3 מתנגדים, את עסקת חילופי השבויים לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט. לפי הדיווחים בתקשורת הישראלית, כ-1,000 אסירים פלסטינים ישוחררו תמורת שליט במסגרת העסקה, כאשר כ-200 אסירים מתוכם יגורשו לרצועת עזה. נציין כי דיווחים סותרים פורסמו בסוכנויות זרות, בדגש על אלה הערביות, הטוענים כי חמאס תקבל עבור השחרור רק כ-400 אסירים. ההערכות הן שגלעד ישוב סביב ערב החג השני. השב"כ והמוסד תומכים בעסקה.

26 שרים, כאמור, כולל ראש הממשלה, הצביעו בעד העסקה. 3 שרים התנגדו: ליברמן, עוזי לנדאו ומשה (בוגי) יעלון. השר גלעד ארדן לא נמצא בארץ. מדובר ברוב כמעט זהה לרוב בו אושרה עסקת גולדווסר-רגב. לקראת ישיבת הממשלה המדוברת, בה אושרה כאמור העסקה, נקראו חלק משרי הממשלה שהיו בדרכם לצפון לבלות את החג עם משפחותיהם, לחזור בבהילות לירושלים לשם ישיבת הממשלה המיוחדת.

נציין כי לפי מתווים שגובשו בעסקאות קודמות וכן על פי הדיווחים השונים, שליט לא יועבר ישירות לשטחי ישראל - אלא צפוי לעבור קודם כל למדינת צד שלישי (ככל הנראה גרמניה), ומשם להיאסף על ידי נציגים ישראלים חזרה הביתה.

"זה הסכם שיחזיר את גלעד לחיק משפחתו ולכל עם ישראל", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "לפני כשנתיים וחצי, עם הקמת הממשלה, לקחתי על עצמי משימה להחזיר את גלעד בריא ושלם. באותה עת גלעד כבר הוחזק במשך שנתיים וחצי בשבי אכזרי ביותר וללא שום ביקור של הצלב האדום ולא ידענו באמת מה מצבו. הצעד הראשון שעשינו היה להביא קלטת וידיאו שבה נראה גלעד וכולנו נשמנו לרווחה כשראינו אותו מתפקיד גופנית ושכלית וידענו שהוא בריא ושהוא חי. התייחסתי לקלטת הזו כמעין פוליסת ביטוח כי הדבר חייב את חמאס בפני הקהילה הבינלאומית לשמור עליו".

נתניהו הוסיף כי מדובר ב"החלטה קשה" ושיגר מסר למשפחות נפגעי הטרור: "לבי עם משפחות נפגעי הטרור, אני מבין את סבלן ומצוקתן, אבל מנהיגות נבחנת ברגעים האלה ביכולת לקבל החלטות קשות ונכונות. זה ההסכם הטוב ביותר שניתן היה להשיג בעת הזו, עת של סערות במזרח התיכון. אינני יודע אם העתיד הקרוב היה מאפשר לנו להשיג הסכם בכלל, וייתכן מאוד שחלון ההזדמנויות הזה היה נסגר, סופית, ולא היינו מחזירים את גלעד לעולם".

נתניהו הודה למתווך הגרמני, לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ולממשלת מצרים שעסקה בתיווך. "אמרתי לנועם ואביבה שליט: 'אני מחזיר לכם את הילד שלכם'. גלעד יחזור לישראל בימים הקרובים, לחיק משפחתו ועמו. חכמינו אמרו: 'כל המציל נפש אחת בישראל, כאילו הציל עולם ומלואו'. הערב אני מביא לממשלה הצעה להציל את גלעד שליט ולהחזירו סוף סוף הביתה לישראל".

מאחורי הקלעים

פריצת הדרך הושגה בעקבות התגמשות של שני הצדדים, כולל התגמשות בעמדת ישראל בשחרור "אסירים כבדים" שכלפיהם ישראל לא גילתה גמישות עד היום, כך על פי הדיווחים. הסיבה לגמישות היא התהפוכות בעולם הערבי ועמדתו של רה"מ בנימין נתניהו לפיה אם ישראל לא תנצל כעת את חלון ההזדמנויות לשחרור שליט, ייתכן שהזדמנות זו לא תחזור על עצמה וגורלו של שליט יהיה כגורל הנווט השבוי רון ארד. נתניהו חשש שבשל המהפכות בעולם הערבי, ייתכן שבתוך מספר חודשים לא יהיה עם מי לנהל מו"מ על שחרור שליט.

העסקה הושגה לאחר שבוע של דיונים קדחתניים במצרי, בנוכחות דוד מידן, האמון על צוות המו"מ לשחרור שליט מטעם רה"מ, וכן ראש מחלקת שבויים ונעדרים באמ"ן. מצד בכירי חמאס, נכחו בכירי הזרוע הצבאית של חמאס, בראשות "הרמטכ"ל" אחמד ג'עברי וסגנו מרוואן עיסא. מטעם ההנהגה המדינית של חמאס, נכחו הבכירים ניזר עוודאללה וסלאח ארורי. המו"מ התנהל בתיווך מצרי, כאשר שתי המשלחות שהו בחדרים נפרדים, ואילו אנשי המשלחת המצרית "תיזזו" בין החדרים והעבירו מסרים בין הצדדים.

לראשונה מאז נחטף שליט, חתמו על העסקה ארבעת בכירי חמאס המדוברים בראשי תיבות של שמם, שנכחו במו"מ, כאשר מדובר כאמור בהסכם עקרונות: מדובר בהסכם עקרונות, שכן הוא כולל את כמות האסירים מכל סוג (פירוט בהמשך) שישוחררו, ולאן יועברו (לגדה המערבית, רצועת עזה, או מקום אחר).

על פי מסמך העקרונות, סיכמו הצדדים על 3 דרגות של אסירים - "קלים", "בינוניים" ו"כבדים". אולם, זהות האסירים בכל רשימה עדיין לא ידועה, קרי - עדיין לא ידוע אילו מהאסירים ה"כבדים", עליהם שררה עיקר המחלוקת בין חמאס לישראל, ישוחררו. אולם, ככל הנראה מדובר ב-50-60 אסירים "כבדים" שישוחררו, לפחות רובם, לגדה המערבית ולא יגורשו לעזה. זאת, מתוך רשימה של כ-450 אסירים שחמאס הכתיב לישראל לשחררם. את היתר תשחרר ישראל בהתאם לרצונה.

לפי דיווחים סותרים, ביניהם דיווח ב"אל-ג'זירה", ישראל הסכימה לשחרר גם את מרואן ברגותי, מנהיג התנזים (הפתח הצבאי) שהיו אחראים לפיגועים רבים באינתיפאדה השנייה. אולם, כיוון שמדובר בהסכם עקרונות אשר דורש עדיין הסכמה סופית מצד שני הצדדים על זהות האסירים, כולל אלה ה"כבדים", התקבלו במהלך הערב גם דיווחים סותרים לעניין.

חאלד משעל: "הישג גדול"

אמש כינס נתניהו את הקבינט המדיני-ביטחוני לישיבת לילה בהולה בה הוצגו לשרי הקבינט פרטי העסקה, ורה"מ נתניהו אמר לשרים הנוכחים לעמוד לצידו למרות שהוא מודע לכך שחלק מהשרים לא יאהבו את העסקה. הבוקר זימן נתניהו את נועם שליט, אביו של גלעד, ובישר לו על העסקה. "הפעם זה סגור באופן מוחלט", אמר היום לחדשות ערוץ 2, מקור בכיר במערכת הביטחון.

העסקה אמורה להתבצע בתחילת חודש נובמבר ומקורות ערביים מדווחים כי העסקה סגורה וכי היא נעשתה בתיווך מצרי. דבר העסקה דווח בין היתר ברשת "אל-ערבייה". בכירי חמאס מכונסים הערב בקהיר וממתינים לתשובת ישראל.

"אחרי 5 שנים קשות של עמידה איתנה והקרבה שנתנו ומו"מ לא-ישיר עם ישראל, הצלחנו להגיע לעסקת שחרור של אסירים ואסירות גיבורים שלנו. לוחם אחד תמורת 1,000 אנשים שנחטפו ללא סיבה, אנשים שלחמו בכיבוש", אמר חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס. "לא ניכנס לפרטים למרות שכולכם משתוקקים לפרטים. זהו הישג גדול. בעסקה של כ-1,000 אסירים ו-27 אסירות. 450 אסירים ישוחררו בשלב הראשון תוך שבוע. בשלב השני, חודשיים לאחר מכן, ישוחררו 550 אסירים נוספים. לאחר שחרור 27 האסירות לא תישאר אסירה אחת בכלא הישראלי. ישנם 315 אסירים שמרצים מאסרי עולם והם ישוחררו במסגרת שחרור ה-450 אסירים בשלב הראשון".

עד כה, ממשלות ישראל לדורותיהן תמיד הסכימו לעסקאות חילופי שבויים ומעולם לא התנגדה ממשלה בישראל לעסקה שהביא ראש ממשלה לאישור. לפי הדיווח בערוץ 2, ישנו רוב בממשלה לאישור העסקה הערב. גלעד שליט נחטף לפני יותר מ-5 שנים לרצועת עזה, ב-25 ביוני 2006, ומוחזק מאז ברצועת עזה שבשליטת חמאס.