טלטלה בבריטניה: שר ההגנה בממלכה התפטר מתפקידו

שבועיים של דיווחים על קשר שנוי במחלוקת שניהל ליאם פוקס עם חברו, שהיה שותפו לשעבר לדירה, הביא ללחץ ציבורי מאסיבי שהסתיים בכך ששילם על הפרשה במשרתו

שר ההגנה הבריטי, ליאם פוקס, הודיע הערב על החלטתו להתפטר מתפקידו. הפרישה באה בשיאם של שבועיים סוערים בממלכה המאוחדת, בעקבות דיווחים על קשר שנוי במחלוקת שניהל פוקס עם אחד מחבריו שנהג להזדהות כיועצו האישי. בעקבות הפרשה, נפתחה חקירה בנושא בפרלמנט בלונדון.

האיש, אדם ווריטי, היה השושבין של פוקס בחתונתו ובעבר חלק עמו דירת שותפים. לפי הדיווחים, ביקר ווריטי פעמים רבות בלשכתו של פוקס - למרות שלא החזיק בסיווג הביטחוני שהתיר זאת. חלק מכלי התקשורת הבריטיים אף דיווחו כי כי פוקס נהג לקחת עמו את וויריטי לביקורים רשמיים שערך במדינות זרות.

במכתב ההתפטרות ששיגר פוקס לראש ממשלתו, דיוויד קמרון, כתב: "שגיתי כשהבאתי את הדברים למצב שבו חיי האישיים ועבודתי התערבבו זה בזה. בימים האחרונים השלכות הדברים נעשו חדות יותר ויותר - ואני מצר על כך".

הפרשה עוררה טלטלה במפלגה השמרנית, שפוקס הוא החבר הראשון בה שמתפטר מתפקידו מאז הקמת ממשלת קמרון אשתקד. טרם ההתפטרות, התחייב האחרון להחליט כיצד לנהוג בפוקס בהתאם לתוצאות החקירה שנפתחה - וכעת, בעקבות ההתפתחויות, הוא צפוי למנות את שר התחבורה, פיליפ האמונד, למלא את מקומו של שר ההגנה המתפטר.

במפלגת האופוזיציה הבריטית, ה"לייבור", מיהרו לתקוף את קמרון ואת ממשלתו לנוכח הפרשה. דובר המפלגה לעניינים ביטחוניים, ג'ים מרפי, אמר הערב כי "לא הייתה לפוקס כל דרך אחרת זולת להתפטר. מאז חשיפת הפרשה לא קראתי לו להתפטר, אך דרשתי ממנו להציג את כל האמת. מדובר כאן בסוגיה שנוגעת ליכולת קבלת ההחלטות ולהתנהלותו של אדם המחזיק באחת המשרות החשובות בממלכה. בעקבות הנושאים הרבים שבהם היה עליו לטפל, חובה על שר ההגנה להתמקד אך ורק בחובותיו לאזרחים".