"צפו לירידות במחירי הדיור ושכ"ד בחודשיים הקרובים"

אמיר אייל, אסטרטג המאקרו בקבוצת אינפיניטי, מגיב למדד: עד סוף השנה קיים סיכוי סביר לירידה של ריבית בנק ישראל בשיעור של 0.5%

"להערכתנו נתחיל לראות ירידות במחירי הדירות ושכר הדירה כבר בחודשיים הקרובים, עוד לפני סוף השנה. גם אם הירידות לא תהיינה מהותיות, הן עדיין תגרומנה לחישוב מחדש של ציפיות שוק ההון וירידה של האינפלציה הגלומה". כך אומר אמיר אייל, אסטרטג המאקרו בקבוצת אינפיניטי, בתגובה לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר (שהפתיע וירד ב-0.2%).

בחודשים הבאים צופה אייל ירידות מתונות בלבד במחירי המזון, אולם גם כך "הלחץ החברתי האנטי אינפלציוני חזק בעינינו בכל המישורים. אמנם יתכן מצב בו המחירים לא יצנחו תוך זמן קצר, אולם לחודשים הקרובים לדעתנו הזרם הדיס-אינפלציוני ברור".

להערכתו, למרות המדד השלילי שפורסם בשבוע שעבר ומראית העין של התכנסות האינפלציה הצפויה אל תוך תחום היעד השנתי שקבעה הממשלה (אנו משערים שקצב עליית המחירים בחודשים הקרובים יחרוג מטה מן היעד), בנק ישראל לא ימהר להוריד הריבית בעוד רבע אחוז וההחלטה תהיה בבואה של סביבת הכלכלה העולמית בעיקר".

לדעתו עד סוף השנה קיים סיכוי סביר לירידה של ריבית בנק ישראל בשיעור של 0.5%, כאשר הגורם המשמעותי ביותר, הוא ההתרחשויות העולמיות. פער הריביות גבוה מדי והמשבר באירופה ובארה"ב עמוקים מדי, מכדי לשמור על סטטוס קוו בפער הזה. בנוסף, יש לשים לב כי את ההחלטה על גובה הריבית במשק לחודש נובמבר תקבל בפעם הראשונה הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, שאליה הועברו בשבוע שעבר כל סמכויותיו של הנגיד, מציין אייל.