גלעד שליט ומשפחתו הגיעו למצפה הילה; נועם שליט: "היום חווינו לידה מחדש של בן. תודה לכולם"

(עדכון) - גלעד שליט ומשפחתו נכנסו לביתם כשברקע ההמונים שרים ומריעים "עם ישראל חי" ■ נועם שליט: "גלעד מרגיש טוב. הוא סובל ממספר פציעות קלות שאותן סחב עקב חוסר טיפול מתאים"היכנסו וצפו בשידור חי

"אני מאוד נרגש" - אלה המילים הראשונות שהוציא גלעד שליט מפיו בראיון לטלוויזיה המצרית, ששודר זמן קצר לאחר שחרורו הבוקר (ג'). בצהריים הוא כבר הגיע לבסיס תל-נוף במרכז הארץ, שם נפגש עם רה"מ נתניהו ועם משפחתו. (לסיפור המלא על דברי נתניהו לשליט ונאום רה"מ בתל-נוף - לחצו כאן)

התמונות הראשונות של שליט הוצגה ברשת הטלוויזיה של מצרים. שליט נראה כחוש, חובש כובע ובגדים אזרחיים ומוכנס לרכב תוך שהוא מחזק בשתי ידיו ע"י אנשי ביטחון מצריים. מאחוריו ניצב אחמד ג'עברי, "הרמטכ"ל" של חמאס ומי שהחזיק את גלעד שליט במשך יותר מ-5 שנים בשבי וניהל מו"מ קשוח מול ישראל.

הטלוויזיה המצרית שידרה כאמור ראיון עם גלעד שליט, שאמר: "חמאס טיפל בי היטב. אני מרגיש לא הכי טוב, לא ראיתי בן אדם הרבה זמן. אני מאוד נרגש". כאשר נשאל האם הוא קיווה שיבוא היום בו ישוחרר, ענה: "תמיד האמנתי ביום שאצא וחשבתי שאני יכול למצוא את עצמי במצב הזה עוד הרבה שנים".

גלעד שליט נשאל מתי קיבל את החדשות על שחרורו וענה: "קיבלתי את הידיעה הזו לפני כשבוע אבל הרגשתי את זה בחודש האחרון. חששתי שהמגעים עלולים להשתבש". שליט נשאל מה הדבר אליו הכי התגעגע כשהיה בשבי ומה יעשה כשיגיע הביתה ואמר כי "כמובן שהתגעגעתי למשפחה שלי ולחברים שלי. אני רוצה לפגוש אנשים, לדבר עם אנשים".

בהמשך אמר שליט: "אפשר היה לסיים את העסקה בזמן קצר יותר", אולם ייתכן כי מדובר בדברים שהורה לו חמאס לומר. יש לציין כי השאלות בראיון היו מוכנות מראש, המראיינת דיברה באנגלית ולצידה מתרגם לעברית. כשהמראיינת סטתה מסדר השאלות שהוכן מראש, העיר לה המתרגם. שליט נשאל על אסירים פלסטינים נוספים הכלואים בישראל ואמר: "אני מאוד אשמח שהם ישוחררו".

במהלך הראיון אמר שליט כי הוא צפה לעתים בטלוויזיה ובין היתר ידע על המהפכה במצרים, אך הוא אמר כי רוב הזמן שהה בבידוד.

בסיום הראיון נשאל שליט מה תוכניותיו לעתיד, וענה: "אני מקווה שהעסקה הזו תקדם את השלום, ללא עימותים צבאיים ומלחמות בין ישראל לפלסטינים".

נועם שליט: גלעד מרגיש טוב

נועם שליט, אביו של גלעד, יצא הערב בסביבות 18:20 מחוץ לביתו ואמר כי "אנחנו מסיימים היום מסע ארוך ומתיש שהחל ביוני 2006. גלעד חזר הביתה אחרי מאבק מתיש וארוך אבל בסופו של דבר הצלחנו להחזיר אותו הביתה. הוא ירד במדרגות ונכנס בדלת שממנה יצא לפני 1,942 יום".

"גלעד מרגיש טוב. הוא סובל ממספר פציעות קלות שאותן סחב עקב חוסר טיפול מתאים. פציעות של רסיסים והשלכות של חוסר באור השמש. הוא יטופל בהתאם על ידי צה"ל. גלעד שמח להיות בבית. מטבע הדברים קשה לו להחשף לאנשים רבים. הוא יעבור תהליך של שיקום שאנחנו מקווים שהוא יהיה מהיר וגלעד יוכל לחזור במהרה לחיים רגילים".

"היום אנחנו יכולים להגיד שחווינו לידה מחדש של בן. לצערי גלעד לא יכול לצאת. אני רוצה להודות לכל אלה שתמכו בנו. גלעד הסתכל למטה מהמסוק, נופף לשלום וראה את כל ההמון והתמיכה הרבה של כולם. אנחנו כמובן מודים לכל הציבור הרחב שתמך לאורך כל הדרך וגם כמובן לכל גורמי הצבא והמשטרה. אנו גם רוצים להודות לממשלת ישראל, לראש הממשלה ולשר הבטחון שתמכו וקיבלו החלטה לא קלה. גם עבורינו זה לא היה קל. אנחנו בהחלט מזדהים ומבינים את כאבם של המשפחות השכולות".

"לגלעד הייתה אפשרות לשמוע רדיו והוא ידע על כל המאבק שאנחנו וכולם מנהלים למענו. הדבר הראשון שעשינו כשהגענו הביתה זה לשבת כולם ולאכול ארוחה. גלעד לא סיפר הרבה בינתיים. בגדול הוא טוען שבהתחלה היו תנאים קשים אבל לאחר מכן היחס של שוביו השתפר".

"גלעד שליט חזר הביתה"

לאחר כ-5.5 שנים בשבי חזר היום גלעד שליט הביתה, במסגרת עסקה בה ישוחררו 1,027 אסירים פלסטינים מבתי הכלא בישראל. שידורים חיים מועברים במהלך היום באתר "גלובס", באדיבות ערוץ 10 ו"נענע-10". שם הקוד שהעניק צה"ל למבצע הינו "בית השואבה".

"גלעד שליט חזר הביתה", הכריז דובר צה"ל בשעה 11:03. "היום השלים גלעד את הפעילות הצבאית אותה החל ב-2006. גלעד שוחח עם משפחתו ועם הגורמים בסביבתו. גלעד שליט שב למולדתו. למעלה מ-5 שנים היינו עם גלעד שליט, היום גלעד שליט עימנו. אני מבין שכל בית בישראל מעוניין לקבל כל מידע על גלעד שליט. ראשית כל, המידע יועבר למשפחה. עם סיום הבדיקות הרפואיות, גלעד יועבר לבסיס חיל האוויר בתל-נוף שם ייפגש עם משפחתו".

לאחר סיום הבדיקות הרפואיות הראשוניות מסר דובר צה"ל כי "על פי הערכה ראשונית, מצבו של גלעד שליט טוב ותקין". הבדיקות העלו כי שליט סובל מתזונה לקויה וכי הוא לא ראה אור יום זמן רב.

מאוחר יותר התברר כי שליט התעלף בדרכו לבסיס חיל האוויר תל נוף, ונשקלה האפשרות לאשפזו בבית חולים ולא להטיסו לביתו במצפה הילה, אך לאחר סדרת בדיקות הוחלט להטיס את שליט ובני משפחתו למנחת בסמוך למצפה הילה. לפנות ערב (בסביבות 16:55) נחתו במסוקים במנחת הסמוך ליישוב.

העסקה החלה למעשה הלילה עם העברת האסירים הביטחוניים מבתי הכלא בישראל. בסביבות השעה 7:30 הועברו האסירים הראשונים מכלא עופר לכיוון מזרח ירושלים - האסירים הראשונים ששוחררו. בסמוך לשעה 9:30 עבר אוטובוס ראשון עם אסירים פלסטינים לצד המצרי. לפי מתווה העסקה, לאחר שמחצית מהאוטובוסים עם האסירים הפלסטינים הועברו למצרים, שליט הורשה לעבור את הגבול לישראל. העסקה התעכבה לאחר ששתי אסירות פלסטיניות ביקשו ברגע האחרון להשתחרר למצרים ולא לעזה. בעסקה משוחררות 27 אסירות בסך הכל.

שליט הועבר מחמאס למצרים כשהוא על רגליו ובמצב גופני טוב, וגורמים בישראל אישרו גם כן ש"שליט במצב טוב". צבי שליט, סבו של החייל החטוף, אמר לערוץ 2 כי הוא קיווה לאורך הדרך ש"הכל יהיה בסדר". לדבריו, "אני לא יודע מה אגיד לו כשאראה אותו, זה אירוע מאוד מרגש". נועם שליט שוחח גם כן עם ערוץ 2 בכניסה לבסיס תל-נוף ואמר: "זה היום המאושר בחיי".

פלסטינים חוגגים: "רוצים גלעד שליט חדש"

רה"מ נתניהו הגיע בשעות הבוקר לבסיס תל-נוף ונפגש שם עם בני משפחת שליט. "בקרוב נזכה לראות את גלעד", אמר להם נתניהו.

במסגרת העסקה, ישראל תשחרר בשלב הראשון לעסקה 477 אסירים, כאשר 550 אסירים נוספים יועברו בעוד חודשיים. מבין 40 האסירים שיגורשו מישראל ומהשטחים, 15 יגורשו לסוריה, 15 לקטאר ו-10 לטורקיה. מאות ישראלים באום אל-פאחם חגגו הבוקר את שחרור האסירים הפלסטינים בעיר ומאות פלסטינים חוגגים בביתוניא, הניפו דגלי חמאס וצועקים: "העם רוצה גלעד שליט חדש". ההמון קרא קריאות לחדש את הפיגועים בישראל.

מרפיח המצרית עבר שליט לידי צה"ל במעבר כרם שלום, שם הוא הוא זוכה לבדיקות רפואיות ראשוניות, יינתנו לו מדים והוא ישוחח בטלפון עם הוריו, שיחכו לו בבסיס חיל האוויר בתל-נוף.

לאחר הבדיקות הרפואיות והמקלחת, שליט יועבר לבסיס תל-נוף. במקביל, ישראל תשחרר את האסירים הפלסטינים תוך ליווי של מסוקים מהאוויר. כשגלעד שליט יגיע לתל-נוף הוא ייפגש לראשונה עם בני משפחתו. באותה עת ייערך גם טקס צנוע במעמד רה"מ, שר הביטחון והרמטכ"ל. הטקס צפוי להתקיים ב-12 בצהריים והתקשורת לא תורשה לסקר אותו.

לאחר הטקס בתל-נוף יעמיד חיל האוויר לרשות משפחת שליט מטוס מדגם "בלק-הוק" שיטיס את בני המשפחה לביתם במצפה הילה. לגלעד שליט מצפה קבלת פנים של תושבי המקום, כאשר המשטרה נערכת למנוע התאספות של סקרנים באזור.