הבנק העולמי: "אין מקום לטעויות באירופה; המצב רגיש"

רוברט זוליק מודאג: "נדרש פיתרון באירופה כדי לשמור אותנו במסלול הנכון" ■ באשר לדיווחים הסותרים על הרחבת קרן החילוץ: "מאמין שתהיה הסכמה; השוק יגיב היטב לפיתרון ברור"

נשיא הבנק העולמי, רוברט זוליק, מודאג. והסיבה? משבר החוב באירופה, והדיווחים הסותרים בדבר הפתרונות המתגבשים להרחבת קרן החילוץ האירופאית (EFSF), המגיעים מכלי תקשורת מרחבי היבשת.

מובילי המדיניות הפיננסית באירופה, נזכיר, מעוניינים להגיע להסכמה על הרחבה נוספת של קרן החילוץ האירופאית - מהיקף של 440 מיליארד אירו (אליו הוגדלה זה מכבר) לכ-2 טריליון דולר. היקף שעל פי מומחים פיננסים רבים, ביניהם "נביא הזעם" נוריאל רוביני, נדרש כדי לכסות במקרה הצורך את החובות הממוחזרים והממונפים של כלכלות היבשת.

באירופה מנסים להגיע להסכמה בנושא לפני פגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי, אשר תתקיים ב-23 באוקטובר. זוליק, מצידו, סבור כי "אין הרבה מקום לטעויות" מצד הפוליטיקאים האירופאיים.

"אני מאמין ש(גרמניה וצרפת) יוכלו להגיע להסכמה בנושא, ואני מאמין כי מאז חודש ספטמבר האירופאים התמקדו בנושא", הסביר נשיא הבנק העולמי, אתמול (ד') בנאום שנשא באוניברסיטת מישיגן.

מנגד, זוליק לא חשש להפגין אופטימיות, וציין כי "אם אירופה תציג צעדים ברורים לטיפול במשבר, אשר לא נגררים יותר מידי לטווח הארוך - השווקים יגיעו היטב לכך".

נשיא הבנק העולמי הביע את חששותיו כי משבר החובות הריבוניים באירופה "יגלוש" לכלכלות השווקים המתעוררים, ויפגע בצמיחה המקומית שם. "אירופה מתמודדת עם אתגרים מידיים", לדבריו. "אנחנו נמצאים במצב רגיש (במערכת הפיננסית העולמית) - גם בארה"ב וגם בכלכלות המתפתחות, ודרוש פיתרון באירופה כדי לשמור אותנו במסלול הנכון".