גורם במערכת הביטחון: "הקמפיין לשחרור גלעד העלה את מחיר העסקה"

גלעד שליט כבר שב הביתה, וכעת התפנו גורמי ביטחון למתוח ביקורת על בני משפחתו של החייל החטוף ועל מסע הלחצים התקשורתי שהפעילו למען הוצאת המהלך לפועל

3 ימים אחרי שהעסקה לשחרורו של גלעד שליט הושלמה, מתחו גורמים במערכת הביטחון ביקורת על מסע ההסברה המתוקשר שהובילה בני משפחתו של החייל למען קידום המהלך. בשיחות סגורות הם אף האשימו כי אותו קמפיין "רק האמיר והאמיר את המחיר כל הזמן". עם זאת, בשל חשיפתו של גלעד לתקשורת, העריכו שם כי העובדה שהיה מודע למאמצי משפחתו הכבירים חיזקה אותו לכל אורך 5 שנות השבי.

במקביל, נחשפים פרטים חדשים על הימים הראשונים שהעביר שליט בשבי. זמן קצר אחרי החטיפה הוא הושלך לבדו אל מרתף אפל ברצועת עזה, כששוביו השליכו לו מדי פעם מעט אוכל.

"חמאס קרקס את נתניהו"

בישראל הופתעו לנוכח ההתגמשות המשמחת שחלה בעמדת חמאס במשא-ומתן, שהובילה להוצאת העסקה לפועל. אלא שהשינוי בקרב אנשי הארגון נבע מ-3 סיבות: אי-היציבות השלטונית בסוריה, חילופי השלטון במצרים - שלא העניקה לישראל גיבוי בצאתה למבצעים צבאיים ברצועה, וההבנה כי יכולת הסחטנות של חמאס במגעים הגיעה לכדי מיצוי.

איזו תדמית קנה לעצמו ראש הממשלה בזכות העסקה? רוב הציבור אומנם תמך במהלך, אך במקביל סבור כי נתניהו "תומרן" על-ידי התקשורת ודעת הקהל. הישראלים סבורים כי במתווה העסקה, "קרקס" חמאס הלכה למעשה את נתניהו - ולא ההפך.

בחטיפה הבאה: לממשלה יהיה מרחב שיקול דעת מצומצם בהרבה

השבוע נודע כי שר הביטחון, אהוד ברק, מינה ועדה ברשות השופט בדימוס מאיר שמגר, שתפקידה לקבוע כללים למקרים שחיילים נוספים ייפלו בשבי. חברי הוועדה אמורים לקבוע קווי יסוד נוקשים יותר, שיגבילו את שיקול-הדעת של ממשלות ישראל בבואן לשולחן המשא-ומתן בעתיד.

בשבוע הבא ייפגשו חברי ועדת שמגר עם צוות המשא-ומתן שהיה אמון על שחרורו של גלעד שליט, בראשות המתווך דוד מידן. הם אמורים לתחקר את אנשי הצוות ולקבל מהם הם מסקנות והמלצות שצברו מניסיונם - אחרי שהמגעים ליציאתו של שליט לחופשי הסתיימו בהצלחה.