בעלי המשכנתאות רגועים: הריבית צפויה להיוותר ללא שינוי

לראשונה תחליט הוועדה המוניטרית של בנק ישראל על גובה הריבית במשק, ולא הנגיד לבדו

ריבית בנק ישראל לחודש נובמבר צפויה להיוותר ללא שינוי ברמה של 3% - כך מעריכים כלכלנים בשוק ההון, בהתבסס על סקר תחזיות האנליסטים של סוכנות בלומברג. ההחלטה תתקבל מחר (ב') לראשונה על ידי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, כלומר לא על ידי הנגיד סטנלי פישר לבדו.

תפקידיה של הוועדה המוניטרית הם, בין השאר, לקבוע את המדיניות המוניטרית ואת הפעולות שעל הבנק לנקוט כדי להשיג את מטרותיו, לרבות החלטה על שיעור הריבית. עד כה היה פישר האחראי היחיד על החלטות הריבית, תוך שהוא זוכה לעצותיהם של חברי הנהלת בנק ישראל אך כאמור מקבל את ההחלטות לבד.

בוועדה המוניטרית, בנוסף לפישר (יו"ר הוועדה), למשנה לנגיד הד"ר קרנית פלוג, וליועץ הבכיר לנגיד בארי טאף, יכהנו החברים מקרב הציבור: פרופ' ראובן גרונאו מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים, ויו"ר מכון פאלק למחקר כלכלי, פרופ' רפי מלניק המכהן כמשנה לנשיא לעניינים אקדמיים, במרכז הבינתחומי הרצליה, ופרופ' אלכס צוקרמן, פרופ' מן המניין בחוגים לכלכלה במרכז הבינתחומי ובאוניברסיטת תל אביב.

ב-26 בספטמבר הפתיע פישר כשהוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3%. בנק ישראל הסביר את המהלך בחשש מפני האטה כלכלית עולמית עקב משבר החוב באירופה. "ההחלטה להוריד את ריבית בנק ישראל לחודש אוקטובר לרמה של 3% מתבססת בעיקר על התפנית השלילית במשק העולמי. לאחרונה גברו ההערכות כי הירידה בצמיחה העולמית תהיה עמוקה מזו שנחזתה קודם לכן", נכתב בהודעת הריבית בחודש שעבר.

ואולם, לאחרונה התאוששו השווקים עקב הציפייה להצגת תוכנית כוללת של האיחוד האירופי כבר השבוע, לפתרון משבר החוב. היום (א') מכונסים שרי האוצר לדון בתוכנית שגיבשו גרמניה וצרפת, כאשר לפי דיווחים בתקשורת הזרה החלטה סופית אמורה להתקבל עד יום רביעי, אז נקבעה פגישה נוספת של שרי האוצר.

הריבית במשק צפויה להיוותר מחר ללא שינוי, אולם בשוק מעריכים כי בנק ישראל יוריד שוב את הריבית בחודש נובמבר או דצמבר, אם כי יש לציין כי הערכות אלה עשויות להשתנות במידה ותחול תפנית חיובית בשווקים ובכלכלה העולמית אם אכן תוצג תוכנית כוללת ומספקת לפתרון המשבר באירופה.

אלי שיראזי מלמבקס טוען כי בנק ישראל "עשוי להפתיע ולהוריד את הריבית עד לרמה של 2.5%, ירידה של 0.5%. שינוי חד שכזה בוצע לאחרונה רק במרץ 2011, אז עלתה הריבית מ-2.5% לרמה של 3% בעקבות לחצים אינפלציוניים".

"התחזית הסמי-אפוקליפטית של בנק ישראל באשר לאסקלציה במשבר באירופה טרם התממשה ונראה כי מנהיגי הכלכלה העולמית נחושים למנוע קריסה פיננסית באירופה", אומר יניב פגוט מבית ההשקעות איילון. "בנק ישראל יותיר את ריבית הבסיס לחודש נובמבר ללא שינוי ויפחית את ריבית הבסיס פעם נוספת עד לתום שנת 2011, ככל הנראה כבר בהחלטת הריבית לחודש דצמבר".