ארדואן: "אירופה מתפוררת וטורקיה עומדת על הרגליים"

ראש ממשלת טורקיה חוזר לשגר איומים לעבר האיחוד האירופי: "מי שינסה לתבוע לעצמו שלא כדין אוצרות טבע של קפריסין, ייתקל בתגובה רב-ערוצית מצד טורקיה" ■ על העיכוב בצירופה של טורקיה לאיחוד האירופי: "כולנו יודעים למה הכל תקוע"

רג'פ טאיפ ארדואן, ראש ממשלת טורקיה, תקף שוב בחריפות את האיחוד האירופי וחזר על עמדתו כי טורקיה תנתק כל מגע עם האיחוד, אם קפריסין תמונה לנשיאה ברוטציה של האיחוד בשנה הבאה.

"האיחוד האירופי עסוק בהשלכת בוץ על טורקיה", אמר ארדואן בכנס של מפלגתו, "וזה כבר הפך לעניין של כבוד מבחינתנו. ההיגיון של ראשי האיחוד נמצא במצב של קריסה מתקדמת, טורקיה קרובה לנורמות האירופיות יותר מאי פעם וכולנו יודעים למה הכל תקוע. המצב של האיחוד האירופי ברור לכל, הם מתפוררים והמטבע שלהם נמצא במהומה גדולה. טורקיה עומדת על רגליה ולא תודות להם, אלא רק בזכות העם הטורקי. לא ננטוש את קפריסין הטורקית במאבק הזה".

בנוגע לקידוחי הגז הטבעי בקפריסין, ארדואן הוסיף אזהרה: "מי שינסה לתבוע לעצמו שלא כדין אוצרות טבע של האי, ייתקל בתגובה רב-ערוצית מצד טורקיה".

בתוך כך, טורקיה ממשיכה לפזול למזרח. הסחר בין איראן וטורקיה צפוי לזנק עד סוף השנה להיקף של 15 מיליארד דולר - כך לפי דברים שאמר בסוף השבוע שגריר איראן בטורקיה בהמן חוסיינפור (Bahman Hosseinpour). ב-8 החודשים הראשונים של 2011 הסחר ההדדי בין שתי המדינות הסתכם ב-10.6 מיליארד דולר והוא צפוי לטפס עד 30 מיליארד דולר עד 2015.

לפי השגריר האיראני, ב-3 השנים האחרונות ננקטו צעדים נמרצים להגברת שיתוף-הפעולה בין איראן וטורקיה - בהיקף חסר תקדים. חוסיינפור דחה את טענות המערב בדבר יריבות טורקית-איראנית וטען ליחסי גומלין תקינים וטובים.

חוסיינפור גם הביע תנחומים בפני טורקיה על "הרצח" של 24 אנשים מכוחות הביטחון הטורקיים במתקפת טרור של ה-PKK ("מפלגת הפועלים של כורדיסטן") בעיר דרומית בטורקיה - האקארי (Hakkari). לדבריו, "למערב יש מוסר כפול בכל הנוגע למלחמה בטרור. המערב הוא זה שתומך ב-PKK ובלי התמיכה הזו ארגון הטרור הזה פשוט היה נעלם".