מה מחפש "צייד חברות הבועה" בהזדמנות ישראלית?

‎‎איש העסקים הישראלי עופר קרז'נר, המתגורר בקייב ומתמקד שם בפעילות נדל"ן, נכנס להשקעה בשותפות חיפושי הגז והנפט בהיקף של 17 מיליון שקל ■ קרז'נר היה בעבר מקורב של הלהטוטן הפיננסי יובל רן, שברח לארה"ב לאחר שהסתבך בשוק ההון בישראל

‎אחרי מספר שנים שבהן התמקד בפעילות נדל"ן באוקראינה, חוזר שמו של איש העסקים הססגוני עופר קרז'נר להציג נוכחות בשוק ההון המקומי. מדיווחיה של שותפות חיפושי הגז והנפט הזדמנות ישראלית עולה כי קרז'נר, לשעבר מקורב ובן בריתו של הלהטוטן הפיננסי יובל רן, רכש מאז סוף ספטמבר מעל 11% מהון היחידות של השותפות, וכן אופציות שהנפיקה, בשווי שוק כולל של 17 מיליון שקל.

‏‏‏השותפות המוגבלת הזדמנות ישראלית מחזיקה בזכויות במספר רישיונות חיפושי גז ונפט ימיים. בשבוע שעבר דיווחה השותפות, כי מועצת הנפט המליצה לאשר את הבקשה להעברת הזכויות בששת רישיונות החיפושים הימיים המוחזקים על-ידי חברת פלג'יק, לידיה ולידי שותפותיה.

‏את השותפות המוגבלת הנפיקו אשתקד רוני הלמן ואורי אלדובי, צמד בעלי בית ההשקעות הנושא את שמם. בחודש החולף זינקו יחידות ההשתתפות של הזדמנות ישראלית בכ-55%, ושוויה של השותפות עומד היום על כ-125 מיליון שקל. קרז'נר הוא בעל היחידות הגדול ביותר בשותפות.‏

‏קרז'נר הוא אזרח ישראלי, אולם כתובתו הנוכחית היא בבירת אוקראינה, קייב, משם הוא מנהל את עסקי הנדל"ן שלו. הוא יליד חולון, טייס קרב בחיל האוויר שבשנות ה-80 היה מעורב בייזום של מספר עסקיים מוצלחים, כגון רשת בתי המרקחת של קופ"ח מכבי, קפה הבימה, צחברת המאפים קן הקוקיס (שנמכרה מאוחר יותר לקווי אשראי של יובל רן), חברת האנימציה פיקסל, ורשת המזנונים ביסטופ בתחנות אגד.

‏בשלב הבא השתייך קרז'נר לשורה של יזמים צעירים ומבטיחים, שניצלו בתחילת שנות ה=90 פרצה בתקנות הבורסה להנפקת "חברות בועה", קרי ללא היסטוריה של פעילות עסקית. הנציג הבולט של אותו דור היה כמובן רן, אך גם קרז'נר לא טמן ידו בצלחת: הוא הנפיק שתי חברות, אוקי דוק ואספייד, שביצעו מגוון השקעות, רובן ככולן כושלות.

‏בין היתר השקיעו החברות של קרז'נר בתחומי האופנה (רשת אינטימה), המזון המהיר (מסעדות קני רוג'רס), בנקאות ההשקעות (להט-לב) וכמובן, במבחר מעסקיו של יובל רן. בשלהי שנת 1995נטש קרז'נר את ההרפתקה הבורסאית שלו כשהעביר את מניותיו בשתי החברות לידיו של רן, בתמורה למחיקת חוב אישי של כ-23 מיליון שקל.