מה משותף לפליט תוכנית ריאליטי, דוגמנית וחתן נאמן?

תשובה: כולם דירקטורים בחברות ציבוריות ■ לפניכם רשימת שמות מאתגרת: נחשו מה היו הכישורים והתכונות שהובילו כל שם ושם לתפקידו

עיון ברשימת הדירקטורים של חברות הנדל"ן שמניותיהן נסחרות בבורסה בתל-אביב מגלה אנשים ששמותיהן מוכרים - ולאו דווקא מפעילות בולטת בענף הנדל"ן.

אולי לא בכדי, לפיכך, שוועדת הריכוזיות, נדרשה לשאלת איוש הדירקטורים בחברות הציבוריות. ברור שחברי הדירקטוריון אמורים לייצג את האינטרסים של בעלי המניות, לפחות המרכזיים שבהם, אלא שמתוך המלצותיה ניכר ששאיפת חברי ועדת הריכוזיות לחזק את הדירקטוריון, כמנגנון ששומר על טובת החברה ומגן עליה מפני אינטרסים של בעל השליטה שלה שעלולים לפגוע בה.

הוועדה המליצה, בין היתר, שלפחות שליש מחברי דירקטוריון יהיו דירקטורים חיצוניים שאינם קשורים לבעל השליטה, ושאישור מנויים יתבסס על רוב שאינו מייצג אותו. המלצה נוספת היא שכל דירקטור שמבקש בעל השליטה למנות בחברות בת, יעבור את אישור ועדת הביקורת של הדירקטוריון. המלצות אלה מתייחסות לחברות שבהן לבעל השליטה יש זכויות הצבעה הגדולות משיעור החזקותיו בהן (מציאות שקורית כתוצאה משרשור החזקות של חברת אם בחברות בנות ונכדות).

בהרבה מקרים אפשר למתוח קווים משותפים שמאפיינים את הדירקטורים שמונו עד כה בידי בעלי שליטה, וקווי דמיון אלה, הם לאו דווקא מתחום ההכשרה המקצועית הרלבנטית. בכתבה זו ריכזנו כמה דוגמאות מעניינות במיוחד.

איש הסוד

כל בית צריך מרפסת, ואולי כל חברה שעניינה בנייה או ניהול בתים מסוג זה או אחר זקוקה לאיש סוד, או יד ימינו אם תרצו, של בעל השליטה. אותו גורם המוציא לפועל היומיומי את האינטרסים והאסטרטגיות של הבעלים.

בין הדוגמאות הבולטות לכך אפשר למנות את עידן וולס - העו"ד שהתפרסם כמשתתף בתוכנית הריאליטי "השגריר" של הזכיינית "קשת", אשר ברבות הימים חזר לדירקטוריון של חברת התוכן הטלווזיוני כנציג פטרונו, יצחק תשובה. בתחום הנדל"ן משמש וולס כדירקטור מטעם תשובה בדלק נדל"ן וגם בחברה הבת, אלעד מגורים (שבימים אלה מתעתד תשובה לרכוש נתח ממנה וכך להזרים לדלק נדל"ן כסף נוסף).

וולס הוא גם הפנים הדומיננטיות שראו מחזיקי האג"ח של החברה במו"מ שניהלו לאחרונה להסדר החוב כלפיהם.

וולס אינו יחיד. נדב גרינשפון הוא סגן היו"ר, הלא הוא לב לבייב, בקבוצת אפריקה ישראל, ונוכחותו כדירקטור מורגשת ברבות מהחברות הבנות בקבוצה. גרינשפון ולבייב הולכים יחד כבר דרך ארוכה, וגרינשפון משמש כיד ימינו גם בעסקים הפרטיים של לבייב. כך למשל הוא משמש כמנכ"ל LLGC, קבוצת החברות הפרטיות של לבייב.

כובע נוסף אותו חובש גרינשפון הוא זה של מנכ"ל ממורנד, החברה דרכה מחזיק לבייב את מניותיו (המשועבדות) באפריקה ישראל. בשנה שעברה הודה גרינשפון בעבירת שימוש במידע פנים עוד בתפקידו כסמנכ"ל חברה זו - על הממשא ומתן שניהלה רשת האופנה פוקס (חברה ציבורית לכשעצמה) עם החברה על הקמת רשת דומה במדינות חבר העמים לשעבר.

קבוצת אנשי הסוד המקורבים לבעל השליטה אינה מורכבת מנציגי המין הגברי בלבד. דוגמא אופיינית ומתוקשרת היא "כוורת הנשים" המפורסמת של שרי אריסון. בעלת השליטה בבנק הפועלים שלחה נציגות בולטת מ"הכוורת" הנודעה לזרוע הנדל"נית של עסקיה, שיכון ובינוי. לא זו בלבד שבראש ניצבת רוית ברניב כיו"ר, חברות בדירקטוריון החברה גם שתי חברות בדירקטוריון של בנק הפועלים שבשליטתה - אירית איזקסון, יו"ר ישראכרט, ואפרת פלד, יו"ר אריסון החזקות ואריסון החזקות. פלד, אגב, יכולה להתכסות בידיעותיה המקצועיות: היא בוגרת לימודי שמאות.

קרוב המשפחה

זו אולי הקבוצה הנפוצה, ולא בכדי לפיכך, גם המתוקפת ביותר. רונה דנקנר, הבת של, זכתה לכותרות הקיץ במדורי הרכילות בשל חתונתה, אבל קודם כבר שימשה, חרף גילה הצעיר (27 כיום), בשורת תפקידים בחברות הנמנות עם קבוצת IDB, שבה אביה נוחי בעל מניות מרכזי; את תפקידה כרפרנטית לחברות בנות בחברת ההחזקות דיסקונט השקעות אולי נטשה לטובת לימודי עיצוב אופנה בשנקר אשתקד, אבל היא עדיין חברה במועצת המנהלים של נכסים ובנין.

גם לתשובה יש נציגות משפחתית עקיפה במועצת המנהלים, אם כי לא מדובר בקרבה ראשונה. רוני אלרואי, חתנו, שב בקיץ זה להתיישב בכס יו"ר דלק נדל"ן המוכר לו אישית כיו"ר הראשון של החברה. אלרואי, נזכיר, ששימש בשנים האחרונות כבעל השליטה והיו"ר של חברה ציבורית אחרת, קמן אחזקות (מנדלסון לשעבר), והוא נשוי לכרמית אלרואי, בתו של יצחק תשובה. זו האחרונה מתעסקת אומנם בעיקר ברפואה סינית ובדיקור, אבל בשנה האחרונה נותר לה זמן לשמש כקונה לעת מצוא של קניון הדרכים ביתן אהרון בכביש החוף בין נתניה לחדרה. המוכרת, למקרה שתהיתם, היא דלק נדל"ן.

ככלל, קרובי משפחה שכיחים יותר בדירקטוריונים חברות ציבוריות ככל שהחברה קטנה יותר, החזקות הציבור נמוכות יותר ובאופייה "משפחתית" יותר.

אברהם בורג, פעם יו"ר הכנסת ה-15 ויו"ר הסוכנות היהודית, הוא דירקטור ובן דוד שני של שלמה טיסר, בעל השליטה בוילאר (שאשתו, מיכל טיסר, היא דירקטורית, מנהלת חשבונות, כח אדם ומחשוב באותה חברה).

במקרה אחר, "האישה של" אף שימשה כיו"ר זמני - כך היה המקרה לגבי איריס דמרי בחברת הבנייה י.ח דמרי. דמרי, סמנכ"לית קשרי לקוחות בחברה, החליפה את בעלה יגאל (שמסתפק בימים אלה בתפקיד המנכ"ל) בתום הקדנציה שלו ולפני כניסתו לתפקיד של אסי חורב. גם חברת הבנייה פרשקובסקי מאופיינת בדירקטוריון משפחתי למדי, בו חברים היו"ר ארנון ואשתו עדנה, בנו המנכ"ל יוסף ובנו שרון.

הפרזנטדירקטורית

מורן אטיאס - "דוגמנית, שחקנית ואשת עסקים", על-פי הדיווח על מינוייה למועצת המנהלים של חברת הנדל"ן עטיה גרופ מ-2008 לבורסה, היא אחייניתם של יוסי עטיה, מנכ"ל החברה ואחיו, בעל השליטה שלום עטיה.

במקרה זה נדמה שלא הקרבה המשפחתית הכריעה במינוי לתפקיד, אלא אור הזרקורים שאטיאס זוכה לו בעולם הבידור.

שמה על הדוגמנית הוזכר כמי שהתנדבה לצד שחקנים אמריקנים אחרים (אטיאס עצמה שיחקה בגרסה הטלוויזיונית לסרט "התרסקות") לאחר האסון בהאיטי - שעטיה גרופ הייתה אמורה לקחת חלק בשיקומה אך נסוגה ממנה.

אטיאס מייצגת אולי סוג חדש של דירקטורים - שהם יותר פרזנטורים מאשר דירקטורים. מהביאורים לדו"חות השנתיים האחרונים עולה שהחברה שילמה ל-2 דירקטורים שלא העסיקה 67 אלף שקל ב-2010, כך שנראה על פניו שזה אפילו מהלך חסכוני.

לא שיש בכך פסול. ככלות הכל, גם פנינה רוזנבלום, שבנתה אימפריה בשתי ידיה, לא בדיוק התחילה את הקריירה בענף הקוסמטיקה כשמאחוריה התמחות בכימיה. לפעמים העסק הוא האדם, ולא מן הנמנע שאטיאס היא בדיוק התוספת שתופסת - כזו שרק בזכותה חברה בסדר הגודל של עטיה גרופ זוכה, גם בכתבה זו, לסיקור תקשורתי.

אלא שעד כה לא נראה שאטיאס הצליחה להועיל ממש לחברה: היא נסחרת בשוק בשווי הזערורי (3.6 מיליון שקל) וקיבלה הערת "עסק חי" בדו"חותיה הכספיים האחרונים ואפילו לא הצליחה להיכנס לרשימת השימור בבורסה.

הדירקטור המתמיד

דירקטורים אחרים נודדים מחברה לחברה - איזי תפוחי, נשיא הבונדס, כיהן לפני כ-15 שנה כיו"ר אפריקה ישראל (וכיו"ר בזק) בטרם מונה לתפקידו הנוכחי כדח"צ בשיכון ובינוי; על רקע ההתמקדות בתחום חיפושי הנפט והגז, מונה לפני פחות מחודש מוטי פרידמן, יו"ר חברת החשמל, לדירקטור במנופים פיננסים ועוד.

לא מן הנמנע, לפיכך, שהדירקטורים לעתיד מצויים כבר כיום מסביבנו; אם הם לא מכהנים כיום בדירקטוריון אחר, אפשר כבר היום להמר על מי מהמגזר הציבורי שיעדיף את חדר הישיבות בתום כהונתו, או מי מהדור הבא שיונחת בחברה כדי להמשיך ולשרת את האינטרסים של המשפחה.

לא פעם נמצא מכהנים בדירקטוריון בחברה הבת, דירקטורים מהחברה האם: סגי איתן, למשל, משמשת בנוסף להיותה מנכ"לית נכסים ובנין גם כיו"ר החברה הבת ישפרו ודירקטורית בגב ים ובמהדרין. במהדרין, אגב, חבר גם אייל לפידות, מנכ"ל הפניקס שמחזיקה בנתח נכבד ממניותיה.

החבר מהממשלה

לא חסרות דוגמאות למי שהמירו תפקיד ציבורי בדירקטוריון חברה במגזר העסקי. בהם גם מי שהכירו את החברה מקרוב, ועברו את הקווים מצד המפקח לצד המפוקח.

באלוני חץ, שבעל המניות הגדול בה, מוזי וורטהיים, פרש השבוע מתפקידו כדירקטור, יושב כדירקטור חיצוני ירום אריאב, מנכ"ל משרד האוצר בממשלה הקודמת. מתחתיה בחברה הבת אמות, מכהן באותו תפקיד בעל שם נוסף - הפרופ' אמיר ברנע, מי שפרק "תיאור עסקי תאגיד" בדו"חות השנתיים קרוי על שמו והוא נקשר בהסדר החוב של אפריקה ישראל. אגב אפריקה, נזכיר את ציפי סמט, לשעבר המפקחת על הביטוח במשרד האוצר, המכהנת בה כדח"צית. אין זה תפקידה הראשון כדח"צית, אותו מילאה גם בדיסקונט. גם אריה מינטקוביץ,ראש הרשות לני"ע, עבר מתפקיד זה להיות יו"ר דיסקונט ומשם לממלא מקום יו"ר גזית גלוב.

שני שמות נוספים מגיעים מאימפריית הקניונים המתהווה של ליאורה עופר - דורית סלינג'ר היא רכש טרי למדי בבריטיש ישראל, לאחר שהייתה אמונה על דירוג האג"ח כמנכ"לית S&P מעלות; בחברה האם מליסרון מכהן כדירקטור זאב אבלס, בעברו המפקח על הבנקים ובהווה יו"ר בנק אגוד.

דירקטוריון דלק נדל"ן, מתהדר בשירותיו של משה קראדי, שפשט מדיו כמפכ"ל המשטרה והיה למנכ"ל דלק פי גלילות ויו"ר דלק תשתיות.

ניסיון איוש דומה כשל באחרונה כשתשובה ביקש למנות את רוני חזקיהו לתפקיד "מנהל בכיר בחברה". מי זוכר שהמגבלות שהטיל בזמנו הפיקוח על הבנקים לווים הביאו לביטול עסקת המיזוג בין אלעד מגורים (אז דנקנר השקעות) וקרדן נדל"ן.