חודשה אספקת הגז ממצרים; יוסר איום עליית מחירי החשמל?

ברקע: ההתחממות ביחסים בין ישראל ומצרים ■ המשמעות - צמצום או לכל הפחות עיכוב של ההתייקרות הצפויה בתעריפי החשמל בישראל בגובה 5%

בשורות לצרכני החשמל בישראל: חודשה אספקת הגז הטבעי ממצרים לישראל, כך הודיע היום (א') משרד התשתיות בראשות השר עוזי לנדאו. האספקה חודשה בהדרגה בלילה שבין יום חמישי לשישי האחרון, בתחילה בהיקף חלקי לבחינת תקינות המערכת, ולאחר מכן באופן רציף.

חידוש אספקת הגז ממצרים צפוי להביא לצמצום, עיכוב, או אפילו ביטול מוחלט של ההתייקרות הצפויה בתעריפי החשמל בישראל בגובה 5%.

חידוש הזרמת הגז לישראל בא לאחר שבשבוע שעבר חודשה אספקת הגז לירדן וגם על רקע ההתחממות ביחסים בין שתי המדינות בעקבות עסקת גלעד שליט עם החמאס, שהמצרים היו הגורם המרכזי שבזכותו היא יצאה לבסוף אל הפועל. לא ברור לפי שעה באיזה היקף יוזרם הגז ממצרים לישראל. במהלך השנה המצרים הזרימו לישראל כמויות של כ-30% מהכמות שלה התחייבו בהסכמים עם חברת החשמל.

צינור הגז ממצרים לישראל מותקף בשנה האחרונה במספר פעמים. הפגיעה האחרונה בסוף ספטמבר היא הפעם החמישית שבה נפגעת מערכת צינורות הגז בסיני כתוצאה מפיגועי טרור. הפיגועים מיוחסים לאוכלוסייה הבדואית המקומית, העוינת את השלטון המרכזי. הפיגוע הראשון אירע בפברואר השנה, זמן קצר לאחר התפטרותו של נשיא מצרים, חוסני מובארק. הגז המצרי סיפק כ-40% מתצרוכת הגז של חברת החשמל. המחסור בגז אילץ את רשות החשמל להעלות בחודש יולי את תעריף החשמל בקרוב ל-10%, ועלייה נוספת תוכננה כאמור לחודש הקרוב.

בתוך כך, חברת החשמל פרסמה הבוקר מכרז פומבי בינלאומי לאספקת 750 אלף טון סולר בשנת 2012 בהיקף של מיליארדי שקלים. המכרז כולל אופציה להגדלת הכמות ב-40% נוספים. הסולר נועד להחליף את כמויות הגז המצרי שחסרות במערכת עקב השיבושים בהזרמת הגז. הגדלת רכישות הסולר ב-2011 הביאה להתייקרות בתעריפי החשמל ב-9% בחודש יולי. התאריך האחרון להגשת הצעות הינו 7 בנובמבר 2011.