הבנקים בשווייץ ישלמו מיליארדי דולרים ויחשפו חשבונות

האמריקנים ממשיכים בלחץ על שווייץ ■ רשימת 11 המוסדות כוללת את HSBC וגם שלושה בנקים ישראלים - לאומי, פועלים ומזרחי טפחות

נראה שמאבק כוחות בן מספר שנים בין הבנקים בשווייץ לרשויות האמריקניות מתקרב לסיומו. זאת, כשהבנקים השוויצרים ישלמו ככל הנראה מיליארדי דולרים ויחשפו אלפי שמות של אזרחים אמריקנים שהעלימו באמצעות חשבונות שניהלו אצלם מס. כך מדווחת "בלומברג" על פי מקורות הקרובים לנושא.

נציגים של מס ההכנסה האמריקני (IRS) ושל הבנקים בשווייץ השיגו התקדמות במגעים במסגרת התביעה האזרחית שהגישה ארצות הברית על רקע חקירה פלילית של 11 מוסדות פיננסיים, ביניהם קרדיט סוויס.

שווייץ, המקלט הגדול בעולם להון שבעליו מעדיפים לשמור אותו במקום בטוח יחסית לצורך כזה או אחר, רוצה לסיים את החקירות החדשות של הרשויות האמריקניות ובמקביל לשמר את מעמדה בתחום.

רשימת 11 המוסדות כוללת את HSBC וגם שלושה בנקים ישראלים - לאומי, פועלים ומזרחי טפחות. הפעילות הנמרצת של הרשויות האמריקניות הביאה את UBS לשלם ב-2009 כ-780 מיליון דולר ולחשוף פרטים של 250 חשבונות סודיים של לקוחותיו. מאוחר יותר חשף הבנק השוויצרי חשבונות של עוד 4,450 לקוחות.

יובל דיכובסקי מבנק לאומי שוויץ אמר בתגובה כי הבנק משתף פעולה עם החקירה. מנכ"ל פועלים שווייץ, Michael Warszawski, אמר כי הבנק משתף פעולה עם הרשויות בנושא. "יש לנו מספר מאוד מצומצם של לקוחות אמריקניים וחשבונות שלהם לא גדולים".