באופן חריג: סיטיבנק קיבל רישיון לייעוץ מרשות ני"ע

סיטי ביקשו למנוע פרסום הרישיון, בשל חשש מהמתחרים ■ סיטי פעל עד עתה תחת היתר של משווק השקעות, ונהנה מפטור מרישיון ייעוץ שתקף רק לבנק שיש לו עד אלף לקוחות

לראשונה בארץ, רשות ניירות ערך אישרה לבנק זר - סיטיבנק בישראל - לקבל באופן חריג רישיון לייעוץ השקעות, כך נודע ל"גלובס". זאת, למרות שפעילותו בארץ נחשבת באופן רגיל לפעילות של שיווק השקעות. סיטי פעל עד עתה תחת היתר של משווק השקעות, ונהנה מפטור מרישיון ייעוץ שתקף רק לבנק שיש לו עד אלף לקוחות.

ברשות ני"ע, בראשות פרופ' שמואל האוזר, מסבירים את האישור החריג בכך שמדובר "בנסיבות מיוחדות המאפיינות גוף כמו סיטי, שבעטיין גיבשה הרשות מחדש את עמדתה". פעילות הייעוץ שיבצע סיטי בקרנות לא תיחשב כפעילות שיווק השקעות, ותאגידים קשורים אליו יוכלו לקבל עמלות הפצה ולא ייחשבו כמפרים את חוק הייעוץ.

בתגובה נמסר מסיטי, שמנהלו בישראל הוא ראלף שעיה, כי "סיטיבנק מנהל שיג ושיח באופן שוטף עם רגולטורים, ובכלל זה רשות ני"ע, כחלק ממהלך העסקים הרגיל. פעילות סיטי הינה בהתאם לדין". דובר הרשות לא הגיב לידיעה ומסר כי כל החומר נמצא באתר הרשות.

בחודש יוני פנה סיטי בנק לרשות ני"ע, באמצעות עוה"ד אילנית לנדסמן יוגב וטל אבן זהב ממשרד עו"ד הרצוג פוקס נאמן (אבן זהב, נציין, הייתה עד לפני שנתיים סגנית היועץ המשפטי ברשות), ולאחר דין ודברים ניתן באוגוסט ההיתר המבוקש. אז ביקש סיטי למנוע את פרסום הבקשה בנימוק ש"הפרסום יאפשר למתחרים לנצל הזדמנות עסקית". הרשות דחתה את הבקשה למניעת הפרסום, אך הסכימה לעכב אותו ב-45 יום. כעת, משהתקבל הרישיון החריג, ניתן להניח כי על בסיס התקדים גם בנקים זרים אחרים עשויים לבקש רישיון ייעוץ.

מגבלות בתחום העמלות

סיטי קיבל את הרישיון תחת שתי מגבלות: הראשונה היא התחייבות להחזיר ללקוח את הסכום העודף של עמלות ההפצה (עמלה שגובה הבנק ממנהל הקרן עבור שיווק קרנותיו) אם יהיו גבוהות מאלו בישראל. מנתונים שהעביר סיטי עולה כי הבנק גובה בעולם עמלות הפצה של 0.2%-1.25%, בעוד שעמלת ההפצה המרבית בישראל היא 0.8% לקרן מנייתית, וצפויה לרדת ל-0.45%.

המגבלה השנייה קובעת כי שיעור העמלות שגובה סיטי ממנהלי הקרנות לא ישתנה, גם אם הקרנות שהוא יפיץ מונפקות על ידי מנהלי קרנות שונים. כלומר, מכל מנהל קרן אותה ישווק סיטי, תיגבה עמלה זהה. זהו מודל הדומה למודל בבנקים ישראליים המפיצים קרנות זרות ללא הסכמי עמלות, אך גובים עמלה מהלקוח.

סיטי קיבל בשנת 2010 רישיון מרשות ני"ע לשיווק השקעות. עם זאת, הבנק הודיע לא מכבר כי בכוונתו להרחיב את פעילותו הקמעונאית בישראל באמצעות מתן שירותים בנקאיים בכרטיסי אשראי.

כאמור, הגדלת הפעילות תבטל את הפטור, מה שחייב את סיטי לקבל רישיון ייעוץ. ואולם, מאחר שסיטי צפוי לייעץ בישראל לגבי מוצרים אשר גורמים בקבוצת סיטי מקבלים מיצרניהם תשלום, תיווצר זיקה בין הבנק לבין היצרן, זיקה האסורה על פי החוק. לכן, כדי להמשיך את פעילותו בשיווק השקעות נדרש סיטי לרישיון הייעוץ האמור.