סיטי: המשבר בעולם הוא לא הסיבה העיקרית להאטה בישראל

סיטי מעריך שבנק ישראל יוריד שוב את הריבית עד סוף השנה ומציין כי הגורם העיקרי להאטה בישראל הוא הנפילה בביקושים הפנימיים

הסיבה להאטה הכלכלית בישראל היא לאו דווקא המשבר העולמי אלא ירידה בביקושים הפנימיים. כך מעריך דייוויד לובין, כלכלן המאקרו בבנק סיטי המסקר את ישראל, בסקירה שהוציא ללקוחותיו היום (ג'). לובין מגיב להחלטת בנק ישראל מאתמול להותיר את הריבית במשק על כנה בחודש נובמבר (3%), ומציין כי עד סוף השנה יוריד בנק ישראל את הריבית.

"יש 2 גורמים חזקים התומכים בהורדת ריבית: הזעזוע הכלכלי שישראל חווה והנפילה בציפיות האינפלציה", כותב לובין.

בנק ישראל החליט להותיר את הריבית במשק על 3% לאחר שבחודש שעבר חתך במפתיע את הריבית ב-0.25%. בבנק, כמו בעולם כולו, ממתינים בדריכות לתוצאות פסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל , כאשר לפי דיווחים בתקשורת הזרה המנהיגים אמורים להציג תוכנית כוללת לפתרון המשבר מחר.

"החששות מפני תפנית שלילית בגוש האירו נותרה בעינה בעיקר לנוכח הקשיים המתגלעים בגיבוש תוכנית חילוץ למדינות הסובלות ממשבר חוב", נכתב בהודעת הריבית של בנק ישראל אתמול, מה שממחיש את חששות הבנק מפני משבר פוליטי באירופה שיקשה על פתרון המשבר הכלכלי.

אך המשבר העולמי, לדעת לובין, הוא לא הסיבה העיקרית להאטה בישראל, כי אם ירידה בביקושים הפנימיים. אחת האינדיקציות לירידה זו היא ירידה במדד מנהלי הרכש לרמה של 44.3 נקודות בחודש אוקטובר, הרמה הנמוכה מאז מאי 2009.

"נראה כי נפילה בביקושים הפנימיים - ולא ההאטה בחו"ל - היא הגורם העיקרי להאטה בישראל", כותב לובין.