הצרות של ארדואן: טורקיה מנסה לחמוק ממיתון

הממשלה הטורקית מנסה לחזק את המטבע המקומי, אולם זה נעשה בדרכים מאוד מסוכנות ■ המטבע הטורקי איבד כרבע מהערך שלו מתחילת השנה, והאינפלציה במדינה חוגגת

סדרת רעידות האדמה שפקדה את טורקיה בימים האחרונים מאפילה על אסון נוסף שעלול לפגוע בטורקיה כשהפעם מדובר על אסון כלכלי. הממשלה הטורקית מנסה בכל הכוח למנוע התדרדרות של הכלכלה הטורקית, ולהחזיר אותה למסלול צמיחה תקין.

אחד מהמלכים שנוקטת הממשלה הטורקית לטיפול במצב הינו התערבות בשווקים המקומיים וזאת על מנת לחזק את המטבע המקומי, הלירה הטורקית, בעוד שאין רזרבות מספיקות לבצע מהלך כזה. בעקבות כך, תתקשה הממשלה הטורקית לשמור על רמת הריבית הנוכחית והיא תאלץ להעלות אותה, מה שיכול להכניס את הכלכלה המקומית לסחרור ובמצב מסויים אפילו להכניס את המדינה למיתון.

עד לאחרונה, הממשלה הטורקית נמנעה מהלכניס כמות גדולה של כספים זרים למדינה וזאת על-ידי הנהגת מדיניות של ריבית נמוכה. המהלך הזה גרם לפגיעה בצמיחה של הכלכלה הטורקית, והגדלת הגירעון של המדינה. ועכשיו, עם הגירעון ההולך וגודל של המדינה יחד עם האינפלציה הגואה ומטבע מקומי שאיבד רבע מהערך שלו בשנה האחרונה, הופכים את הנסיונות הלא שגרתיים של טורקיה לטיפול במצב לטעות אחת גדולה.

על-פי הבנק המרכזי הטורקי, שהודיע היום שמתכוון להשיק מחר תוכנית "אגריסיבת" לחיזוק המטבע המקומי, החוב החיצוני של טורקיה שמועד הפירעון שלו עד שנה, עומד על 135.5 מיליארד דולר בחודש אוגוסט. בנוסף, על הממשלה הטורקית לממן חלק מהגירעון בחשבון הנוכחי שלה, שמהווה האמצעי העיקרי למסחר שעומד על כ-75 מיליארד דולר שזה כ-10% מהתוצר הלאומי הגולמי שלה לשנה הנוכחית. הריזרבות של הבנק המרכזי הטורקי עומדות על כ-85 מיליארד דולר, מספיק בשביל לכסות ייבוא לחמישה חודשים בלבד, שזה נמוך באופן חריג.

ולמרות זאת, יש סימנים שהבנק המרכזי הטורקי ינקוט בכל זאת בגישה יותר פרגמטית. הבנק המרכזי הודיע בשבוע שעבר שהאינפלציה במדינה תעלה באופן משמעותי וזאת בעקבות "הירידה המשמעותית" בערכה של הלירה הטורקית. למרות זאת, הוא העלה את הריבית על הלוואת קצרות טווח מ-9% ל-12.5% בלבד, הדבר יקשה מאוד על הימור נגד הלירה. אולם הריבית המרכזית במשק נותרה ברמה של 5.75%, מתחת לרמה של האינפלציה שעומדת כרגע על 6.2%.

הבנק המרכזי מקווה ל"נחיתה רכה" וזאת עקב משבר החוב של אירופה שמשפיע על הייצוא ועל הצמיחה במדינה. למרות המצב, לכלכלה הטורקית יש כמה יתרונות שיכולים לעזור לה להשתקם: הדינמיות של השווקים הטורקים עוזרים לה במצב הזה, חוב לאומי שעומד על 40% בלבד מהתוצר הלאומי הגולמי וגירעון פיסקלי "צנוע" שמהווה כ-2% מהתוצר הלאומי הגולמי.

הממשלה הטורקית איפשרה לכספים הזרים שנכנסים למדינה להוציא מאיזון את הכלכלה המקומית. העלאת הריבית כנראה תהיה בלתי נמנעת על מנת להמשיך ולתמוך בלירה הטורקית ולשלוט באינפלציה המקומית. הדברים הללו, יחד עם רעידת האדמה האחרונה, מצביעים על כך שהנחיתה של טורקיה יכולה להיות מכאיבה במיוחד.