לקראת הפסגה מחר באירופה: תיתכן דחייה במינוף קרן החילוץ

ההחלטות על שתי הסוגיות האחרות - הטיפול בחובות של יוון והזרמת הון לבנקים האירופיים - כנראה קרובות יותר ■ מסתמן כי לצורך הרחבת הקרן יידרשו דיונים נוספים עם משקיעים ■ גרמניה תצביע מחר על הרחבת סמכויות הקרן

מסמך של האיחוד האירופי קובע כי חיזוק האפקטיביות של קרן החילוץ האירופית יחייב דיונים נוספים עם משקיעים. במקביל, המחוקקים בגרמניה נערכים להצבעה על הרחבת הסמכויות של הקרן מחר.

מסגרת היציבות הפיננסית האירופית, EFSF, יכולה להתחזק לפי שני מודלים שאפשר לאחד וליישם במהירות, אך השיעור שבו אפשר יהיה למנף את הקרן יוכל להיקבע רק אחרי שיחות עם משקיעים ועם סוכנויות דירוג, נאמר במסמך שנמסר לעיון חברי הפרלמנט הגרמנים.

נייר העמדה הזה מדגים את חילוקי הדעות שנוצרו במאמצי האיחוד האירופי לטפל במשבר החובות, כאשר הקנצלרית מרקל ועמיתיה מנהיגי אירופה צפויים לחזור מחר (ד') לבריסל לפסגה שנייה בתוך ארבעה ימים. המנהיגים עדיין מתמקחים עם הבנקים האירופיים על גובה ההפסדים שהם יצטרכו לרשום על האג"ח היווניות שבידיהם, ומתווכחים על דרגת המינוף של מסגרת החילוץ, אחרי שהוציאו מכלל חשבון שימוש במאזן הבנק המרכזי האירופי לחיזוק המסגרת הזו.

"אנשים רבים ירצו לראות את הפרטים של הגדלת מסגרת EFSF", אמר קיט ז'יק, מנהל מחקר מט"ח בסוסייטה ג'נרל בלונדון. "קשה לראות איך ייתכן שהבנק המרכזי האירופי לא יצטרך להדפיס חלק מהכסף הזה".

ועדת התקציב בפרלמנט הגרמני התכנסה היום בברלין לבדיקת שני המודלים למינוף מסגרת החילוץ האירופית. המודל הראשון מבוסס על ביטוח חלק מדרישות המימון של מדינות, ואילו המודל השני משלב הון ממקורות ציבוריים ופרטיים אירופים ולא אירופים.

"היכולת של המסגרת המורחבת ניתנת להגדלה בלי להרחיב את הערבויות הכספיות שעליהן היא מבוססת", נאמר בנייר העמדה של האיחוד האירופי. "המינוף שניתן להשיג יכול להיקבע רק אחרי דו-שיח עם משקיעים ועם סוכנויות דירוג על המכשיר החדש, ולאור תיאבון המשקיעים לאג"ח ריבוניות של מדינות חברות מסוימות".

הדמוקרטים תומכים

הדמוקרטים החופשיים השותפים בקואליציה של הקנצלרית מרקל אותתו על תמיכה בהרחבת מסגרת החילוץ האירופית, ולכן ההרחבה צפויה לקבל את אישור הפרלמנט הגרמני בהצבעה במליאה מחר.

"שני תנאים חיוניים מבחינתנו: שלא יהיה אפשר להגדיל את תקרת הערבויות הנוכחית של גרמניה, 211 מיליארד אירו, וש-EFSF לא תוכל לקבל רישיון בנקאי", אמר שר הכלכלה פיליפ רוזלר, מנהיג המפלגה, לכתבים אתמול. "והתנאים הללו נשמרו".

שנתיים אחרי פרוץ משבר החובות הריבוניים האירופי ביוון, תגובת אירופה למשבר תלויה שוב בנכונות גרמניה להישאר התורמת הגדולה ביותר לחילוצים במרחב האירו.