הבנקים באירופה נגד "תספורת" של 60% ביוון: "יש גבול"

המכון לכלכלה בינלאומית הציע "תספורת" של 40% על האג"ח היווניות ■ "כל גישה שאינה מושתתת על דיונים משותפים ומערבת צעדים חד צדדיים תוביל למעשה לפרעון החוב"

בעוד העיניים נשואות לפגישת הפסגה השנייה של מנהיגי האיחוד האירופי ושרי האוצר של האיחוד מחר, כאשר הציפייה היא כי תוכרז תוכנית כוללת לפתרון משבר החוב באירופה שתכלול גם "תספורת" של 60% ויותר למחזיקי אג"ח יווניות - הבנקים ביבשת מעוניינים להקטין את ההפסדים שלהם על האג"ח.

"יש גבול למה שהמשקיעים והשוק הרחב יכולים להחשיב פעולות מרצון", אמר אתמול צ'ארלס דלארה, בכיר במכון לכלכלה בינלאומית (IIF) - גוף שמשתתף בדיונים אודות החוב היווני. "כל גישה שאינה מושתתת על דיונים משותפים ומערבת צעדים חד צדדיים תוביל למעשה לפרעון החוב".

ה-IIF, שכולל 450 גופים פיננסיים מובילים בעולם, הציע "תספורת" של 40% על האג"ח היווניות. לעומת זאת, ראש ועידת שרי האוצר של האיחוד האירופי, ז'אן-קלוד יונגר, אמר אתמול כי בשיחות לגבי מעורבותו של הסקטור הפרטי בחבילת הסיוע השנייה ליוון, מדובר על הפסדים של 50%-60%.

"האסטרטגיה של ה-IIF היא לומר שהנטל אינו מחולק באופן שווה וכי ישנו סיכון לתגובת שרשרת", אמר קלאוס פליישר, פרופסור לבנקאות וכלכלה ממינכן. "מדובר בעמדה ואסטרטגיית מגננה מובנת של הבנקים".

מחר תתקיים הפסגה השנייה של מנהיגי האיחוד האירופי ושרי האוצר של האיחוד. הציפייה היא כי מחר תוכרז התוכנית הכוללת לפתרון משבר החוב באירופה, שתורכב מ-3 אלמנטים עיקריים: הסדר חוב ביוון שיגרור "תספורת" של אפילו 60% ויותר, הזרמת הון לבנקים באירופה (כ-100 מיליארד אירו, לפי דיווחים זרים) ובעיקר - הגדלת קרן הסיוע EFSF.