לאן נעלמו כל החברות הישראליות מנסדא"ק?

בשנת 2000 הנפיקו מניות 33 חברות ישראליות במדד האמריקאי, וגרפו רווחים של 4.65 מיליארד דולר ■ מ-2008 הנפיקו מניות רק 4 חברות, עם רווחים של 192 מיליון דולר בלבד

עד 2009 ישראל הייתה המדינה עם החברות הרבות ביותר בנאסד"ק מחוץ לארה"ב. כיום היא מפסידה את התואר לסין. בשנת 2000 הנפיקו מניות 33 חברות ישראליות במדד האמריקאי, וגרפו רווחים של 4.65 מיליארד דולר. מ-2008 הנפיקו מניות רק 4 חברות, עם רווחים של 192 מיליון דולר בלבד.

הסיבות להיעלמותן של החברות הישראליות מהמדד נעות סביב המשבר הכלכלי העולמי, מכירת חברות למשקיעים זרים, רגולציות חדשות בארה"ב ועוד. כיום, יותר ויותר חברות בישראל הולכות לכיוון פיתוח אפליקציות לטלפונים סלולריים ורשתות חברתיות מאשר חברות עצמאיות שיפיקו תועלת מרישום במסחר.

"אין ספק שהיה שינוי דרמטי", אמר ריצ'רד גילדן, ממשרד עורכי הדין Kramer Levin Naftalis & Frankel. "מדובר בצל של מה שהיה בעבר ואני לא רואה את זה חוזר בקרוב".

לאחר פשיטת רגל של מספר חברות וסקנדלים שהתעוררו בשוק, החמירה ארה"ב ב-2002 את חוקי הרגולציה הפיננסית בחוק הנקרא סרבנס-אוקסלי. כתוצאה מכך, הנפקה ראשונה לציבור בארה"ב הפכה לעניין מסובך ויקר, מה שגרם לחברות רבות לדחות את המהלך.

"בזמן שחברות טכנולוגיה אמריקאיות רבות יוצאות להנפקה בארה"ב, נראה כי הרגולציה מחמירה יותר מעבר לים", אמר גילדן, שעבד עם חברות ישראליות רבות לקראת הנפקתן בעבר. "מדובר בתהליך עסקי שלא קורץ ליזם הישראלי", הוא הוסיף. "אני חושב שהם מעדיפים לעבוד כמה שנים בשביל חברה בינלאומית ואז להקים חברה חדשה. זה קל יותר אם IBM, אינטל או HP קונים חברה במחיר דומה לזה שהיתה משיגה החברה בשוק".