הדולר והאירו התחזקו; שערו היציג של הדולר: 3.65 שקלים

האירו התחזק ב-0.3% ל-5.08 שקלים ■ דריכות באירופה ובעולם לקראת ההכרעות הכלכליות ביבשת

הדולר והאירו התחזקו היום (ד') קלות מול השקל, כאשר המטבע האמריקני התחזק ב-0.2% ל-0.19% לשער יציג של 3.65 שקלים, והאירו עלה ב-0.27% ל-5.08 שקלים. זאת, בשעה שהסוחרים בארץ ובכל העולם ממשיכים לעקוב מקרוב אחרי ההתפתחויות בנסיונות לפתור את משבר החובות בגוש האירו.

מחברת ATRADE נמסר כי פסגת מנהיגי האיחוד האירופי, שתוכננה להיום, תתקיים כמתוכנן - אך לא צפויה להתקבל בה החלטה סופית בעניין תוכנית החילוץ האירופאית. הסנטימנט השלילי עלול להימשך עד שהתוכנית תצא לאור. במישור המקרו - נתון מכירת הבתים החדשים בארה"ב והחלטת הריבית בניו זילנד ירכזו את מלוא תשומת הלב של הסוחרים. מכירות הבתים בארה"ב צפויות לעלות לקצב של כ-302 אלף בתים חדשים לעומת 295 אלף בתים שנמכרו בחודש קודם.

מנהיגי אירופה יתכנסו היום, בפעם השנייה בארבעה ימים, לדון בתוכנית מקיפה ומלאה לפתרון משבר החובות ביבשת. המטרה ברורה: להציג לשווקים הצהרה חד-משמעית בדבר הרחבת קרן החילוץ, במסגרתה יעזור הגוש ליוון מליפול למצב של חדלות פירעון.

הדילמה של קברניטי היבשת היא מחד לשמור על יוון ועל אחדות האיחוד האירופי, ומאידך לתמוך בבנקים האירופיים, שייאלצו ככל הנראה למחיקות מאסיביות עקב שמיטת חובות יווניים ("תספורת"), וכן "לדאוג" שספרד ופורטוגל, הסובלות מגירעונות ענק ואבטלה גבוהה, לא ייפלו למצב מסוכן של אי-סולבנטיות. עם זאת, הפגישות לא נקיות ממחלוקות. נהפוך הוא: השבוע קרא נשיא צרפת ניקולא סרקוזי לראש ממשלת בריטניה דיויד קמרון "לסתום את הפה", וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התייחסה לטיוטת ההצעה האירופית באומרה כי גרמניה לא מעוניינת כי הבנק המרכזי האירופי יוסיף במדיניות רכישת אגרות החוב, וכן כי "אינה מוכנה לקבל תכתיבים פוליטיים".

קת'לין ברוקס, מנהלת המחקר ב-Forex.com, מציינת כי השווקים למעשה ממתינים לארבע נקודות: אישור תוכנית לחיזוק הבנקים בהיקף שלא יפחת מ-108 מיליארד אירו, "תספורת" של כ-60% לחוב היווני, הרחבת קרן החילוץ המקורית בהיקף של 440 מיליארד אירו לטריליון אירו ואולי הכי חשוב: הסכמה רחבה ליישם את הצעדים במהירות האפשרית.