נפגין, עד שתהיה לנו ארץ אחרת

"מעושרות" לא היו מצטלמות בחורף שעבר לו ידעו שיהפכו לבדיחה הלאומית בחורף הזה

מצחיקים הדיבורים על מותה של מחאת הקיץ שמתחדשת הערב, מוצ"ש. משעשעות הפרשנויות שבחורף לא תהיה למהפכה הזו תקומה. דז'ה-וו לחודשי יולי-אוגוסט, אז מכרו החזאים כל יום ראשון את הלוקש, שבמוצ"ש הבא זה כבר לא יצליח כמו במוצ"ש הקודם. קיץ שלם התנפצו הערכותיהם המלומדות של אנשי האתמול, בניסיונם לברר את מהפכת המחר.

כך יהיה גם ביום ראשון, אחרי שאלפים יצעדו הערב בדרישה לצדק חברתי. והאלפים של מוצ"ש יגדלו לרבבות במוצ"ש הבא בעצרת הזיכרון ה-16 ליצחק רבין, שלמרות שנרצח אתמול, סימל במעשים את המחר. והמחאה תתרחב למאות-אלפים במוצ"שים הבאים - עד שהשיא - 420,000 ישראלים בכיכר המדינה יוחלף בשיא ישראלי חדש. ככה זה כשכבר לא בושה להרגיש גאווה גם כשאתה עני עם כסף, כי מי שמלפנים ומאחור ומצדדיך מרגיש אותו דבר. כך מרגיש עם שקם והתחיל ללכת.

קיץ מופלא

לכן, מהפכת הקיץ לא תמות בחורף. לכן המהפכה החברתית שוטפת את העולם. היא החלה באביב הערבי והמשיכה לקיץ המערבי. המהפכה לא יכולה לרדת מסדר היום, כי היא סדר היום. הלאומי, העולמי, האנושי. חומת התאצ'ריזם קרסה.

תסתכלו בעצמכם במראה ותטפחו על השכם. מישהו מאמין שבנימין נתניהו היה מחזיר את גלעד שליט בלי הקיץ המופלא שהעברנו יחד ושהרעיד את כיסאו? מישהי חושבת שתנובה הייתה שולחת הביתה את זהבית כהן ויוצאת בהנחות - חודש לפני החגים - שמי יודע מתי יסתיימו? מישהו הוזה ששופרסל נמכרה מרצון, או ש-אי. די. בי הפנימה שאלה תרנגולות שכבר לא יטילו ביצי זהב אלא יביאו רק צרות? מישהי סברה ש"מעושרות" היו מסכימות להצטלם בחורף שעבר אם היו יודעות שיהפכו לבדיחה הלאומית בחורף שיבוא?

כדאי שיצחק תשובה, שרי אריסון, עידן עופר, נוחי דנקנר ובינו צדיק יפנימו היטב: יולי-אוגוסט לא היו הזיית קיץ ומאהלי רוטשילד הם לא פאטה-מורגנה. דור שלם שהתרושש, למרות שעשה את מה שהוריו מכרו לו כנוסחה להצלחה, התפכח.

דור שהלך לצבא ולמד באוניברסיטה ועומל לפרנסתו, נשאר חסר-כול. דור שלם שורד למחייתו. ככה זה כשמכונית פרטית ממוצעת עולה כ-10% ממחיר דירה בפריפריה.

דור שלם לא יגיע למכונית ולדירה לעצמו, ב-20 אצבעות של בני-הזוג, אלא ב-20 אצבעות של הוריו. דור שלם כבר לא יוכל לעזור לילדיו, כפי שעזרו לו הוריו. דור שלם הבין שמגיעה לו דמוקרטיה מהותית, שמהותה שוויון הזדמנויות וחיים בערבות הדדית; ולא דמוקרטיה על הנייר, שבה יש הזדמנות שווה רק למעטים.

זה אולי דמגוגי, אבל זו האמת, רבותיי הטייקונים. שיטה שלמה של כלכלה קרסה. ועד שהשיטה הישנה לא תוחלף בתרבות חדשה, האדמה תרעד. לכן, רבותיי הטייקונים, תגידו לשיטה שבנתה אתכם תודה, אבל גם שלום וביי-ביי - אם תרצו להמשיך להיות אזרחים מכובדים בארץ.

הפחד ששיתק דור שלם הפך לתקווה מדבקת בקיץ. האמונה, שביחד זה חזק יותר; שגלעד שליט עם עתיד זה יותר שווה מ-1,027 מנוולים נמקים בכלא; ש-420,000 אלף ברחובות משנים את המציאות של חיינו יותר מ-120 בטלנים בכנסת. שהאזעקות העולות ויורדות של נתניהו ולבני משכנעות פחות מהתקוות של דפני ליף ושמשון ליבמן.

בחורף שיבוא, סוכריות הן כבר לא אופציה, ומנו טרכטנברג הוא סבא חביב, אבל לא אלטרנטיבה. דור שלם רוצה לחיות בארץ הזו. דור שלם מוכן לחלום. דור שלם בשל להעז ונכון להסתכן. דור שלם לא מסכים להקשיב לאלה שאומרים 'אין כסף'. ממש כמו הסבים שלו שלא עברו לדום כשסיפרו להם שפה זה לא ילך ועדיף להישאר בגלות. אז מכרו להם שהערבים יזרקו אותם לים, ויש ביצות שיטביעו אותם במלריה. היום מקשקשים אנשי האתמול, שאין כסף ושנהפוך ליוון, ושאחמדיניג'אד יעשה מאיתנו פטרייה. עם חזון ותקווה בנו פה מדינה. עם חזון ותקווה תיבנה פה חברה.

ואלו עיקרי החזון של אנשי המחר: חינוך ממלכתי בחינם מגיל עריסה עד סוף התואר הראשון. בריאות ציבורית מתקדמת לכולם ולא רק למי שיש לו כסף לרפואה פרטית. שוויון בנשיאה בנטל: חרדים וחילונים וערבים וטייקונים. בשירות צבאי ואזרחי, בתשלום מיסים ובנשיאה משותפת באחריות: מי שיש לו יותר נותן כדי שתהיה הזדמנות שווה למי שיש פחות. חברה שהאליטה בה היא מורים ועובדים-סוציאליים ורופאים ואחיות ושוטרים וכבאים וכל מי שעושים לחברה לפני ביתם.

לפתוח יומנים

חברה בלי "עובדי" קבלן, שהם עבדים מודרניים. חברה בלי פערים חזיריים. חברה בלי פריפריה לא נספרת לעומת מדינת תל-אביב. חברה שלא שונאת עשירים אלא אוהבת ומעדיפה את המשרתים. הם הראשונים ואחריהם כולם. חברה שבה "חביב אדם שנברא בצלם" אינה חוכמה שממלמלים מן הפה ולחוץ. גם כשמדובר בבן יהודי וגם בבת המיעוט הערבי. חוק אחד יהיה לכולם.

אז כל ההוזים לפתוח יומנים: במוצ"ש צועדים מרוטשילד. ביום שני מול הכנסת. במוצ"ש הבא חוזרים לכיכר להיזכר בתקווה וברבין שנרצח אתמול, אבל היה איש המחר. בקיצור, לסגור יומנים עד שננצח. עד שתהיה כאן ארץ חדשה.

דמגוגיה בגרוש? זה מה שאמרו לבן-גוריון ולחבריו. אז אמרו.

הכותב עומד בראש התנועה הפוליטית "השמאל הלאומי"