מאמצים לשכנע את אינטל להשקיע בישראל

גורמים ישראלים: יש חילוקי דעות באינטל העולמית ביחס לשאלה אם להשקיע בישראל או באירלנד ■ בישראל מוכנים לשפר את ההצעה

במשרדי התמ"ת והאוצר מגבירים את המאמצים בניסיון לשכנע את ענקית השבבים האמריקנית אינטל לבצע את השקעת הענק הבאה שלה בישראל. מדובר בהשקעה של כ-4.8 מיליארד דולר, ובמסגרתה החברה מבקשת להקים את המפעל המתקדם ביותר שלה, שייצר מעגלים אלקטרוניים המוטבעים על פרוסות סיליקון בעובי של 15 ננומטר.

לפי כחצי שנה התעניינה החברה באפשרות לקבל ממרכז ההשקעות שבמשרד התמ"ת מענק של כ-600 מיליון דולר בתמורה לשדרוג המפעל שלה בקרית גת. משרד התמ"ת הציע מענק של כ-700 מיליון שקל, שבמסגרתו רוב הכסף יועבר לחברה רק בתמורה להקמת מפעל הרכבות של אינטל בבית שאן.

באינטל העולמית לא הסתירו את האכזבה מההצעה הישראלית, ובחודש האחרון גברו הסימנים והערכות שהחברה נוטה למקד את השקעת המיליארדים שלה באירלנד. זאת בין השאר במטרה לחדש את התשתיות באירלנד, שכן השקעתה האחרונה במדינה הייתה בשנת 2004.

גורמים ממשלתיים שאמונים על השיח השוטף עם אינטל לקראת ההשקעה הצפויה שלה, אמרו ל"גלובס" כי "מרוח הדברים שעולה מהשיחות שלנו עם אנשי אינטל, ניכר שהם מושכים חזק לכיוון של אירלנד". עם זאת, הוסיפו כי חרף הנטייה של אינטל להעדיף את אירלנד, מגלה החברה עניין רב בהשקעה בהקמת מפעל ההרכבות של מוצריה באזור התעשייה עמק צבאים שבבית שאן.

מחלוקת בין הצדדים

החלטה בעניין תתקבל באינטל העולמית בתוך כחודשיים. לדברי גורמים ממשלתיים, "עדיין לא איחרנו את הרכבת, וכדאי למצות את כל המהלכים מול אינטל כדי להשאיר את ההשקעה הזאת בארץ".

בשיחה עם "גלובס" אמר אחד הגורמים כי "ניכר שעושים שם הרבה מאוד חושבים סביב כדאיות ההשקעה באירלנד, שכן היא תעלה להם הרבה יותר כסף מאשר בישראל. שם תצטרך החברה להקים תשתית חדשה, שלמעשה, כבר קיימת בקרית גת. גם המצב הכלכלי באירופה ואי-הוודאות בשווקים המקומיים גורמת למחשבות שניות".

גורמים ממשלתיים בארץ טענו היום (ד') כי מהשיח השוטף שהם מקיימים עם החברה, הם מתרשמים כי נתגלעה מחלוקת בין נציגיה בארץ, ובהם מנכ"לית אינטל ישראל, מקסין פסברג, לבין ראשי אינטל העולמית.

"אנשי אינטל ישראל רוצים להביא את ההשקעה לכאן ורואים בכל זאת את ההיגיון הכלכלי בהמשך ההשקעות בארץ, בייחוד אחרי מיליארדי דולרים שהחברה שמה כאן בתשתית ובהון אנושי בעשור האחרון. אלא שבמטה החברה באינטל ארה"ב רואים את הדברים אחרת, ואפשר שהמטה מושפע מבעלי תפקידים שכיהנו בשמה בעבר באירלנד", אמר ל"גלובס" גורם המקורב לנושא.

הבטחה ליציבות

חרף הרצון העז בישראל לאפשר את השקעת הענק בארץ, משרדי התמ"ת והאוצר לא מתכוונים להניח על השולחן הצעה נדיבה בהרבה מזו שהוצגה לחברה. "אולי נעביר הצעה משופרת, שתכלול השקעה נרחבת יותר מצד המדינה בפיתוח תשתיות, כמו הרחבת כבישים באזור בית שאן, ואולי נגדיל את המענק על התבססות החברה בבית שאן בעוד 100 או 200 מיליון שקל - אבל לא מעבר לזה. ישראל פשוט מבטיחה לאינטל ודאות ויציבות כלכלית שאינן קיימות בימים אלה בהרבה מקומות בעולם", אמר הגורם.

מאינטל נמסר: "החברה לא מגיבה לשמועות ולספקולציות. עדיין לא התקבלה החלטה סופית בנושא".