מלך ירדן: סיכוי חזק מאוד שמצרים תבטל את הסכם השלום

בראיון ל"וושינגטון פוסט" מותח המלך עבדאללה ביקורת על התנהלות ארה"ב כלפי מובארק: "כל אחד חושש מהתעסקות עם המערב" ■ על עסקת שליט: "בסופו של דבר, הכל פוליטיקה

עבדאללה מלך ירדן אומר כי יש "אפשרות חזקה מאוד מאוד" שמצרים תבטל את הסכם השלום שלה עם ישראל. בראיון ל"וושינגטון פוסט" אומר המלך: "ראיתם מה קרה עם מצרים וטורקיה. למעשה, אנו המדינה (הערבית) האחרונה שיש לה יחסים עם ישראל (אם מצרים אכן תבטל ההסכם)".

אך בתשובה על שאלה האם הוא מוסיף לתמוך בהסכם השלום בין ארצו לבין ישראל, השיב עבדאללה: "יש לנו הסכם שלום עם ישראל ואנו נוסיף לקיים אותו מפני שזה מסייע לשני הצדדים".

שאלה: הרבה ישראלים אומרים שהתבטאויותיך האחרונות (על ישראל) היו עוינות. עבדאללה: "מה שאני אומר הוא שיש כאן הזדמנות מוחמצת, ואני מודאג מאוד. מעודי לא הייתי מתוסכל כל כך בגלל תהליך השלום. אני חושב שרבים מאיתנו הגיעו למסקנה שהממשלה הנוכחית (בישראל) אינה מעוניינת בפתרון של שתי מדינות".

שאלה: "מה דעתך על עסקת שליט?

עבדאללה: "בסופו של דבר, הכל פוליטיקה".

שאלה: לא משונה שישראל מנהלת מו"מ עם חמאס?

עבדאללה: "כולנו שאלנו את עצמנו מהי הכוונה האמיתית של ממשלת ישראל בשלב זה. מאחר שאינני משוכנע שיש עניין בפיתרון של שתי מדינות, השאלה שאני שואל היא: מהי תכנית ב' של ישראל"?

המלך מתח ביקורת על התנהלות ארה"ב כלפי נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק. בתשובה על שאלה האם הוא ומנהיגים אחרים באזור מאמינים ששוב אין הם יכולים לסמוך על וושינגטון, השיב המלך: "אני חושב שכל אחד חושש עתה מהתעסקות עם המערב... ראו באיזו מהירות הפנו אנשים עורף לחוסני מובארק. הייתי אומר שרוב האנשים ינסו עתה להתנהל באופן עצמאי (מארה"ב). אני חושב שיהיה פחות תיאום עם המערב ולפיכך יש סיכוי לאי הבנות נוספות. מצרים מנסה לפתח דרך משלה להתקדם".

בתשובה על השאלה האם ירדן תומכת ביזמת הפלסטינית לבקש מהאו"ם הכרה במדינה פלסטינית, השמיע המלך ביקורת מרומזת על מה שהוא רואה כהשפעת יהודי ארה"ב על מדיניות החוץ האמריקנית: "כן, אנו תומכים ביזמה הפלסטינית. היא נובעת מיאוש ותסכול. אני חושב שחלק מהבעיה הוא שלארה"ב יש קדימויות (מקומיות) אחרות".

עבדאללה מתגאה בדרך הייחודית שנקטה ירדן לטיפול בתנועת המחאה, שהכתה שורשים גם בארצו, ומציין את הוועדה הירדנית לדו-שיח לאומי: "היו לנו הפגנות ב-11 החודשים שחלפו... אבל איש לא נהרג. כבר בהתחלה קיבלנו החלטה לפרק את כל השוטרים מנשקם. הפיתרון במדינות אחרות היה ששוטרים ישלפו את כלי הנשק שלהם ויירו (במפגינים)".

הוא אמר שבתוך פחות מחמש שנים בדעתו לתת סמכויות נוספות לפרלמנט.

בתשובה על שאלה האם ימיו של בשאר אל אסד, נשיא סוריה, ספורים, אמר המלך: "השקפתי היא שאם אתה נוקט אלימות כלפי עמך, לאלימות לא יהיה קץ. אבל אף אחד אינו יכול לומר האם (סוף המשטר בדמשק) יבוא בעוד שישה חודשים, שש שנים או 16 שנים". עבדאללה רמז עוד בראיון שירדן עשויה לשמש מושב להנהגת חמאס, במקום סוריה.