בחושך נראה רק על מה שמכוון הפנס

יש ימים שהשוק מגיב כמקשה אחת - עולה או יורד - אבל מרבית ימי המסחר אינם כאלו

אם אנחנו קמים בבוקר מוטרדים מהשאלה מה יפיל את השוק היום, הכותרות שיתפסו את עינינו בעיתון יהיו על כך שמרקל וסרקוזי דחו את ההכרעה בדבר תוכנית הסיוע, שאפל החמיצה את תחזית האנליסטים לראשונה מזה שש שנים וכן הלאה.

אם אנחנו קמים בבוקר עם השאלה במה כדאי להשקיע, כנראה שהכותרות שיתפסו את עינינו היו על נוקיה שהפתיעה לטובה או YARA שדיווחה על גידול במכירותיה בשווקים מתעוררים.

יש ימים שהכל יורד או הכל עולה. יש ימים שאי אפשר להתעלם מהתמונה במרכז המסך והשוק כולו מגיב כמקשה אחת, אבל מרבית ימי המסחר אינם כאלו. במרבית ימי המסחר אפשר לבחור האם להתמקד בירידות בטבע על רקע התחרות המתגברת לקופקסון, או להתמקד במניות הגז על רקע העלייה בפעילות האסדות באתרי הקידוח.

באמת שאי אפשר לדעת מה ייתן את הטון בשווקים בתקופה הקרובה.

יש אנליסטים המנבאים שאם הצרפתים והגרמנים יצליחו לייצב את גוש האירו והתחזית לעונת דוחות מרשימה תתממש, יהיה ראלי בשוק שעשוי להמשך מספר חודשים. יש אנליסטים המנבאים שמה שימשיך לתת את הטון בשווקים הפיננסים בחודשים הקרובים הוא חוסר היציבות של המערכות הפוליטיות באירופה ובארה"ב שימשכו את העולם למיתון קשה, גם אם נראה דוחות המבטאים פעילות כלכלית ערה וצמיחה של חברות, שוקי ההון לא יתנו לכך ביטוי משמעותי.

כמשקיעים, לא מזיק להכיר בשתי עובדות בסיסיות:

1) אנחנו לא יודעים מה יקרה מחר בבוקר: כל אחד משני אנליסטים שחזו תחזיות הפוכות, יכול להיות זה שצדק, והמציאות יכולה לגבור על כל דמיון ולנגד עינינו המשתאות שוב יתממש התסריט הכי לא צפוי.

2) אנחנו יכולים לקלוט מידע מוגבל ולכן התמונה שאותה אנו רואים מבטאת רק מקטע קטן מהמציאות כולה, כמו אדם בחושך עם פנס שרואה בכל פעם רק אלומה מאוד צרה של הסביבה שבה הוא נמצא.


לכוון את אלומת האור

בחושך אפשר לראות רק מה שמתחת לפנס ולכן מאוד חשוב לאן מכוונים אותו. יש משקיעים שבוחרים להימנע בכלל משוק ההון ולא לצאת לחיפוש השקעות, אבל אם בחרתם לצאת לחיפוש כדאי להכיר ביכולתנו לראות רק מקטעים של תמונת המציאות.

למה הדבר דומה? לאדם המחפש מטבע בחושך, הוא צריך לבחור לאן לכוון את אלומת האור, אלא שעליו לקחת בחשבון שהבחירה הזו לכשעצמה תקבע במידה רבה מה יראה ומה ימצא.

אפשר לחפש השקעות מעניינות על פי סקטורים, כך לדוגמה משקיעים המעריכים כי שוק חיפושי הגז והנפט מעניין יכולים לכוון אליו את הפנס ולברור בתוכו מבין ההשקעות הרלוונטיות. משקיעים אחרים עשויים לכוון את הפנס לסקטור התשתיות או לסקטור תעשיית המדיה והאינטרנט.

אסטרטגיה אחרת עשויה להיות אסטרטגיית חיפוש מניות ערך בדומה לוורן באפט או מיקוד החיפוש באזור גיאוגרפי ספציפי. כל בחירה שכזו ממקדת את התמונה ומאפשרת לנו להתמקד בפרטים שישפרו את הסיכוי שלנו להגיע לתוצאה הרצויה.

בבואנו לבחור השקעות, אם ננסה כל הזמן לעקוב אחר התמונה כולה, קיים סיכוי סביר שנחשב לא נכון את הפוטנציאל הגלום בהזדמנויות השקעה ספציפיות, מה שכנראה יקטין את הסיכוי שנרוויח כסף.

נקודה למחשבה

אם המחאה החברתית תתמקד בשאלה איך לצמצם את הפערים החברתיים והכלכליים בישראל על-ידי הגדלת ההכנסות של מעמד הביניים והשכבות החלשות במקום בשאלה איך לצמצם את הפערים החברתיים בישראל על-ידי הקטנת הרווחיות של החברות העסקיות ייתכן וכולנו נהיה עשירים יותר.