הטורקים ביקשו סיוע נוסף: טיסות ייצאו בימים הקרובים

למרות הצהרותיו של שר החוץ הטורקי כי הסיוע "לא יסייע ליחסי ירושלים-אנקרה", ביקשה ממשלתו מישראל ציוד נוסף כדי להתמודד עם המשבר עקב רעידת האדמה העזה ■ בימים הקרובים ייצאו 2 מטוסי סיוע

בעוד מניין המתים ברעידת האדמה בטורקיה ממשיך לעלות, הולך ומחמיר המשבר ההומניטרי באזור מוכה האסון, עקב הקור הרב השורר שם. לאחר ששלשום שלח משרד הביטחון, לבקשת שלטונות טורקיה, 5 מבנים יבילים, שמיכות רבות ומעילי פליז למחוז ואן ולעיר ארצ'יס, ביקשה הלילה ממשלת טורקיה מישראל סיוע נוסף.

בנמל התעופה בן גוריון כבר ממתינים 7 מבנים נוספים שאמורים להמריא בשתי טיסות בימים הקרובים. "אנחנו מכוונים לסוף השבוע, אבל זה תלוי בהרבה גורמים", אמר נדב שטראוכלר מדוברות משרד הביטחון. על הטיסות יועבר, מלבד המבנים, ציוד הומניטרי נוסף - טרם ברור בדיוק איזה. "נביא כל מה שהטורקים מבקשים", הצהירו במשרד הביטחון.

מניין ההרוגים עלה ל-570, אלפי פצועים

מניין ההרוגים לאחר רעידת האדמה עלה הבוקר ל-570, כך עדכנו הרשויות הטורקיות. יותר מ-2,500 בני אדם נפצעו ברעש העז ביותר שפגע בטורקיה ידועת הרעידות, בעשור האחרון. מנהל האסונות והחירום בטורקיה מסר כי 185 חולצו בחיים מבניינים שקרסו ברעידת האדמה. החיפושים אחר ניצולים ממשיכים בכמה אתרים, אך ברוב המקומות הפסיקו המחלצים את עבודתם.

אתמול, למרות התקוות הרבות בישראל שהסיוע יוכל להביא לפתיחת דף חדש ביחסים עם טורקיה, הבהיר שר החוץ באנקרה, אחמט דבוטאולו, כי הושטת היד ההומניטרית של ירושלים לא תסייע להפשרת היחסים הצוננים עם ארצו.

בעוד שאזור האסון במזרח טורקיה ריק מצוותי סיוע ישראלים, פועלים שם אנשי ארגון ה-IHH המקומי - שהיה אחראי להובלת ה"מרמרה" לעזה ולתקרית עם לוחמי השייטת על סיפון הספינה. הם, לפחות, היו מוכנים לוותר על הסיוע מירושלים. "איני סבור שכוונותיה של ישראל הומאניות", אמר מוראט קוואקדאן, סגן נשיא IHH. הוא הסביר זאת בכך ש"היא עדיין לא קיבלה על עצמה את האחריות למותם של תשעת האזרחים שלנו".

לא רק הפעילים התבטאו באותה הרוח, וגם אורחאן גוטצ'מן, אחד מניצולי רעש האדמה, אמר כי "איננו מעוניינים בעזרה שלהם (של ישראל). טורקיה חזקה מספיק כדי להסתדר גם בלעדיה".