בנק ישראל: צפי להתמתנות משמעותית בצמיחה ברבעון 4

ברבעון האחרון גדלה הפעילות העסקית במשק בקצב מתון מזה של הרבעון השני – מאזן הנטו המשוקלל של המגזר העסקי היה חיובי אך באופן מתון ביותר

בנק ישראל פרסם היום (א') את סקר החברות לרבעון השלישי, ממנו עולה כי ברבעון האחרון גדלה הפעילות העסקית במשק בקצב מתון מזה של הרבעון השני - מאזן הנטו המשוקלל של המגזר העסקי היה חיובי אך באופן מתון ביותר.

על פי התשובות לסקר התרכז המיתון בגידול הפעילות ברבעון ביצוא התעשייתי ובמכירות לשירותים בחו"ל. הציפיות לרבעון הבא מצביעות כי גם ברכיב הפעילות המקומי של ענפי התעשייה והשירותיים תחול האטה. המדד המוביל של הסקר צופה לראשונה מאז הרבעון השני של 2009 האטה בקצב הצמיחה לרבעון הבא (לראשונה מאז הרבעון השני של 2009חצה המדד המוביל את קו ה-0.5 המשקף הסתברות גבוהה להאטה נוספת בפעילות).

הפעילות בתעשייה גדלה בשיעור מתון יחסית לרבעון הקודם בעיקר בעקבות קיפאון במכירות ליצוא. מנתוני הסקר עולה כי התמתנות מאזן הנטו של התפוקה לעומת הרבעון השני בלטה במיוחד בקרב החברות הקטנות, אולם הציפיות לרבעון הבא הן להאטה בתפוקה של כלל סוגי החברות גדולות וקטנות כאחת. החברות מדווחות כי ברבעון הבא ההאטה בפעילות תתבטא גם בביקוש המקומי ולא רק בהיקף המכירות לחו"ל.

היקף הפעילות במסחר עלה במידה מתונה מזו של הרבעון הקודם. זאת ועוד, גם ברבעון הנוכחי לא עלה מספר העובדים בענף. הציפיות של החברות הן כי ברבעון הרביעי של שנת 2011 תירשם עלייה נוספת במכירות.

חברות השירותים העסקיים דיווחו על גידול מתון בפעילות, לאחר עליות גדולות יותר ברבעונים הקודמים. המיתון בעליית הפעילות התמקד ברבעון השלישי במכירת שירותים בארץ יחד עם המשך האטה במכירת שירותים בחו"ל שהחלה עוד מתחילת השנה. הציפיות הן להמשך הפעילות הממותנת ברבעון הבא.

בענף המלונאות דיווחו החברות על ירידה חדה בפעילות ברבעון השלישי בהשוואה לרמות הגבוהות של הפעילות שנרשמה ברבעון המקביל אשתקד. ירידה זאת בפעילות מבטאת התמתנות בגידול של היקף התיירות מהארץ ומחו"ל.

מדיווחיהן של חברות התחבורה והתקשורת עולה כי ברבעון האחרון לא גדלה הפעילות בענף לאחר עליות בה ברבעונים הקודמים. הפעילות הממותנת התבטאה במיוחד במכירות השירותים לישראלים והציפיות מצביעות כי התמתנות בפעילות תמשך גם ברבעון הבא.

מדיווחי חברות הבנייה נראה כי ברבעון השלישי עלה מעט היקף הביצוע של עבודות בינוי, בזכות עלייה בהיקף בניית מבנים ותשתיות. הממצא שממשיך לבלוט בנתוני הסקר הוא העלייה המשמעותית במחירי תפוקת הענף, אם כי לראשונה חלה התמתנות בקצב עלייתו. כן נרשמה עליה משמעותית בחומרת מגבלת קשיי המימון בענף.

צפי לאינפלציה של 2.6%

ממוצע הציפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הבאים חזר לתוך תחום יציבות המחירים ועומד על 2.6%. החברות צופות, ששער החליפין בעוד 12 חודשים יהיה 3.8 שקלים לדולר, לעומת שער של 3.6 שקלים לדולר שנצפה בסקר הקודם. שער החליפין הממוצע נכון ליום הדיווח עמד על 3.7 שקלים לדולר.

בחטיבת המחקר של בנק ישראל מציינים, כי ממצאי סקר החברות מבוססים על תשובותיהן של 496 חברות ועסקים מענפי המשק השונים. נתוני הסקר נמצאו בדרך כלל מתואמים עם הנתונים המקרו כלכליים והענפיים של המשק.