פישר: המחליף של טרישה עומד בפני "משימה קשה מאוד"

נגיד בנק ישראל באי-מייל: "לדראגי יש נסיון ויכולות להתמודד בהצלחה עם האתגרים הניצבים בפני גוש האירו. הוא יעשה עבודה טובה"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אמר היום (ב') כי המחליף של ז'אן קלוד טרישה בתפקיד יו"ר הבנק המרכזי של גוש האירו, Mario Draghi , עומד בפני "משימה קשה ביותר".

באי-מייל ששיגר פישר ושחלקים ממנו התפרסמו בבלומברג נכתב כי "טרישה פעל בתקופה מאוד מאתגרת ותובענית ואני חושב ש-Draghi יעשה עבודה טובה". עוד כתב פישר כי "לדראגי יש נסיון ויכולות להתמודד בהצלחה עם האתגרים הניצבים בפני גוש האירו. הוא כיהן בתפקידים בכירים במשרד האוצר האיטלקי, בבנק המרכזי של איטליה וגם בסקטור הבנקאות הפרטית".

בנוסף, אומר פישר, יש לו יכולות תקשורת בין אישיות טובות שיאפשרו לו לתמרן בין 17 החברות בגוש האירו.

פישר אמר ביום חמישי האחרון כי ההסכם שגיבשו מנהיגי אירופה מהווה התקדמות רבה בטיפול בבעיית היציבות בגוש האירו. את הדברים אמר פישר באירוע הגאלה של איגוד הבנקים הזרים שהתקיים בתל אביב. "מחיקת החוב של יוון לגביה הסכימו ממשלות גוש האירו תתרום ליכולתה של יוון לעמוד בהתחייבויות שלה כלפי האיחוד האירופי וקרן המטבע", אמר פישר. "כמו כן, ההחלטה על הצורך לטפל בבעיית יחסי ההון של הבנקים מהווה נדבך חשוב מאוד של ההסכם".

עוד ציין פישר כי למרות שהיבטים מסוימים של ההסכם עדיין לא ברורים, למשל טרם הוחלט באיזה אופן יבוצע המינוף של הקרן ליציבות גוש האירו (EFSF), הרי שההסתברות שגוש האירו יוכל לצאת מהמשבר עלתה מאוד בעקבות העסקה. "אני מצפה שמנהיגי גוש האירו ימשיכו במאמציהם להגיע להסכם על כל הפרטים הנדרשים", הוסיף פישר.

היום דווח בבלומברג כי הבנקים הגדולים באירופה עלולים לגייס רק עשירית מההון הדרוש מהם ולא יעמדו בדרישות הרגולטור, מה שמתדלק חששות שמא התוכנית של האירופים תיכשל, בכתבה המתייחסת לחיזוק ההון העצמי של הבנקים, אחד מעמודי התווך של התוכנית לפתרון המשבר באירופה. כזכור, כחלק מהתוכנית נדרשים הבנקים להגיע ליעד הלימות הון ליבה של 9%, כלומר הם יהיו חייבים לגייס 106 מיליארד אירו. זאת, על מנת להתמודד עם ההפסדים הכבדים הצפויים להם כתוצאה מה"תספורת" על החוב של יוון.

בתוך כך, נתונים שפורסמו היום באירופה מראים שוב את הקושי הכלכלי עימו מתמודדות מדינות היבשת. שיעור האבטלה באירופה עלה באופן מפתיע לרמה של 10.2% בספטמבר, מרמה של 10.1% באוגוסט. גם נתוני האינפלציה הפתיעו לרעה כאשר עליית המחירים ב-12 החודשים שהסתיימו בספטמבר נותרה ברמה של 3%, למרות הציפיות שהאינפלציה תרד ל-2.9%. 16.198 מיליון אירופים היו מובטלים בחודש ספטמבר - שיא מאז תחילת הרישומים בשנת 1998. בחודשים אוגוסט-ספטמבר לבדם פוטרו 188 אלף אירופים ממקום עבודתם - הקצב הדו-חודשי המהיר ביותר מאז קיץ 2009.