רומן אברמוביץ': "פעלתי בדרכים פסולות בניהול עסקיי"

את הדברים אמר אברמוביץ' במהלך משפט שמתנהל נגדו ■ "פעלתי בדרכים לא אתיות, אבל מקובלות ברוסיה של תחילת שנות ה-90"

רומן אברמוביץ' שובר שתיקה: המיליארדר הרוסי שידוע בין היתר בתור הבעלים של קבוצת הכדורגל הלונדונית צ'לסי, הודה שפעל בשיטות שהיו מקובלות, אבל בהחלט "לא אתיות" בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת, כשהמפעל לייצור צעצועים שהיה ברשותו הפך בסופו של דבר לאמפריית נפט וגז.

האוליגרך הרוסי הודה במעשים הללו תחת שבועה במסגרת משפט שמתנהל נגדו בעקבות תלונה מצד שותפו לשעבר בוריס בירזובסקי, והסביר איך הצליח לנצל את קריסת ברית המועצות לצורך עסקיו הפרטיים.

במסגרת עדותו, נשאל אברמוביץ' על ידי עורך דינו של בירזובסקי לגבי העבר שלו במטרה להציף חוסר עקביות בעדותו של אברמוביץ' וגם על מנת להעלות פעולות שנופלות בתחום האפור של העסקים. הוא נשאל אם אי פעם הוא או אחד משותפיו העסקיים זייפו מסמך ?

"אם תארוך לאחור של מסמכים נחשב לעניין לא אתי, אז אפשר להאשים אותנו בכך", ענה אברמוביץ' לשאלה לאחר שכבר הכחיש בעבר במסגרת המשפט שהוא אי פעם זייף מסמך. "העניין הזה היה נהוג ברוסיה, וכן עשינו את זה כמה פעמים", המשיך אברמוביץ'.

העורך דין של בירזובסקי הציג אז צו מעצר שהוצא נגד אברמוביץ' בשנת 1992, לאחר שרכבת עם 55 קרונות מלאות בסולר נעלמה מבית זיקוק בצפון רוסיה. החוקרים אז האשימו את האוליגרך בכך שהוא זייף מסמכים של בתי הזיקוק, ובעצם גנב את הרכבת.

הרכבת יחד עם המטען שלה נמצאו בסופו של דבר, ולא ננקטו צעדים נוספים נגד אברמוביץ'. "שוחררתי לאחר שמצאו את הרכבת, ולא ננקטו נגדי צעדים נוספים", אמר אברמוביץ' בעדותו.

המשפט נגד אברמוביץ' מתנהל לאחר ששותפו לשעבר בירזובסקי תבע אותו בסכום של 6.5 מיליארד דולר בטענה שאברמוביץ' לחץ עליו למכור את מניותיו בחברת הנפט סיבנפט בשנת 2001 תמורת 1.3 מיליארד דולר, הרבה מתחת לשווי האמיתי של החברה. בתביעה נטען שהאוליגרך איים עליו שאם לא יעשה זאת הוא יפנה לנשיא רוסיה דאז, ולדימיר פוטין על מנת שזה יורה על הפקעת המניות.