זכרונות מאפריקה: גלריה המתמחה באמנות אפריקנית

גלריית "אבנה" ביפו, שנפתחה בשבוע שעבר, מתמחה באמנות אפריקנית מהאוסף הפרטי של עדלידה רימר

איך שלא מסתכלים על זה, עדלידה רימר היא אישה רחבת אופקים. היא נולדה בשנגחאי לאב יהודי ממוצא רוסי ולאם סינית, השנייה בין 7 אחיות. בילדותה עברה לתל-אביב וכשבגרה למדה משחק בבית צבי ותולדות האמנות באוניברסיטת תל-אביב. בשלב כלשהו הביאה אותה הקריירה של בעלה ליוהנסבורג, שם מצאה עבודה בגלריה מקומית והתאהבה באמנות אפריקנית.

"כשנכנסתי עמד בקצה הגלריה פסל עם זרועות שלוחות למעלה, פניו שלוות לחלוטין. הוא היה אנדרוגינוס - עם שדיים ואיבר זכרי. כל-כך התרגשתי שהרגשתי כמו בחוויה מיסטית. התחלתי לחקור את הנושא, מתוך תשוקה וסקרנות", היא מספרת.

"אני מאוד טוטאלית. כשגידלתי ילדים עזבתי את המשחק והתמסרתי רק לכך וכשגיליתי את האמנות האפריקנית חיפשתי את כל המידע שיכולתי למצוא". מאז עברו 15 שנה שכללו התעמקות למדנית שהפכה אותה למומחית בתחום, ולבעלת אוסף מרשים שעולה על גדותיו. כעת היא יוצאת לדרך חדשה, מתוך החלטה לחלוק את האוסף שלה עם הקהל בגלריה החדשה.

פולחן אבות בתרבויות שונות

תערוכת הפתיחה של הגלריה מוקדשת לנושא "פולחן האבות". באפריקה יש משמעות רבה לאב המוליד, כפי שמסבירה רימר: "המנהג של ריבוי נשים הביא לפחד מפני גילוי עריות והולדת ילדים-שדים. יש פולחנים מסורתיים שיגנו על המשפחה מפני דורשי רעתה ומפני קללות - כל אלה נכנסים תחת המסורת של פולחן אבות, הלובש צורות שונות בתרבויות מקומיות שונות ובא לידי ביטוי בפסלים, במסכות, באיקונות ובובות תפילה".

בעקבות אהבתה לאמנות יצאה למסעות באזורים נידחים באפריקה. "נסענו בכל פעם שיכולנו, בלי לבדוק מה המצב בדיוק. כך קרה שנקלענו למקומות שצריך לשחד בהם את המשטרה כדי לזכות בהגנה והיו מקומות כמו קונגו וזאיר שבהם בעל בית המלון הצמיד לנו שומר ראש חמוש".

הידידות עם המשטרה המקומית השתלמה, בסופו של דבר, כאשר "הגברת המוזרה" ניסתה לחזור בטיסה לפריז עם מסיכות ופסלים במשקל עודף של 115 ק"ג. "לא קניתי אמנות לתיירים. חיפשתי רק את היצירות האותנטיות וכשהם קלטו שאני יודעת על מה אני מדברת - השמועה עברה ואנשים עלו לרגל למלון להציע לי אוצרות".

האמנות האפריקנית המקורית היא מוצר שהולך והופך לנדיר וקשה להשגה. רימר מציגה בגאווה פסלים ומסיכות זהים לאלה שהוצגו בתערוכה שנערכה בתחילת שנות ה-2000 במוזיאון המטרופולין בניו-יורק. פריטים דומים נמכרו במכירות פומביות בעשרות ובמאות אלפי דולר.

גלריה אבנה, סמטת מזל שור 1, יפו העתיקה