ביבי, סדר לי ג'וב

חגיגת המינויים בסביבתו של רה"מ בנימין נתניהו בעיצומה; נא לא להפריע

אדם שהיה מקורב פעם לבנימין נתניהו השיא לו עצה בקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה: תמנה את מי שאתה רוצה לכל תפקיד. אם אתה רוצה טבח, תביא מישהו שבישל פעם. אתה רוצה נהג, תביא מישהו עם רישיון נהיגה. דוח מבקר המדינה לא מותיר ספק: נתניהו לא קיבל את ההמלצה.

לינדנשטראוס מרים היום (ג') את המסך מעל המקום הסודי ביותר בממשלה ומנסה להאיר פינות אפלות. הוא חושף עשרות מינויים בסביבתו של ראש הממשלה, חלקם מתאימים ולא ראויים, חלקם ראויים ולא מתאימים. וכשהרקע היחידי להתאמתם לתפקיד של חלק מהם הוא היכרות עם רעייתו בתחנות חייה השונות, נראה כי מידת ההתאמה שלהם מוטלת בספק גדול.

על דלתה במשרד ראש הממשלה של תמי האוספטר למשל, חברתה מימי הדיילות באל-על, נכתב "יועצת לעניינים מיוחדים". היא בכלל עוסקת במיתוג, אבל לא משנה כרגע. מה שהכשיר לתפקיד את יועץ פניות הציבור, דני קייט, היא העובדה שמנע ב-96 פרסום של ספר חושפני על הגברת, ועוד לא הזכרנו את בכירי הלשכה: מנהל הלשכה גיל שפר וראש הסגל נתן אשל (שעבדו קודם לכן בעיריית ירושלים ובעיתון הצופה בהתאמה), שנמצאים בעמדות המפתח החזקות והקרובות ביותר לראש הממשלה ונמצאו על-ידי המבקר כמי שלא עומדים בתנאי הסף. גם לגביהם נטען לא פעם כי היטשטש הגבול בין הציבורי לפרטי בעיסוקיהם.

לינדנשטראוס מותח ביקורת על עוד 49 מינויים אישיים כאלו המקיפים את נתניהו במשרד ראש הממשלה. מי שחושב שמדובר ברכילות טועה. יש למינויים האלה השפעה על כולנו. אלה האנשים שמנהלים היום את המדינה. הם נמצאים בלב-ליבו של מרכז העצבים של ישראל בתקופה הכי רגישה. כשגראדים נופלים על אשקלון, המשא ומתן עם הפלסטינים תקוע, המחאה החברתית עדיין ברחובות ונשמעים דיבורים על הגרעין האיראני, אלה האנשים שאמורים לסייע לקברניט לנווט את הספינה בין הגלים.

אלא שעכשיו מתברר שהם שם כי סידרו להם עבודה. כך למשל הפך ראש עיריית אילת ליועץ פוליטי, או סמנכ"ל ב"ישראל היום" לראש סגל. אנשים שכל הניסיון שלהם הוא לדבר עם חברי מרכז הופכים לגורמים מאוד דומיננטיים שיושבים בצמתים שמכריעים את גורלם של מאות אלפי אנשים, בעודם חסרי תואר אקדמי או אנגלית בסיסית. מזכירות בשירות המדינה עוברות מבחני קבלה נוקשים יותר.

וזו בדיוק הסיבה שגם הם עצמם רואים בכך סידור עבודה זמני ומקפצה לתפקיד עתידי מתגמל יותר. האנשים האלה לא באים לשם לעסוק בענייני המדינה אלא בפוליטיקה הקטנה שלהם במקרה הטוב. במקרה הרע הם גם גורמים נזקים. הם לא מבינים את המערכת, לא מבנים את הרגישות, לא משרתים את המדינה וגם לא את האדם שמינה אותם.

ולכן הדוח הזה הוא קריטי. מי שקורא אותו יכול לטעות שמדובר בג'ובים. זה חטא למציאות. זה דוח על התנהלות הגוף הכי משמעותי במדינה. ב-21 משרות נמצא כי אין כל קשר בין תיאור המשרה לתפקיד בפועל. כשהיועץ הפוליטי יושב על תקן של יועץ לענייני דרוזים, עוזרת במשרד על תקן של יועצת למגזר החרדי ויועץ תקשורת על תקן של טיפול בקיבוצים ומושבים, המשמעות היא אחת: הזנחה, קיפוח וזלזול באוכלוסיות שלמות לטובת צרכים פוליטיים, ולעיתים אף גרימת נזק ארוך-טווח.