"חזירות לשמה": עובדי קבלן מהאלפיון העליון בבנק ירושלים

מנכ"ל בנק ירושלים, אורי פז, מקים "חברת ארנק" ■ בנקאי בכיר: "יש דברים שמותר לעשות, אבל אנחנו כבנקאים מנהלי כספי הציבור לא עושים אותם"

1. עניינם של עובדי הקבלן נמצא בכותרות. ההסתדרות רוצה להשבית את המשק, ראש הממשלה מתערב בסוגיה. הנושא על סדר היום הציבורי. והנה נמצאו בבנק ירושלים שני עובדי קבלן חדשים, עובדים שאינם מועסקים על ידי הבנק אלא רק נותנים לו שירותים. אך בעוד עובדי קבלן מתקוממים נגד מצבם ורוצים להפוך להיות עובדים מן המניין, עובדי הקבלן של בנק ירושלים מאוד מרוצים ממעמדם החדש.

מי אלו? מדובר במנכ"ל אורי פז ובמשנה למנכ"ל אשר בן דוד, מקורבו של פז עוד מהתקופה שעבד בבנק הפועלים. שניהם הקימו לאחרונה "חברות ארנק": הם כבר לא מועסקים על ידי הבנק אלא מקבלים את שכרם דרך חברה בבעלותם שנותנת שירותים לבנק. סידור חוקי לחלוטין שמהווה תכנון מס לגיטימי ומאפשר להם לחסוך בדמי ביטוח לאומי ולהרוויח את דחיית מועד תשלום המס. למותר לציין שהצעד של פז עבר את אישור דירקטוריון הבנק, וקיבל את כל האישורים הנדרשים.

2. המהלך של פז הוא תופעה מקובלת בחברות רבות אך חדש לחלוטין במערכת הבנקאית. האם זה חוקי? כן. האם זה לגיטימי? טכנית כן. האם זה סביר? האם זה עומד במבחן הנראות? ממש לא. פז בוודאי לא יסכים איתנו, אבל יש פגם אתי הצועק לשמיים במצב שבו מנכ"ל בנק, מנהל מערכת גדולה המעסיקה מאות עובדים, לא מגדיר עצמו כעובד החברה, אלא רק כמי שנותן לה שירותים. וזאת, כדי לחסוך לעצמו תשלום מס של אלפי שקלים בחודש.

אורי פז אינו מקופח. שכר הברוטו שלו הוא 125 אלף שקל בחודש ברוטו. לכך נוסיף תנאים סוציאליים, מענקים, אופציות וכל מיני תופינים. עלות שכרו ללא אופציות היה בשנה הקודמת 1.7 מיליון שקל (לתשעה חודשים). מדוע שאדם שמרוויח סכום כזה יעשה מהלך כה מקומם ובעייתי מבחינה ציבורית? האם פז שמע על המחאה החברתית?

"מדובר בחזירות לשמה", אומר בנקאי בכיר, "יש דברים שמותר לעשות אבל אנחנו כבנקאים מנהלי כספי הציבור, לא עושים אותם".

בתגובה נמסר מבנק ירושלים כי "קבלת השכר באמצעות חברת ניהול הינה עניין טכני, שהתקבלו עבורו כל האישורים הנדרשים. יצוין כי מס החברות ומס הדיבידנד החלים על חברה, שווים בהיקפם לדרגת מס ההכנסה המקסימלית". עוד מסרה דוברת הבנק כי נתקבל גם אישור מבנק ישראל.

מבנק ישראל נמסר כי "הפיקוח על הבנקים לא מאשר את אופן תשלום השכר אלא בוחן אם אופן ההעסקה אינו פוגם בחובות המוטלים על בעל המשרה כעובד בנק, וכך נעשה לגבי פז". במילים אחרות, המפקח על הבנקים דודו זקן בוחר לשבת על הגדר. לאור זאת לא נתפלא לראות בתוך כמה חודשים את כל הצמרת הבנקאית מצטרפת לתרגיל ומעובדי בנק בחוזה אישי יהפכו הבנקאים לנותני שירותים לבנק, עובדי קבלן מהאלפיון העליון.