רוזבאד של ויסמן ובירן מסתבכת בגרמניה; השווי צנח ל-15 מ' ש'

למרות תמיכת הבעלים, נסחרות אג"ח רוזבאד שהיקפן 150 מיליון שקל, בתשואה של עד 27%

ירידת שווי נכסי הנדל"ן באירופה ודרישות הבנקים שם לעמידה בקובננטים מחמירים מפעילות לחץ גדול על חברות ישראליות שבחרו לפעול מעבר לים. חברת רוזבאד , הנמצאת בשליטת שרגא בירן ודודי ויסמן, צמד בעלי השליטה בענק הקמעונות אלון רבוע כחול , דיווחה אמש כי היא עלולה לאבד פורטפוליו נכסים בגרמניה. זאת בגין אי עמידה ביחס הכיסוי הקבוע בהסכם הלוואה שמימן את רכישת הנכסים (היחס בין התזרים הנקי הצפוי מפעילות הנכס לבין התשלומים הצפויים לבנק המממן במסגרת הסכם ההלוואה) עם בנק קרדיט סוויס.

חברת ההשקעות של ויסמן ובירן מעדכנת כי יתרת ההלוואה בגין הפורטפוליו היא 210 מיליון שקל, לעומת שווי של 194 מיליון שקל שבו הם רשומים בספרים. מדובר בהלוואה מסוג "נון-ריקורס", כלומר בתסריט הגרוע ביותר הנכס יחולט על-ידי הבנק והחוב יימחק מספרי רוזבאד.

הלוואות בעלים של 74 מיליון שקל

במהלך הרבעון השלישי שילמה רוזבאד לבנק תשלומי קרן וריבית חלקיים, דבר המהווה הפרה של הסכם ההלוואה. לבנק זכות לדרוש את פירעון ההלוואה, אך הוא התחייב מצדו שלא לפעול למימוש הנכס עד ל-7 בדצמבר השנה.

רוזבאד מתמקדת בתחום של נדל"ן מסחרי ומניב בגרמניה וברומניה. את המחצית הראשונה של השנה סיימה עם הון עצמי של 69 מיליון שקל בלבד כנגד מאזן של 1.2 מיליארד שקל. עם זאת מרבית ההלוואות הן מסוג נון-ריקורס. הכנסות החברה בינואר-יוני 2011 הסתכמו ב-48.4 מיליון שקל (ירידה של 16% לעומת התקופה המקבילה) ובשורה התחתונה נרשם הפסד של 7.4 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 51.3 מיליון שקל בשנת 2010 כולה.

רוזבאד חבה למחזיקי האג"ח בישראל כ-150 מיליון שקל והן נסחרות בתשואת זבל של 24%-27%. הסנטימנט השלילי בא לידי ביטוי גם במניית החברה שנחתכה ב-80% מתחילת השנה, למחיר המשקף לה שווי של 15 מיליון שקל בלבד.

על פי דוח מקורות ושימושים שפרסמה החברה לאחרונה - עד אמצע שנת 2013 היא צפויה לעמוד בהחזר החובות בזמן ולהישאר עם יתרת מזומנים חיובית. בין השאר מתבססת החברה על הלוואות בעלים והנפקת אג"ח מגובה בביטחונות.

צמד בעלי השליטה כבר העניקו לרוזבאד הלוואות בעלים בהיקף של 74 מיליון שקל. למעשה, עם תזרים מזומנים שלילי בהיקף של 12.3 מיליון שקל החברה נשארת עם הראש מעל המים רק בזכות תמיכתם של ויסמן ובירן.